Valtioneuvoston asetus silakan ja kilohailin troolikalastuksen rajoittamisesta yhden kalastusmatkan aikana yhteen kiintiöalueeseen
MMM028:00/2020 Säädösvalmistelu
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Valtaosa Suomen kaupallisen kalastuksen saalismääristä tulevat silakan ja kilohailin troolikalastuksessa. On tärkeää, että saalistiedot ovat mahdollisimman oikeita. Saaliiden väärinraportoinnin mahdollisuuden pienentämiseksi ehdotetaan rajoitettavan troolikalastus saman kalastusmatkan aikana yhteen silakan kiintiöalueeseen.
Hankkeen eteneminen
Lausuntopyyntö
3.4.2020 – 1.5.2020 Lausuntokierros
Asiakirjat
-
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry:n lausunto PDF
1.5.2020 Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry
-
Suomen Kalankasvattajaliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Suomen Kalankasvattajaliitto ry
-
Kalatalouden Keskusliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Kalatalouden Keskusliitto ry
-
Suomen luonnonsuojeluliiton lausunto.pdf PDF
30.4.2020 Suomen luonnonsuojeluliitto ry (1)
-
Luonnonvarakeskuksen lausunto PDF
29.4.2020 Luonnonvarakeskus
-
27.4.2020 Metsähallitus
-
Ålands landskapsregering, lausunto PDF
23.4.2020 Ålands landskapsregering
-
Ympäristöministeriön lausunto PDF
20.4.2020 Ympäristöministeriö
-
Muistio PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
Promemoria PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
Hankkeen ohjausryhmä valtioneuvoston hankeikkunassa
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero MMM028:00/2020
Asianumerot VN/4697/2020
Asettaja maa- ja metsätalousministeriö
Tehtäväluokka Asetuksen antaminen
Toimikausi/aikataulu 3.4.2020 – 1.6.2020
Asettamispäivä 3.4.2020
Lainvalmistelu
Hallituksen esitys-
Hyväksytty säädös-
Tavoitteet ja tuotokset
Saalistiedon laadun varmistamiseksi ehdotetaan, että valtioneuvoston asetuksella rajoitettaisiin silakan tai kilohailin kalastusta troolipyydyksillä yhteen silakan kiintiöalueeseen kalastusmatkaa kohden. Lisäksi rajoitettaisiin saalista sisällään pitävien kalastusalusten uudet kalastusmatkat samaan kiintiöalueeseen, josta niiden ruumassa jo oleva saalis on peräisin.
Tiivistelmä
Valtaosa Suomen kaupallisen kalastuksen saalismääristä tulevat silakan ja kilohailin troolikalastuksessa. On tärkeää, että saalistiedot ovat mahdollisimman oikeita. Saaliiden väärinraportoinnin mahdollisuuden pienentämiseksi ehdotetaan rajoitettavan troolikalastus saman kalastusmatkan aikana yhteen silakan kiintiöalueeseen.
Lähtökohdat
Valtaosa Suomen kaupallisen kalastuksen saalismääristä tulevat erityisesti silakan ja kilohailin troolikalastuksessa. Näiden lajien yhteenlasketut saalismäärät ovat 2000 -luvulla vaihdelleet 75 000 tonnista 150 000 tonniin. Silakan osuus tästä on lähes 90 prosenttia.
On tärkeää, että tiedot troolikalastuksessa saaduista silakan ja kilohailin saaliista ovat mahdollisimman oikeita. Eri kalalajien saaliit ilmoitetaan kalastuspäiväkirjoilla, joita suurempien troolialusten tulee täyttää jo merellä. Saalistiedot muodostavat tärkeän perusteen kalakantojen arviointityölle. Saalistietojen virheellisyydet voivat johtaa silakka- tai kilohailikannan yli- tai aliarvioimiseen. Tämä vaikeuttaa ICES:n arviointityötä ja voi johtaa kalastuskiintiöiden vahvistamiseen joko liian pieninä tai suurina ja siten vaarantaa kalastuksen kestävyyttä.
