EU:n metsäkatoasetus sekä laittomien hakkuiden vastainen ohjelma
EU:n asetus metsäkatoa ja metsien tilan heikkenemistä koskevista toimista
EU:n metsäkatoasetus eli asetus metsäkadon ja metsien tilan heikkenemistä koskevista toimista tuli voimaan kesäkuussa 2023 ja meneillään on siirtymäaika ennen asetuksen soveltamisen alkamista. Asetus koskee tiettyjä metsäkatoon ja metsien tilan heikkenemiseen vaikuttavia hyödykkeitä ja niistä valmistettavia tuotteita. Asetus velvoittaa toimijat tarkistamaan, että EU:ssa markkinoille asetettavat ja EU:sta vietävät tuotteet ovat asetuksen mukaisia.
Asetuksella pyritään minimoimaan EU:n osuus maailmanlaajuiseen metsäkatoon ja metsien tilan heikentymiseen. Samalla tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ja biologisen monimuotoisuuden vähenemistä.
Asetuksella pyritään varmistamaan, että tuotteita ei ole tuotettu maalla, jolla on aiheutettu metsäkatoa tai jonka metsän tila on heikentynyt 31. joulukuuta 2020 jälkeen.
Asetuksessa mainittujen tuotteiden saattaminen markkinoille ja vienti
Asetus koskee seitsemää hyödykettä – soijaa, öljypalmua, kahvia, kaakaota, kumia, nautakarjaa ja puuta – sekä näitä sisältäviä tai näistä valmistettuja tuotteita. Listaus asetuksen piirissä olevista tuotteista löytyy asetuksen liitteestä 1.
Asetuksessa mainituista hyödykkeistä Suomessa tuotetaan nautakarjaa ja puuta. Asetuksen hyödykelistaus ei sisällä esimerkiksi viljoja, juureksia, marjoja tai nurmea, eikä siten vaikuta niiden tuotantoon, markkinoille asettamiseen tai vientiin, vaikka niitä kasvatettaisiin 31.12.2020 jälkeen metsästä raivatuilla maa-alueilla. Vastaavasti asetuksen soveltamisalaan ei kuulu esimerkiksi sika-, lammas- ja siipikarja. Asetus ei myöskään koske lähtökohtaisesti energiantuotantolaitoksia, lukuun ottamatta tilanteita, joissa saatetaan markkinoille tai asetetaan saataville markkinoilla asetuksen piirissä olevia tuotteita, kuten puutuotteita.
Asetuksessa metsäkadolla tarkoitetaan metsän raivaamista maatalouskäyttöön
Metsäkadolla tarkoitetaan yleisesti metsän raivaamista pysyvästi muuhun käyttöön, kuten esimerkiksi rakentamiseen, infrastruktuuriin tai maatalouteen. EU:n metsäkatoasetuksessa metsäkato on kuitenkin määritelty suppeammin tarkoittamaan metsän raivaamista maatalouskäyttöön. Asetus ei siten koske esimerkiksi metsän raivaamista rakennetuiksi alueiksi tai teollisuuden, energiantuotannon, teiden tai muiden yhteiskunnan teknisten perusrakenteiden käyttöön.
Maatalouskäytöksi on asetuksessa määritelty maan käyttäminen maatalouteen ja karjankasvatukseen. Tältä osin asetuksen soveltamisala koskee nautakarjaa sekä soijan, öljypalmun, kahvin, kaakaon ja kumin tuottamista.
Metsä määritellään asetuksessa globaalisti käytetyn FAO:n metsän määritelmän mukaan. Sen mukaan metsää on pinta-alaltaan yli 0,5 hehtaarin maa-ala, jolla edellytetään, että täysikasvuisena puut saavuttavat tietyn pituuden ja latvuspeittävyyden. Metsäksi ei luokitella pääasiassa maatalouskäytössä tai urbaanissa käytössä olevia maa-alueita. Asetuksessa metsän määritelmä perustuu siis metsän ominaisuuksiin sekä alueen maankäyttöön.
