Asiakirjajulkisuuskuvaus

Asiakirjajulkisuuskuvaus on osa maa- ja metsätalousministeriön tiedonhallintalain (Laki julkisen hallinnon tietohallinnon 906/2019) toteutusta. Kuvauksessa kerrotaan ministeriön tietokokonaisuuksista ja kuinka niistä voi saada tietoja ja kuinka tietopyyntöprosessi toimii.

Oikeus tietoon

Viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole lain perusteella erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta. Tämä julkisuusperiaate on perusoikeus, ja sen toteuttamista varten ministeriö ylläpitää tätä asiakirjajulkisuuskuvausta tietovarannoista ja asiarekisteristä. Julkisuusperiaatetta rajoittavat muun muassa ihmisten yksityiselämä ja yritysten liikesalaisuudet, jotka tarvitsevat suojaa yleiseltä julkisuudelta.

Julkisuusperiaatetta sovelletaan viranomaisen asiakirjoihin. Julkisuuslaissa viranomaisen asiakirjalla tarkoitetaan viranomaisen hallussa olevaa asiakirjaa, jonka viranomainen tai sen palveluksessa oleva on laatinut taikka joka on toimitettu viranomaiselle asian käsittelyä varten tai muuten sen toimialaan tai tehtäviin kuuluvassa asiassa.

Oikeusministeriön https://oikeusministerio.fi/julkisuuslaki löydät kuvauksen ja linkit julkisuuslakiin sekä sen pohjalta annettuihin asetuksiin.

Maa- ja metsätalousministeriön tietovarannot

Maa- ja metsätalousministeriö hoitaa lainsäädännön, hallitusohjelman toimeenpanon sekä hallinnonalan strategiansa puitteissa useita tehtäviä.

Maa- ja metsätalousministeriö on uudistuvan ja kestävän ruoka- ja luonnonvaratalouden mahdollistaja sekä luotettavien tietovarantojen tuottaja. Maa- ja metsätalousministeriö edistää toiminnallaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista.

Ministeriö hoitaa toimialueensa säädösvalmistelua, ohjausta, voimavarojen suuntaamista, ja tekee yhteistyötä EU:ssa, kansainvälisesti ja kansallisesti. Ministeriö ei hoida asioita useinkaan yksin vaan muiden ministeriöiden ja hallinnonalansa virastojen kanssa.

Ministeriön verkkosivuston https://mmm.fi kautta löydät myös ministeriön vastuualueet https://mmm.fi/vastuualueet sekä tehtäviä hoitavat osastot ja yksiköt https://mmm.fi/ministerio/johto-ja-organisaatio

Ministeriön tehtävistä ja johtamisesta on kerrottu maa- ja metsätalousministeriön työjärjestyksessä 695/2012 https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2012/20120695.

Ministeriön tehtäväkokonaisuuksia ovat:

  1.  maa-ja puutarhatalous sekä maaseudun kehittäminen; 
  2. metsätalous;
  3. kala-, riista- ja porotalous;
  4. eläinlääkintähuolto, eläintautien vastustaminen ja ennalta ehkäiseminen sekä eläinten hyvinvointi;
  5. eläinlääkäreiden ammatinharjoittaminen;
  6. elintarvikkeet ja eläinten lääkitseminen;
  7. eläinlääkinnälliset ja kasvinterveydelliset rajatarkastukset;
  8. kasvinterveys sekä «maa-» ja puutarhatalouden ja metsätalouden tuotantopanokset;
  9. toimialansa hallinnassa olevien valtion metsätalouden maan, lukuun ottamatta luonnonsuojelualueita ja erämaa-alueita, ja yleisten vesialueiden omistaja-asiat;
  10. maanmittaus, kiinteistötoimitukset, kiinteistöjä ja osakehuoneistoja koskevat kirjaamisasiat, yleiset kartastotyöt, kiinteistö-, huoneisto- ja maastotietojärjestelmät sekä paikkatietojen yhteiskäyttö; (28.12.2018/1346)
  11. vedenhankinta ja viemäröinti, vesistöjen säännöstely, tulvariskien hallinta, maankuivatus ja kastelu, patoturvallisuus ja vesistörakenteiden ylläpito, valtion velvoitteet vesilain (587/2011) mukaisen luvan haltijana sekä muu vesivarojen käyttö ja hoito mukaan lukien niihin liittyvät rajavesistöasiat;
  12. uusiutuvien luonnonvarojen kestävä ja monipuolinen käyttö, hoito ja suojelu;
  13. Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman ja aikaisempien ohjelmakausien vastaavien ohjelmien sekä Euroopan meri- ja kalatalousrahaston hallintoviranomaistehtävät;
  14. Euroopan maatalouden tukirahaston (maataloustukirahasto) ja Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) toimivaltaisen viranomaisen tehtävät;
  15. Euroopan kalatalousrahastoa koskevat hallinto-, todentamis- ja tarkastusviranomaistehtävät;
  16. Euroopan meri- ja kalatalousrahaston toimintaohjelman todentamisviranomaisen ja tarkastusviranomaisen tehtävät.

