EU:n metsäkatoasetus sekä laittomien hakkuiden vastainen ohjelma
EU:n asetus metsäkatoa ja metsien tilan heikkenemistä koskevista toimista
EU:n metsäkatoasetus eli asetus metsäkadon ja metsien tilan heikkenemistä koskevista toimista tuli voimaan 29.6.2023 ja meneillään on siirtymäaika ennen asetuksen soveltamisen alkamista. Siirtymäajan päättymisen jälkeen asetuksen piirissä olevien tuotteiden saattaminen markkinoille tai asettaminen saataville markkinoilla edellyttää, että niiden tuotanto ei ole aiheuttanut asetuksen mukaista metsäkatoa tai metsien tilan heikkenemistä.
Asetuksen soveltaminen alkaa pääosin 30.12.2025 ja mikro- ja pienien yritysten osalta 30.6.2026, lukuun ottamatta EU:n puutavara-asetuksen piirissä olevia pieniä ja mikroyrityksiä, joita pidennetty siirtymäaika ei koske.
Asetus koskee tiettyjä metsäkatoon ja metsien tilan heikkenemiseen vaikuttavia hyödykkeitä ja niistä valmistettavia tuotteita. Asetus velvoittaa toimijat tarkistamaan, että EU:ssa markkinoille asetettavat ja EU:sta vietävät tuotteet ovat asetuksen mukaisia.
Asetuksella pyritään minimoimaan EU:n osuus maailmanlaajuiseen metsäkatoon ja metsien tilan heikentymiseen. Samalla tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ja biologisen monimuotoisuuden vähenemistä.
Asetuksella pyritään varmistamaan, että tuotteita ei ole tuotettu maalla, jolla on aiheutettu metsäkatoa tai jonka metsän tila on heikentynyt 31. joulukuuta 2020 jälkeen.
Asetuksessa mainittujen tuotteiden saattaminen markkinoille ja vienti
Asetus koskee seitsemää hyödykettä – soijaa, öljypalmua, kahvia, kaakaota, kumia, nautakarjaa ja puuta – sekä näitä sisältäviä tai näistä valmistettuja tuotteita. Listaus asetuksen piirissä olevista tuotteista löytyy asetuksen liitteestä 1.
Asetuksessa mainituista hyödykkeistä Suomessa tuotetaan nautakarjaa ja puuta. Asetuksen hyödykelistaus ei sisällä esimerkiksi viljoja, juureksia, marjoja tai nurmea, eikä siten vaikuta niiden tuotantoon, markkinoille asettamiseen tai vientiin, vaikka niitä kasvatettaisiin 31.12.2020 jälkeen metsästä raivatuilla maa-alueilla. Asetuksen soveltamisalaan ei kuulu myöskään esimerkiksi sika-, lammas- ja siipikarja. Asetus ei koske lähtökohtaisesti energiantuotantolaitoksia, lukuun ottamatta tilanteita, joissa saatetaan markkinoille tai asetetaan saataville markkinoilla tai viedään asetuksen piirissä olevia tuotteita, kuten puutuotteita.
Asetuksessa metsäkadolla tarkoitetaan metsän muuttamista maatalouskäyttöön
Metsäkadolla tarkoitetaan yleisesti metsän raivaamista pysyvästi muuhun käyttöön, kuten esimerkiksi rakentamiseen, infrastruktuuriin tai maatalouteen. EU:n metsäkatoasetuksessa metsäkato on kuitenkin määritelty suppeammin tarkoittamaan metsän muuttamista maatalouskäyttöön. Asetus ei siten koske esimerkiksi metsän raivaamista rakennetuiksi alueiksi tai teollisuuden, energiantuotannon, teiden tai muiden yhteiskunnan teknisten perusrakenteiden käyttöön.
Maatalouskäytöksi määritellään asetuksessa maan käyttö maatalouteen ja karjankasvatukseen.
Metsä määritellään asetuksessa globaalisti käytetyn FAO:n metsän määritelmän mukaan. Sen mukaan metsää on pinta-alaltaan yli 0,5 hehtaarin maa-ala, jolla edellytetään, että täysikasvuisena puut saavuttavat tietyn pituuden ja latvuspeittävyyden. Metsäksi ei luokitella pääasiassa maatalouskäytössä tai urbaanissa käytössä olevia maa-alueita. Asetuksessa metsän määritelmä perustuu siis metsän ominaisuuksiin sekä alueen maankäyttöön.
