Hyppää sisältöön
Media

Iloa vastuullisiin ruokavalintoihin

maa- ja metsätalousministeriö
Julkaisuajankohta 19.12.2013 8.12
Tiedote -

Ympäristön puhtaus, kotimaisen tuotannon elinvoimaisuus ja eläinten hyvinvointi ovat suomalaisille kuluttajille tärkeitä vastuullisten valintojen tavoitteita. Kuitenkin lähes puolet suomalaisista kokee, ettei pysty kuluttamaan niin vastuullisesti kuin toivoo. Maa- ja metsätalousministeriön Laatuketjun rahoittamassa tutkimushankkeessa selvitettiin, miksi vastuullisuuteen kannustavat viestit eivät muutu teoiksi.

Vaikka hyvät tavoitteet tunnistetaan, ei niitä tukevien valintojen teko ole yksinkertaista. Mieluisinta ja helpointa on suomalaisten elintarvikkeiden valitseminen, ja 57 % tutkimukseen osallistuneista tekee sitä oman arvionsa mukaan paljon. Monelle tämä riittää vastuullisuuden ratkaisuksi. Kolmannes vastanneista valitsee lähellä tuotettua ruokaa ja 16 % valitsee luomua. Ostovalintojen lisäksi vastuullisuutta toteutetaan myös muilla tavoin: esimerkiksi 53 % arvioi oman ruokajätteen määrän pieneksi.

Vastuullisuuden vaikutuksista kaivataan myös tietoa

Vastuullisuusaiheeseen sekoittuu syyllisyyttä. Omia käytäntöjä puolustetaan useimmin tiedon puutteella tai tietojen turhauttavalla ristiriitaisuudella. Vastaajista 43 % kokee, että on vaikea tietää kulutusvalintojen todellisia vaikutuksia. Yli kolmannes arvioi, että jotkut vastuullisina suositellut valinnat ovat humpuukia. Rahan puute estää noin kolmannesta vastaajista valitsemaan vastuullisesti.

- Hinta ja tieto liittyvät yhteen. Kun kuluttaja kokee joutuvansa maksamaan enemmän vastuullisesta valinnasta, hän kaipaa luotettavaa, ymmärrettävää ja yksiselitteistä tietoa ratkaisunsa tueksi. Jos sitä ei ole saatavilla, asialle on helppo kohauttaa harteita, tutkija Anne Leppänen Kuule Oy:stä kuvaa.

Hyvää ruokaa ilolla ja hyvällä mielellä

Erilaiset arvomaailmat näkyvät myös vastuullisuusasioissa. Toisia puhuttelee erityisesti reiluus eläimiä kohtaan, kun toisille on tärkeintä paikkakunnan tuottajien pärjääminen ja yhteisöllisyyden kokemus.

- Vastuullisuusviestintään on tuotava mukaan tunnetta. Oikeastaan tutkimus paljasti, että hankkeemme nimi oli väärä: Vastuullisuuden argumentointi -hanke ei maistu miltään. Sen sijaan Hyvää ruokaa ilolla ja hyvällä mielellä voisi olla oikeampi nimi, tutkimushanketta ideoinut Seija Kurunmäki toteaa.

Tiedä mitä syöt - viisi asiaa ruokavalinnoista

Laatuketjun toimijat ovat yhteistyössä tehneet Tiedä mitä syöt -sivuston, jossa esitellään viisi teesiä parempien ruokavalintojen tueksi. Sivustolta saa helppoja vinkkejä vastuullisuusviestintään.

- Olemme tehneet paljon työtä faktojen löytämiseksi ja asioiden määrittelemiseksi. Sata faktaa menee hukkaan, jos ei yksikään uppoa kansaan. Tällä tutkimuksella halusimme luoda ruoka-alan sisälle yhteisen keskustelupohjan, ylitarkastaja Petri Koskela maa- ja metsätalousministeriöstä kertoo.

Vuonna 2013 toteutetussa hankkeessa tutkittiin suomalaisten suhtautumista vastuullisiin valintoihin syvähaastattelujen ja 2 000 henkilön kyselytutkimuksen avulla.

Lisätietoja:
tutkija Anne Leppänen, Kuule Oy, p. 040 720 1055
ylitarkastaja Petri Koskela, maa- ja metsätalousministeriö, p. 0295 16 2382
Vastuullisuuden argumentointi -hanke
Tiedä mitä syöt -pikaopas