Edellä kuvatut metsän ja maatalouskäytön määritelmät ovat olennaisia, kun arvioidaan, onko tapahtunut asetuksen mukaista metsäkatoa eli onko metsä raivattu maatalouskäyttöön 31.12.2020 jälkeen.
Metsien tilan heikkeneminen
Asetus korvaa nykyisen EU:n puutavara-asetuksen, mutta FLEGT-lupajärjestelmä jää voimaan. EU:n puutavara-asetuksen mukaan laittomasti korjatun puutavaran tai sellaisesta valmistettujen puutuotteiden saattaminen markkinoille on kielletty. Laittomalla puutavaralla tarkoitetaan puutavaran alkuperämaassa kansallisten lakien vastaisesti korjattua tai myytyä puutavaraa. Laittomuuksiin voi liittyä esimerkiksi luvattomia hakkuita, veropetoksia tai tulliasiakirjojen väärennöksiä.
Uudessa metsäkatoasetuksessa edellytetään, että puutuotteiden osalta jatkossa tarkastellaan laillisuuden lisäksi metsien tilan heikkenemistä. Asetuksen mukaan EU:n sisämarkkinoille ei saa saattaa puusta valmistettuja tuotteita, joiden tuotanto on aiheuttanut metsien tilan heikkenemistä. Metsien tilan heikkeneminen on määritelty asetuksessa siten, että sillä tarkoitetaan metsien tilan rakenteellista muutosta, kuten ikimetsien muuttamista plantaasiksi tai viljellyksi metsäksi.
Keskeinen osa asetusta on toimijoiden asianmukaisen huolellisuuden järjestelmä ja DD-vakuutusten toimittaminen komission tietojärjestelmään
Asetuksen mukaan vastuu metsäkatovapaista tuotantoketjuista on toimijoilla. Asetuksen mukaan toimijan, joka saattaa asetuksessa määriteltyjä tuotteita EU:n sisämarkkinoille, tulee osana asianmukaisen huolellisuuden järjestelmäänsä arvioida metsäkadon riskiä tuotantoketjussa ja tarvittaessa tehdä toimenpiteitä riskin vähentämiseksi.
Osana tätä asianmukaisen huolellisuuden järjestelmää toimijoiden tulee kerätä tietoa, joka mahdollistaa tuotteen alkuperän todentamisen. Alkuperää ja toimitusketjua koskevan tiedon lisäksi toimijoiden edellytetään keräävän maantieteelliset koordinaatit maa-alueista, joilla kyseiset hyödykkeet on tuotettu. Asianmukaisen huolellisuuden järjestelmä koostuu tietojen saannista, riskinarvioinnista ja riskin vähentämisestä.
Jotta tuotteen tai hyödykkeen saa asettaa EU:n markkinoille tai viedä EU:n markkinoilta, tulee kaikkien seuraavien edellytysten täyttyä: tuote on metsäkatoa aiheuttamaton eli ’metsäkatovapaa’, se on tuotettu tuotantomaan lainsäädännön mukaisesti ja siitä on annettu vakuutus asianmukaisesta huolellisuudesta eli niin kutsuttu due diligence (DD) –vakuutus komission tietojärjestelmään (TRACES). DD-vakuutuksen sisältö on kuvattu asetuksen liitteessä 2. TRACES-järjestelmä on tarkoitus avata rekisteröintiä varten marraskuussa 2024 ja käyttöönoton on tarkoitus alkaa joulukuussa (tilanne 23.10.2024).
Lisätietoa metsäkatoasetukseen liittyen, kuten TRACES-järjestelmästä ja DD-vakuutuksen tekemisestä, löytyy Ruokaviraston EUDR-sivustolta ja komission metsäkatoasetus-sivustolta.
