Hyppää sisältöön
Media

Elintarvikkeen alkuperä näkyy yhä pakkausmerkinnöissä

maa- ja metsätalousministeriö
Julkaisuajankohta 22.1.2009 10.04
Tiedote -

Kuluttaja tietää jatkossakin, mistä maasta myynnissä olevat elintarvikkeet ovat. Alkuperämaa on merkittävä pakkauksiin, jos tiedon puuttuminen voi johtaa kuluttajaa harhaan. Sen sijaan valtiontuella ei voi markkinoida kotimaisia elintarvikkeita.

Julkisin varoin toteutettavaa elintarvikkeiden markkinointia säätelevien EU:n valtiontuen suuntaviivojen mukaan yksittäisiä yrityksiä, tuotemerkkejä tai alkuperää ei saa mainita markkinoinnissa, jos kampanja on tehty valtiontuella. Poikkeuksen muodostavat ns. nimisuojatuotteet, joista alkuperän saa tuoda esille. Suomessa nimisuojatuote on muun muassa Lapin Puikula. Lähiruokaa voi tuoda esille kestävän kehityksen nimissä, kunhan ei markkinoida kotimaista lähiruokaa.

Julkisuudessa esillä olleet alkuperän mainintaa koskevat rajoitukset eivät koske yritysten ja yhdistysten omin varoin toteuttamaa markkinointia. Mediamainontaan käytetään vuosittain 1315 miljoonaa euroa. Tästä elintarvikkeisiin käytetään 92 miljoonaa euroa. Lisäksi vähittäiskauppa käyttää mediamainontaan 289 miljoonaa euroa. Valtiontuki maataloustuotteiden markkinointiin on 3,5 miljoonaa euroa vuodessa.

Valtiontuella markkinoitaessa ei yhdistyksen nimessäkään voi tuoda alkuperää esille. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että yhdistyksen olisi muutettava nimensä. Yhdistyksen nimi voi edelleen olla Finfood tai Kotimaiset Kasvikset, mutta valtiontuella tehdyssä kampanjassa alkuperään viittaavaa nimeä ei voi tuoda esille.

Komission mukaan alkuperän sisältävästä yhdistyksen nimestä voi käyttää lyhennettä. Kotimaiset Kasvikset voisi siis olla esimerkiksi Kasvikset. Kampanjalla voi myös olla erillinen internet-osoite, josta pääsee yhdistyksen kotisivuille. Valtiontuella tehtävän markkinoinnin tarkoituksena on tuotteiden, ei yhdistysten markkinointi.

Säädösten noudattamisessa on kyse myös tuensaajan oikeusturvasta. Maa- ja metsätalousministeriö huolehtii siitä, että tukea käytetään säädösten mukaan. Näin ei myöhemmin jouduta perimään tukia takaisin, mikä voisi johtaa yhdistykset suuriin taloudellisiin vaikeuksiin.

Tutut alkuperämerkit, kuten Sirkkalehti ja Hyvää Suomesta, eivät poistu, jos yritykset tai tuottajat edelleen rahoittavat niitä itse. Omin varoin yhdistykset ja yritykset voivat totuttuun tapaan tuoda esille kotimaisuutta.

Myös muissa Euroopan maissa komission tulkinnat ovat johtaneet muutoksiin alkuperän esille tuomisessa silloin, kun kampanja rahoitetaan valtiontuella.

Lisätietoja maa- ja metsätalousministeriöstä:
ylitarkastaja Anna-Leena Miettinen, p. (09) 1605 4279, 0400 330 812