Tietopyynnöt voivat kohdistua näiden alueiden säädösvalmisteluun, hallinnonalan ohjaukseen ja ministeriön tulosjohtamiseen, sidosryhmäyhteistyöhön sekä voimavarojen ohjaamiseen

Tietovarantoja ei ole saatavissa avoimesti teknisen rajapinnan avulla. 

Asiakirjan pyytäminen

Viranomaisella olevan asiakirjan julkisuus on pääperiaate, emmekä siten rajoita tiedonsaantia ilman laillista perustetta eikä enempää kuin suojattavan edun vuoksi on tarpeen. Näin ollen annamme tiedot, ellei sille ole laista johtuvaa estettä. Mikäli emme voi antaa pyytämääsi tietoa, annamme sinulle pyydettäessä päätöksen, josta voit valittaa hallinto-oikeuteen.

Ministeriön asiarekisteri muodostuu asianhallintajärjestelmässä sekä operatiivisissa järjestelmissä olevista tiedoista. Ministeriö julkaisee säännönmukaisesti tietoja julkisesti saataville omalla verkkosivullaan ja tietoa löytyy valtioneuvoston sekä monilta muilta valtion virastojen verkkosivuilta.

Kun esität asiakirjapyynnön maa- ja metsätalousministeriöön, se kirjataan VAHVA-nimiseen asianhallintajärjestelmäämme ja välitetään ministeriön sisällä sille, jolle kyseisen tietopyynnön käsittely kuuluu. Tietopyynnön tekijän ei tarvitse selvittää henkilöllisyyttään eikä perustella pyyntöään, ellei tämä ole tarpeen sen selvittämiseksi, onko pyytäjällä oikeus kyseiseen tietoon.

Pyydetyn tiedon julkisuutta arvioidaan asia- ja asiakirjakohtaisesti. Asiakirjapyyntöä koskeva asia käsitellään viivytyksettä ja tieto julkisesta asiakirjasta annetaan mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään kahden viikon kuluessa siitä, kun olemme saaneet asiakirjan antamista koskevan pyynnön. Jos pyydettyjä asiakirjoja on paljon tai niihin sisältyy salassa pidettäviä osia tai jos muu niihin rinnastettava syy aiheuttaa sen, että asian käsittely ja ratkaisu vaativat erityistoimenpiteitä tai muutoin tavanomaista suuremman työmäärän, tieto julkisesta asiakirjasta annetaan viimeistään kuukauden kuluessa siitä, kun tietopyyntö on saapunut. Tyypillisesti valmisteluvaiheessa olevat asiakirjat eivät ole vielä julkisia asiakirjoja, joista voidaan luovuttaa tietoa. Jos pyytämäsi tieto on riittävästi yksilöity ja tunnistetusti kuuluu jollekin toiselle viranomaiselle, siirrämme sen eteenpäin.

Kirjaamon yhteystiedot:

  • Sähköposti: kirjaamo.mmm(at)gov.fi
  • Puhelin: 0295 16 2200 (klo 9 - 15)
  • Postiosoite: Maa- ja metsätalousministeriö, PL 31, 00023 Valtioneuvosto

Tietopyyntö voidaan myös jättää maa- ja metsätalousministeriölle osoitettuina valtioneuvoston jakelukeskukseen osoitteeseen Ritarikatu 2B, Helsinki (avoinna klo 8 - 16.15).

Tietopyynnön käsittelyä nopeuttaa se, että käännyt suoraan oikean viranomaisen puoleen.

Tietopyyntöprosessi.