Asetuksen täytäntöönpanon aikataulu ja valmistelu
Euroopan komissio julkaisi 2.10.2024 muutosehdotuksensa asetuksen soveltamisajan lykkäämisestä vuodella eteenpäin. Muutosehdotuksen yhteydessä komissio julkaisi myös ohjeistuksia asetuksen toimeenpanosta (kts. linkit alla). Ohjeistusten tarkoituksena on tukea asetuksen piirissä olevia toimijoita, kauppaa käyviä ja viranomaisia sekä kolmansia maita asetuksen tulkinnassa. Ohjeistuksia tullaan päivittämään suomeksi myös Ruokaviraston EUDR-sivustolle.
3.12. käydyissä kolmikantaneuvotteluissa saavutettiin alustava sopu metsäkatoasetuksen soveltamisen siirtämiseksi alkamaan sen keskeisiltä osin 30.12.2025. Mikro- ja pienyrityksille soveltaminen alkaisi puolestaan kuusi kuukautta myöhemmin eli 30.6.2026 lukuun ottamatta nykyisen puutavara-asetuksen tuotteita. Samalla myös komission maiden arviointijärjestelmän riskiluokkien julkaisemisen määräaika siirtyy puolella vuodella eteenpäin 30.6.2025. Asia tulee vielä vahvistaa Euroopan parlamentissa ja neuvostossa.
Euroopan unionin metsäkatoasetus tuli voimaan 29.6.2023 ja asetuksen soveltamisen on ollut määrä alkaa pääosin 30.12.2024. Siirtymäajan päättymisen jälkeen tuotteiden saattaminen markkinoille tai asettaminen saataville markkinoilla edellyttää, että niiden tuotanto ei ole aiheuttanut asetuksen mukaista metsäkatoa tai metsien tilan heikkenemistä.
Ruokavirasto on nimetty metsäkatoasetuksen toimivaltaiseksi viranomaiseksi Suomessa. Kyseinen viranomainen vastaa asetuksesta johtuvien velvoitteiden täyttämisestä sekä tiedottaa ja neuvoo toimijoita ja kauppaa käyviä asetuksen toimeenpanoon liittyen. Lopullinen ratkaisu toimivaltaisesta viranomaisesta tehdään lainsäätämisen yhteydessä eduskunnassa.
Maa- ja metsätalousministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan metsäkatoasetuksen kansallista täytäntöönpanoa 31.12.2025 asti.
Täytäntöönpanoon liittyen valmistellaan lakiesitys. Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki EU:n metsäkatoasetuksen velvoitteiden valvonnasta ja seuraamuksista. Lailla täydennettäisiin EU:n metsäkatoasetusta ja samalla kumottaisiin laki puutavaran ja puutuotteiden markkinoille saattamisesta. Metsäkatoasetusta ja puutavara-asetusta sovelletaan kuitenkin hetkellisesti rinnakkain.
Luonnos hallituksen esitykseksi on ollut lausuntokierroksella 28.5.–22.7.2024. Lausuntoja saatiin yhteensä 60. Lausunnot ovat julkisia ja ne löytyvät Hankeikkunasta. Hallituksen esitys kansalliseksi metsäkatolaiksi on määrä antaa eduskunnalle 2025.
Linkit asetukseen ja komission toimeenpanoa tukeviin julkaisuihin
Komission julkaisemat vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin
EU:n laittomien hakkuiden vastainen ohjelma
EU:n laittomien hakkuiden vastaisen ohjelman (Action Plan on Forest Law Enforcement, Governance and Trade, FLEGT 2003) ensisijaisena tavoitteena on estää laittoman puun päätyminen EU:n markkinoille. Ohjelman keskeiset työkalut ovat EU:n puutavara-asetus (EUTR) ja FLEGT-lupajärjestelmä. Suomessa näiden valvonnasta vastaa Ruokavirasto.
EU:n puutavara-asetus koskee sekä tuontipuuta että kotimaassa tuotettua puutavaraa. Puutuotteiden tuojan tai EU:n alueella puun tuottajan on osoitettava asianmukaisen huolellisuuden järjestelmällä, että markkinoille tuleva puu on laillista. Kotimaan puutavaran osalta asianmukaisen huolellisuuden järjestelmän keskeiset elementit ovat metsänkäyttöilmoitus ja mittaustodistus.