Edellä kuvatut metsän ja maatalouskäytön määritelmät ovat olennaisia, kun arvioidaan, onko tapahtunut asetuksen mukaista metsäkatoa eli onko metsä raivattu maatalouskäyttöön 31.12.2020 jälkeen.
Metsien tilan heikkeneminen
EU:n metsäkatoasetus korvaa nykyisen puutavara-asetuksen, mutta FLEGT-lupajärjestelmä jää voimaan. EU:n puutavara-asetuksen mukaan laittomasti korjatun puutavaran tai sellaisesta valmistettujen puutuotteiden saattaminen markkinoille on kielletty. Laittomalla puutavaralla tarkoitetaan puutavaran alkuperämaassa kansallisten lakien vastaisesti korjattua tai myytyä puutavaraa. Laittomuuksiin voi liittyä esimerkiksi luvattomia hakkuita, veropetoksia tai tulliasiakirjojen väärennöksiä.
Vastaavasti metsäkatoasetus edellyttää, että puutuotteiden osalta jatkossa tarkastellaan laillisuuden lisäksi metsäkatoa ja metsien tilan heikkenemistä. Metsien tilan heikkeneminen on määritelty asetuksessa siten, että sillä tarkoitetaan tietyntyyppistä metsän tilan rakenteellista muutosta, kuten ikimetsän muuttamista plantaasiksi tai viljellyksi metsäksi.
Ikimetsästä käytetään myös termiä luonnontilainen metsä. Näiden tunnistamiseksi Luonnonvarakeskus (Luke) on laatinut tarkennuksia kansainvälisiin määritelmiin, jotta luonnontilaiset metsät voitaisiin tunnistaa Suomessa paremmin. Selvityksen tuloksia on käytetty hallituksen esityksessä kansalliseksi metsäkatolaiksi (MMM/2025/97) ja se on julkaistu maa- ja metsätalousministeriön verkkosivuilla.
Asianmukaisen huolellisuuden järjestelmä ja DD-vakuutusten toimittaminen komission EUDR-tietojärjestelmään
Asetuksen mukaan vastuu metsäkatovapaista tuotantoketjuista on toimijoilla. Toimijan, joka asettaa asetuksessa määriteltyjä tuotteita EU:n sisämarkkinoille tai vie niitä, tulee noudattaa asianmukaista huolellisuutta, joka koostuu tietojen keräämisestä, riskinarvioinnista ja riskin vähentämisestä. Sen noudattamiseksi toimijoiden on perustettava menettelyistä ja toimenpiteistä muodostuva asianmukaisen huolellisuuden järjestelmä.
Osana järjestelmää toimijoiden tulee kerätä tietoa, joka mahdollistaa tuotteen alkuperän todentamisen. Alkuperää ja toimitusketjua koskevan tiedon lisäksi toimijoiden edellytetään keräävän maantieteelliset koordinaatit maa-alueista, joilla kyseiset hyödykkeet on tuotettu.
Jotta tuotteen tai hyödykkeen saa asettaa EU:n markkinoille tai viedä EU:n markkinoilta, tulee kaikkien seuraavien edellytysten täyttyä: tuote on metsäkatoa aiheuttamaton eli ’metsäkatovapaa’, se on tuotettu tuotantomaan lainsäädännön mukaisesti sekä siitä on annettu vakuutus asianmukaisesta huolellisuudesta eli niin kutsuttu due diligence (DD) –vakuutus komission EUDR-tietojärjestelmään. DD-vakuutuksen sisältö on kuvattu asetuksen liitteessä 2. EUDR-tietojärjestelmän käyttö on alkanut joulukuussa 2024.
Lisätietoa metsäkatoasetukseen liittyen, kuten EUDR-järjestelmästä ja DD-vakuutuksen tekemisestä, löytyy Ruokaviraston ja komission metsäkatoasetus verkkosivuilta.
