Advisory services for rural industries

The Ministry of Agriculture and Forestry grants discretionary government transfers to rural advisory organisations each year upon application. The grants are targeted at measures to develop farming and other rural business activities and to maintain the vitality of rural areas in ways considered necessary for the society.

4H advisory services

The Ministry of Agriculture and Forestry supports 4H activities that aim to promote the vitality of rural areas and make them more attractive living environments by offering diverse hobbies and services, employing young people and providing them with opportunities to experience entrepreneurship.

4H is largest youth organisation in Finland. It includes a total of 270 associations receiving government funding. 4H associations cover approximately 90% of Finnish municipalities and have some 700,000 members.

Kysymyksiä erityisavustushausta

Aihe: Koulutuksen määritelmä

Kysymys

Jäin miettimään että voisitteko täsmentää, mitä tarkoitetaan ohjeissa kohdalla "Tässä haussa voidaan rahoittaa ryhmä-/pienryhmäneuvontahankkeita, mutta pääosin koulutusta sisältäviä hankkeita ei rahoiteta." 

Mitä tässä tarkoitetaan koulutuksella? Ilmeisesti esim. tilakohtaiset laskelmat eivät ole koulutusta? Entä tiedon jakaminen muuten kuin kurssimuotoisesti, vaikka avoimesti netissä? 

Haen siis sitä, että tällä hetkellä markkina on aika täynnä näitä pienryhmäjuttuja, ja niihin osallistujista tuntuu olevan jopa kilpailua, joten yritämme löytää myös vaihtoehtoisia tapoja jakaa tietoa. Mutta mikä näistä sitten tulkitaan koulutukseksi ja mikä ei. Jäin miettimään tuota teidän koulutuksen määritelmää, kun oikeastaan kaikki tavoitteet talousosaamisen kehittämisestä voi mieltää koulutukseksi. Myös hyvien kokemusten esiintuominen on kai aina jollain tapaa koulutusta vaikkei tapahtuisikaan luokkamuotoisesti. Mitä tässä jää koulutuksen ulkopuolelle? 

Vastaus

Hei, on hyvä ja minullekin hyödyllistä, että kysyt ja pohdit koulutuksen määritelmää. Minusta tietyllä tavalla vastasit jo kysymykseen toteamalla, että tilakohtainen neuvonta ei ole koulutusta. Eli ajatuksena on, että neuvontakokonaisuus voi sisältää koulutus”modulin” ja koulutukseen osallistuneille kuuluu henkilö- eli tilakohtainen suunnitelman/laskelmien tekeminen, eli tämä tilakohtainen neuvonta pitäisi olla ”pääosassa”, ei koulutus.

Olet oikeassa siinä, että näitä pienryhmäjuttuja/koulutuksia on paljon tarjolla, mutta tämä tilakohtainen neuvontaprosessi niistä varmaan puuttuu? Ja erityisesti haemme jatkuvuutta neuvonnalle, jolloin neuvonta ei pysähtyisi suunnitelman/laskelmien tekemiseen, vaan se olisi neuvontaprosessin alku, joka jatkuisi sitten seurannalla/korjausliikkeillä/uudella tarkennetulla tai muutetulla suunnitelmalla.

Sama koskee kysymääsi (avoimen) tiedon jakamista esim. netissä; jos se liittyy em. kokonaisuuteen, niin se voi olla hyväksyttävä osa neuvontakokonaisuutta.

Lisätietoja

Markku Himanen, neuvotteleva virkamies 
maa- ja metsätalousministeriö, Ruokaosasto, Markkinayksikkö 0295162472