Valtioneuvoston asetus silakan ja kilohailin troolikalastuksen rajoittamisesta yhden kalastusmatkan aikana yhteen kiintiöalueeseen
MMM028:00/2020 Statute drafting
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
Valtaosa Suomen kaupallisen kalastuksen saalismääristä tulevat silakan ja kilohailin troolikalastuksessa. On tärkeää, että saalistiedot ovat mahdollisimman oikeita. Saaliiden väärinraportoinnin mahdollisuuden pienentämiseksi ehdotetaan rajoitettavan troolikalastus saman kalastusmatkan aikana yhteen silakan kiintiöalueeseen.
Project status
Lausuntopyyntö
3.4.2020 – 1.5.2020 Round for comments
Documents
-
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry:n lausunto PDF
1.5.2020 Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry
-
Suomen Kalankasvattajaliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Suomen Kalankasvattajaliitto ry
-
Kalatalouden Keskusliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Kalatalouden Keskusliitto ry
-
Suomen luonnonsuojeluliiton lausunto.pdf PDF
30.4.2020 Suomen luonnonsuojeluliitto ry (1)
-
Luonnonvarakeskuksen lausunto PDF
29.4.2020 Luonnonvarakeskus
-
27.4.2020 Metsähallitus
-
Ålands landskapsregering, lausunto PDF
23.4.2020 Ålands landskapsregering
-
Ympäristöministeriön lausunto PDF
20.4.2020 Ministry of the Environment
-
Muistio PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
Promemoria PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
Hankkeet - kohteen perustietojen näyttö - Hankeikkuna
Basic information Completed
Project number MMM028:00/2020
Case numbers VN/4697/2020
Set by Ministry of Agriculture and Forestry
Task class Issuing of a decree
Term/schedule 3.4.2020 – 1.6.2020
Date of appointment 3.4.2020
Law drafting
Government proposal-
Adopted statute-
Goals and results
Saalistiedon laadun varmistamiseksi ehdotetaan, että valtioneuvoston asetuksella rajoitettaisiin silakan tai kilohailin kalastusta troolipyydyksillä yhteen silakan kiintiöalueeseen kalastusmatkaa kohden. Lisäksi rajoitettaisiin saalista sisällään pitävien kalastusalusten uudet kalastusmatkat samaan kiintiöalueeseen, josta niiden ruumassa jo oleva saalis on peräisin.
Summary
Valtaosa Suomen kaupallisen kalastuksen saalismääristä tulevat silakan ja kilohailin troolikalastuksessa. On tärkeää, että saalistiedot ovat mahdollisimman oikeita. Saaliiden väärinraportoinnin mahdollisuuden pienentämiseksi ehdotetaan rajoitettavan troolikalastus saman kalastusmatkan aikana yhteen silakan kiintiöalueeseen.
Starting points
Valtaosa Suomen kaupallisen kalastuksen saalismääristä tulevat erityisesti silakan ja kilohailin troolikalastuksessa. Näiden lajien yhteenlasketut saalismäärät ovat 2000 -luvulla vaihdelleet 75 000 tonnista 150 000 tonniin. Silakan osuus tästä on lähes 90 prosenttia.
On tärkeää, että tiedot troolikalastuksessa saaduista silakan ja kilohailin saaliista ovat mahdollisimman oikeita. Eri kalalajien saaliit ilmoitetaan kalastuspäiväkirjoilla, joita suurempien troolialusten tulee täyttää jo merellä. Saalistiedot muodostavat tärkeän perusteen kalakantojen arviointityölle. Saalistietojen virheellisyydet voivat johtaa silakka- tai kilohailikannan yli- tai aliarvioimiseen. Tämä vaikeuttaa ICES:n arviointityötä ja voi johtaa kalastuskiintiöiden vahvistamiseen joko liian pieninä tai suurina ja siten vaarantaa kalastuksen kestävyyttä.