Asetuksen täytäntöönpanon aikataulu ja valmistelu
Euroopan komissio julkaisi 2.10.2024 muutosehdotuksensa asetuksen soveltamisajan lykkäämisestä vuodella eteenpäin, joka hyväksyttiin 19.12.2024. Asetuksen soveltaminen alkaa sen keskeisiltä osin 30.12.2025. Mikro- ja pienyrityksille soveltaminen alkaa puolestaan kuusi kuukautta myöhemmin eli 30.6.2026, lukuunottamatta EU:n puutavara-asetuksen piirissä olevia tuotteita, joita pidennys ei koske.
Komissio hyväksyi 22.5.2025 täytäntöönpanoasetuksen kolmiportaisesta maiden riskiluokituksesta (matala, keskimääräinen ja korkea riskiluokka). Lista kunkin maan riskiluokituksesta löytyy täältä. Suomi on luokiteltu matalan riskin maaksi. Matalan riskin luokkaan kuuluu noin 70 % maailman maista. Riskiluokituksella on vaikutusta viranomaisten tarkastuksiin ja toimijoiden velvoitteisiin.
Lisäksi komissio on julkaissut ohjeistuksia ja muuta tukimateriaalia asetuksen toimeenpanon tueksi. Ohjeistusten tarkoituksena on tukea asetuksen piirissä olevia toimijoita, kauppaa käyviä ja viranomaisia sekä kolmansia maita asetuksen tulkinnassa.
Euroopan komission julkaiseman ohjeasiakirjan pohjalta maa- ja metsätalousministeriössä on laadittu muistio, jossa kerrotaan metsäkatoasetuksen asettamista edellytyksistä nautakarjatalouden harjoittamiseksi ja luontokatoa ehkäisevien kunnostustoimenpiteiden toteuttamiseksi. Lisätietoa löytyy tiedotteesta (17.1.2025).
Ruokavirasto on nimetty metsäkatoasetuksen toimivaltaiseksi viranomaiseksi Suomessa. Kyseinen viranomainen vastaa asetuksesta johtuvien velvoitteiden täyttämisestä sekä tiedottaa ja neuvoo toimijoita ja kauppaa käyviä asetuksen toimeenpanoon liittyen. Lopullinen ratkaisu toimivaltaisesta viranomaisesta tehdään lainsäätämisen yhteydessä eduskunnassa.
Maa- ja metsätalousministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan metsäkatoasetuksen kansallista täytäntöönpanoa 31.12.2025 asti.
Täytäntöönpanoon liittyen valmistellaan lakiesitys. Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki EU:n metsäkatoasetuksen velvoitteiden valvonnasta ja seuraamuksista. Lailla täydennettäisiin EU:n metsäkatoasetusta ja samalla kumottaisiin laki puutavaran ja puutuotteiden markkinoille saattamisesta. Metsäkatoasetusta ja puutavara-asetusta sovelletaan kuitenkin hetkellisesti rinnakkain.
Hallituksen esitys kansalliseksi metsäkatolaiksi on annettu eduskunnalle 28.8.2025.
Linkit asetukseen ja toimeenpanoa tukeviin ohjeistuksiin
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2023/1115, tiettyjen metsäkatoon ja metsien tilan heikkenemiseen liittyvien hyödykkeiden ja tuotteiden asettamisesta saataville unionin markkinoilla ja viennistä unionista sekä asetuksen (EU) N:o 995/2010 kumoamisesta.
Komission ohjeasiakirja metsäkatoa aiheuttamattomia tuotteita koskevan Asetuksen (EU) 2023/1115 soveltamisesta
Komission julkaisemat vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin (FAQ versio 4)
Komission metsäkatoasetus-verkkosivusto
Päivitetty MMM:n muistio 17.1.2025: EU:n metsäkatoasetus: Nautakarjataloden harjoittaminen ja luontokatoa ehkäisevät kunnostustoimenpiteet
Luken selvitys luonnontilaisen metsän määritelmästä
EU:n laittomien hakkuiden vastainen ohjelma
EU:n laittomien hakkuiden vastaisen ohjelman (Action Plan on Forest Law Enforcement, Governance and Trade, FLEGT 2003) ensisijaisena tavoitteena on estää laittoman puun päätyminen EU:n markkinoille. Ohjelman keskeiset työkalut ovat EU:n puutavara-asetus (EUTR) ja FLEGT-lupajärjestelmä. Suomessa näiden valvonnasta vastaa Ruokavirasto.