Kalastuksen valvonnassa on havaintoja siitä, että silakkaa ja kilohailia on troolikalastettu kahdella silakan kiintiöalueella saman kalastusmatkan aikana ja kirjattu saaliita väärin kalastuspäiväkirjaan. Pohjanlahden silakan kiintiöalueella on esimerkiksi ilmoitettu kalastetun tietyn määrän silakkaa ja sen jälkeen jatkettu matkaa Suomenlahden ja Itämeren pääaltaan silakan kiintiöalueelle.
Lisätietoja
Ehdotetun asetuksen tarkoituksena on parantaa kalastusviranomaisten valvontamahdollisuuksia, saalistilastojen luotettavuutta ja kalakantojen arviointityössä käytettävää tietopohjaa.
Saalistiedot muodostavat tärkeän perusteen kalakantojen arviointityölle. Saalistietojen virheet voivat johtaa kalakannan yli- tai aliarvioimiseen. Tämä vaikeuttaa ICES:n arviointityötä ja johtaa kalastuskiintiöiden vahvistamiseen joko liian pieninä tai suurina, joka vaarantaa kalastuksen kestävyyttä. Kalastuksen valvonnassa on havaintoja siitä, että kalastusmatka on ulottunut kahteen kiintiöalueeseen ja että saaliita on kirjattu väärin kalastuspäiväkirjaan.
-
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry:n lausunto PDF
1.5.2020 Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry
-
Suomen Kalankasvattajaliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Suomen Kalankasvattajaliitto ry
-
Kalatalouden Keskusliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Kalatalouden Keskusliitto ry
-
Suomen luonnonsuojeluliiton lausunto.pdf PDF
30.4.2020 Suomen luonnonsuojeluliitto ry (1)
-
Luonnonvarakeskuksen lausunto PDF
29.4.2020 Luonnonvarakeskus
-
27.4.2020 Metsähallitus
-
Ålands landskapsregering, lausunto PDF
23.4.2020 Ålands landskapsregering
-
Ympäristöministeriön lausunto PDF
20.4.2020 Ympäristöministeriö
-
Muistio PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
Promemoria PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
Lausuntopyyntö
3.4.2020 – 1.5.2020 Lausuntokierros
Asiakirjat
Lausuntopyyntö
3.4.2020 – 1.5.2020 Lausuntokierros
Asiakirjat
-
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry:n lausunto PDF
1.5.2020 Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry
-
Suomen Kalankasvattajaliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Suomen Kalankasvattajaliitto ry
-
Kalatalouden Keskusliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Kalatalouden Keskusliitto ry
-
Suomen luonnonsuojeluliiton lausunto.pdf PDF
30.4.2020 Suomen luonnonsuojeluliitto ry (1)
-
Luonnonvarakeskuksen lausunto PDF
29.4.2020 Luonnonvarakeskus
-
27.4.2020 Metsähallitus
-
Ålands landskapsregering, lausunto PDF
23.4.2020 Ålands landskapsregering
-
Ympäristöministeriön lausunto PDF
20.4.2020 Ympäristöministeriö
-
Muistio PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
Promemoria PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
Lausuntomenettely
-
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry:n lausunto PDF
1.5.2020 Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry
-
Suomen Kalankasvattajaliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Suomen Kalankasvattajaliitto ry
-
Kalatalouden Keskusliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Kalatalouden Keskusliitto ry
-
Suomen luonnonsuojeluliiton lausunto.pdf PDF
30.4.2020 Suomen luonnonsuojeluliitto ry (1)
-
Luonnonvarakeskuksen lausunto PDF
29.4.2020 Luonnonvarakeskus
-
27.4.2020 Metsähallitus
-
Ålands landskapsregering, lausunto PDF
23.4.2020 Ålands landskapsregering
-
Ympäristöministeriön lausunto PDF
20.4.2020 Ympäristöministeriö
Muut asiakirjat ja muistiot
-
Lausuntopyyntö PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
Asetusehdotus PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
Muistio PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
-
Promemoria PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Bondestam, Orian
Neuvotteleva virkamies
maa- ja metsätalousministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
3.4. – 1.6.2020