Kalastuksen valvonnassa on havaintoja siitä, että silakkaa ja kilohailia on troolikalastettu kahdella silakan kiintiöalueella saman kalastusmatkan aikana ja kirjattu saaliita väärin kalastuspäiväkirjaan. Pohjanlahden silakan kiintiöalueella on esimerkiksi ilmoitettu kalastetun tietyn määrän silakkaa ja sen jälkeen jatkettu matkaa Suomenlahden ja Itämeren pääaltaan silakan kiintiöalueelle.
Additional information
Ehdotetun asetuksen tarkoituksena on parantaa kalastusviranomaisten valvontamahdollisuuksia, saalistilastojen luotettavuutta ja kalakantojen arviointityössä käytettävää tietopohjaa.
Saalistiedot muodostavat tärkeän perusteen kalakantojen arviointityölle. Saalistietojen virheet voivat johtaa kalakannan yli- tai aliarvioimiseen. Tämä vaikeuttaa ICES:n arviointityötä ja johtaa kalastuskiintiöiden vahvistamiseen joko liian pieninä tai suurina, joka vaarantaa kalastuksen kestävyyttä. Kalastuksen valvonnassa on havaintoja siitä, että kalastusmatka on ulottunut kahteen kiintiöalueeseen ja että saaliita on kirjattu väärin kalastuspäiväkirjaan.
-
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry:n lausunto PDF
1.5.2020 Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry
-
Suomen Kalankasvattajaliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Suomen Kalankasvattajaliitto ry
-
Kalatalouden Keskusliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Kalatalouden Keskusliitto ry
-
Suomen luonnonsuojeluliiton lausunto.pdf PDF
30.4.2020 Suomen luonnonsuojeluliitto ry (1)
-
Luonnonvarakeskuksen lausunto PDF
29.4.2020 Luonnonvarakeskus
-
27.4.2020 Metsähallitus
-
Ålands landskapsregering, lausunto PDF
23.4.2020 Ålands landskapsregering
-
Ympäristöministeriön lausunto PDF
20.4.2020 Ministry of the Environment
-
Muistio PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
Promemoria PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
Lausuntopyyntö
3.4.2020 – 1.5.2020 Round for comments
Documents
Lausuntopyyntö
3.4.2020 – 1.5.2020 Round for comments
Documents
-
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry:n lausunto PDF
1.5.2020 Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry
-
Suomen Kalankasvattajaliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Suomen Kalankasvattajaliitto ry
-
Kalatalouden Keskusliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Kalatalouden Keskusliitto ry
-
Suomen luonnonsuojeluliiton lausunto.pdf PDF
30.4.2020 Suomen luonnonsuojeluliitto ry (1)
-
Luonnonvarakeskuksen lausunto PDF
29.4.2020 Luonnonvarakeskus
-
27.4.2020 Metsähallitus
-
Ålands landskapsregering, lausunto PDF
23.4.2020 Ålands landskapsregering
-
Ympäristöministeriön lausunto PDF
20.4.2020 Ministry of the Environment
-
Muistio PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
Promemoria PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
Lausuntomenettely
-
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry:n lausunto PDF
1.5.2020 Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry
-
Suomen Kalankasvattajaliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Suomen Kalankasvattajaliitto ry
-
Kalatalouden Keskusliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Kalatalouden Keskusliitto ry
-
Suomen luonnonsuojeluliiton lausunto.pdf PDF
30.4.2020 Suomen luonnonsuojeluliitto ry (1)
-
Luonnonvarakeskuksen lausunto PDF
29.4.2020 Luonnonvarakeskus
-
27.4.2020 Metsähallitus
-
Ålands landskapsregering, lausunto PDF
23.4.2020 Ålands landskapsregering
-
Ympäristöministeriön lausunto PDF
20.4.2020 Ministry of the Environment
Other documents and memorandums
-
Lausuntopyyntö PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
Asetusehdotus PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
Muistio PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
-
Promemoria PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
Ungrouped
Person
Role, Term
Bondestam, Orian
Neuvotteleva virkamies
Ministry of Agriculture and Forestry
Role: Project contact person
3.4. – 1.6.2020