EU:n puutavara-asetus koskee sekä tuontipuuta että kotimaassa tuotettua puutavaraa. Puutuotteiden tuojan tai EU:n alueella puun tuottajan on osoitettava asianmukaisen huolellisuuden järjestelmällä, että markkinoille tuleva puu on laillista. Kotimaan puutavaran osalta asianmukaisen huolellisuuden järjestelmän keskeiset elementit ovat metsänkäyttöilmoitus ja mittaustodistus.
Kumppanuussopimukset EU:n ja puuntuottajamaiden välillä
FLEGT-lupajärjestelmän perustana ovat kahdenväliset kumppanuussopimukset EU:n ja puuntuottajamaiden välillä. FLEGT-lisenssijärjestelmän mukaisesti viejämaan viranomainen antaa puutavaran tuotteiden laillisuudesta todistuksen, jonka maahantuoja esittää tuodessaan tavaraa unionin alueelle.
Tällä hetkellä FLEGT-lisenssin mukaista puutavaraa tuodaan EU:n markkinoille Indonesiasta. FLEGT-lupajärjestelmä Indonesian kanssa käynnistyi vuoden 2016 lopussa. Lupajärjestelmän on tarkoitus käynnistyä Ghanan kanssa vuoden 2025 aikana. Sen lisäksi FLEGT-kumppanuussopimuksen ovat allekirjoittaneet : Kamerun, Keski-Afrikan tasavalta, Guyana, Honduras , Liberia ja Kongon tasavalta ja Vietnam. Sopimukset astuvat voimaan, kun niissä määrätyt toimenpiteet on toteutettu viejämaissa. Maa- ja metsätalousministeriö tiedottaa erikseen kunkin sopimuksen voimaantulosta.
Muualla palvelussamme
Hallituksen esitys metsäkatolaiksi annettiin eduskunnalle (MMM:n tiedote 28.8.2025)
EU:n metsäkatoasetuksen kansallista täytäntöönpanoa valmistelevan työryhmän mietintö valmistunut (MMM:n tiedote 24.6.2025)
Metsäkatoasetuksen tulkinta tarkentunut – navettainvestoinnit ja luonnon monimuotoisuutta edistävät toimenpiteet voivat jatkua (MMM:n tiedote 16.1.2025)
Metsäkatoasetuksen soveltamisen lykkäämisestä alustava sopu – kansallisen lain jatkovalmistelu jatkuu kesään 2025 (MMM:n tiedote 4.12.2024)
Komission ehdotus metsäkatoasetuksen lykkäämisestä toisi joustoa täytäntöönpanoon – ohjeistuksista täsmennystä navettainvestointeihin (MMM:n tiedote 3.10.2024)
EU:n metsäkatoasetusta täydentävä kansallinen lainsäädäntöehdotus lausuntokierrokselle (MMM:n tiedote 28.5.2024)
Metsäkatolakia valmistellaan samalla, kun asetuksen haasteisiin haetaan ratkaisuja EU-tasolla (MMM:n uutinen, 27.3.2024)
Maa- ja metsätalousministeriö selvittänyt EU:n metsäkatoasetusta - nautakarjainvestoinnit voivat jatkua (MMM:n tiedote 5.9.2023)
Laiduntaminen metsissä voi jatkua (MMM:n tiedote 2.6.2023)
EU:n metsäkatoasetus voimaan kesäkuun lopussa (MMM:n tiedote 9.6.2023)
Muualla verkossa
EU:n metsäkatoasetuksen kansallista täytäntöönpanoa valmistelevan työryhmän mietintö (MMM:n julkaisuja 2025:14)
Metsäkatoasetuksen kansallisen täytäntöönpanon työryhmä (Hankeikkuna)
Metsäkatoasetus (EUDR) - Ruokavirasto
Illegal logging/FLEGT Action Plan (Euroopan komissio)
EU:n puutavara-asetus ja FLEGT-lupajärjestelmä (Ruokavirasto)
Lisätietoja
Viktor Harvio, erityisasiantuntija
maa- ja metsätalousministeriö, Luonnonvaraosasto, Metsä- ja biotalousyksikkö Puhelin:0295162040 Sähköpostiosoite: etunimi.sukunimi@gov.fi