Kumppanuussopimukset EU:n ja puuntuottajamaiden välillä
FLEGT-lupajärjestelmän perustana ovat kahdenväliset kumppanuussopimukset EU:n ja puuntuottajamaiden välillä. Tällä hetkellä FLEGT-lisenssin mukaista puutavaraa tuodaan EU:n markkinoille Indonesiasta. Sen lisäksi FLEGT-kumppanuussopimuksen ovat allekirjoittaneet : Kamerun, Keski-Afrikan tasavalta, Ghana, Guyana, Honduras , Liberia ja Kongon tasavalta ja Vietnam. Sopimukset astuvat voimaan, kun niissä määrätyt toimenpiteet on toteutettu viejämaissa. Maa- ja metsätalousministeriö tiedottaa erikseen kunkin sopimuksen voimaantulosta.
FLEGT-lisenssijärjestelmä mukaisesti viejämaan viranomainen antaa puutavaran ja tuotteiden laillisuudesta todistuksen, jonka maahantuoja esittää tuodessaan tavarat unionin alueelle. FLEGT-lupajärjestelmä Indonesian kanssa käynnistyi vuoden 2016 lopussa.
Muualla palvelussamme
Metsäkatoasetuksen soveltamisen lykkäämisestä alustava sopu – kansallisen lain jatkovalmistelu jatkuu kesään 2025 (MMM:n tiedote 4.12.2024)
Komission ehdotus metsäkatoasetuksen lykkäämisestä toisi joustoa täytäntöönpanoon – ohjeistuksista täsmennystä navettainvestointeihin (MMM:n tiedote 3.10.2024)
EU:n metsäkatoasetusta täydentävä kansallinen lainsäädäntöehdotus lausuntokierrokselle (MMM:n tiedote 28.5.2024)
Metsäkatolakia valmistellaan samalla, kun asetuksen haasteisiin haetaan ratkaisuja EU-tasolla (MMM:n uutinen, 27.3.2024)
Laiduntaminen metsissä voi jatkua (MMM:n tiedote 2.6.2023)
Maa- ja metsätalousministeriö selvittänyt EU:n metsäkatoasetusta - nautakarjainvestoinnit voivat jatkua (MMM:n tiedote 5.9.2023)
EU:n metsäkatoasetus voimaan kesäkuun lopussa (MMM:n tiedote 9.6.2023)
EU:n metsäkatoasetuksen vaikutus nauta- ja lypsykarjatilojen uusinvestointeihin epäselvä (MMM:n tiedote 13.4.2023)
Metsäkadon hillitseminen on yhteinen haaste (MMM:n blogi 13.2.2023)
EU:n metsäkatoasetuksen alustava sopu hyväksytty – etenee viralliseen hyväksyntään (MMM:n tiedote 22.12.2022)
Ympäristöneuvosto hyväksyi yleisnäkemykset LULUCF-asetuksesta ja metsäkadosta (MMM:n tiedote 29.6.2022)
Ministerit vaativat selvennyksiä metsäkatoaloitteeseen ja edellyttivät maatalouden vaikean markkinatilanteen helpottamista (MMM:n tiedote 22.2.2022)
Ratkaisun hetket EU:n metsäaloitteissa (MMM:n blogi 30.11.2020)
EU ehdottaa uutta lainsäädäntöä ehkäisemään maailman metsäkatoa (MMM:n tiedote 17.11.2021)
Metsät EU:n ilmasto- ja energiapolitiikassa
Muualla verkossa
Metsäkatoasetus (EUDR) - Ruokavirasto
Ehdotus metsäkatoasetukseksi (Proposal for a regulation on deforestation-free products)
Illegal logging/FLEGT Action Plan (Euroopan komissio)
EU:n puutavara-asetus ja FLEGT-lupajärjestelmä (Ruokavirasto)
Lisätietoja
Viktor Harvio, erityisasiantuntija
maa- ja metsätalousministeriö, Luonnonvaraosasto, Metsä- ja biotalousyksikkö Puhelin:0295162040 Sähköpostiosoite: etunimi.sukunimi@gov.fi