Kuva: Tietopyyntöprosessi 

Asiakirjan antaminen

Ellei jäljempänä toisin mainita, asiakirjan antamisesta päättää maa- ja metsätalousministeriö. Jotta voimme luovuttaa oikean asiakirjan, meidän tulee tietää, mitä asiaa tai asiakirjaa tietopyyntösi koskee. Tästä syystä on tärkeää, että pyyntösi on riittävän yksilöity. 

On hyvä huomata, että tietopyyntönä ei pidetä selvityspyyntöjä, joissa halutaan saada viranomaisen käsitys tai kannanotto johonkin asiaan, kanteluita, joissa viranomaista tai viranomaisen palveluksessa olevaa virkamiestä kritisoidaan esimerkiksi lainvastaisesta menettelystä, tai kansalaiskirjeitä eli viranomaiselle osoitettuja mielipidekirjoituksia. Nämä käsittelemme siten kuin lainsäädäntö velvoittaa. 

Ministeriön toimialueen asiaa käsittelevät virkamiehet vastaavat julkisten asiakirjojen ja asiaotteiden antamisesta kansalaiselle kun on tarkistettu, ettei aineisto sisällä tietoja, joita ei esim. julkisuuslain mukaan voi luovuttaa. Päätöksen asiakirjan / tietojen luovuttamisesta tulkinnanvaraisissa tapauksissa tekee ministeriön vastuuvirkamies. 

Tietopalvelun hinta 

Tietopalvelu on pääosin maksutonta kuitenkin asiakirjojen antamisesta ja tiedon esille hakemisesta voidaan periä maksu julkisuuslain 34 § mukaisesti. 

Maa- ja metsätalousministeriön vanhemmat asiakirjat 

Asiakirjat ennen vuotta 2005 sijaitsevat Kansallisarkistossa. Voit tehdä tietopyynnön kansallisarkiston verkkosivulla

Hallitusten ja ministereiden tietoaineistot 

Hallitukset ovat itsenäisiä arkistonmuodostajia, eikä niiden toimintaan liittyviä aineistoja säilytetä ministeriössä. Valtioneuvosto julkaisee ajantasaista tietoa valtioneuvoston kanslian ja hallituksen toiminnasta sekä valtioneuvoston päätöksistä https://valtioneuvosto.fi/etusivu.   

Valtioneuvoston kirjaamon yhteystiedot: 

  • Sähköposti: kirjaamo.vnk(at)gov.fi  
  • Postiosoite: Valtioneuvoston kanslia, PL 31, 00023 Valtioneuvosto 
  • Käyntiosoite Ritarikatu 2B, 00170 Helsinki (avoinna klo 8 - 16.15). 
  • Puhelin: 0295 16 0334 (klo 9 - 15) 

Valtioneuvoston hankeaineistot 

Maa- ja metsätalousministeriön hankkeiden, toimielinten ja työryhmien aineistoista löytyy tietoa myös valtioneuvoston hankeikkunasta https://valtioneuvosto.fi/hankkeet. Julkiset hanketiedot ovat saatavilla myös avoimesta rajapinnasta osoitteessa api.hankeikkuna.fi  

Ministeriöiden julkaisut - Valto 

Maa- ja metsätalousministeriö vie julkaisujaan myös valtioneuvoston yhteiseen Valto –nimiseen julkaisuarkiston. Valto sisältää ministeriöiden julkaisusarjoissa ilmestyvät julkaisut PDF-muodossa vuoden 2016 alusta alkaen sekä osittain myös tätä vanhempia julkaisuja. Valto on vapaasti käytettävissä. Julkaisuihin saa viitata edellyttäen, että lähde mainitaan. 

Valto julkaisuarkisto https://valtioneuvosto.fi/julkaisut

Tietovarantoja ja tietoaineistoja tietoalueittain

Säädösvalmistelu ja säädösten toimeenpano 

Säädösvalmistelu on ministeriön ydintehtävää. Säädösvalmisteluun kuuluu kansallinen säädösvalmistelu. Lisäksi ministeriö vastaa toimialansa EU-säädösten kansallisesta toimeenpanosta jonka ei katsota olevan säädösvalmistelua, mutta ministeriöstä osallistutaan EU-lainsäädännön valmisteluun neuvoston työryhmissä (maatalous- ja kalastusneuvosto) ja neuvoston kokouksissa sekä esimerkiksi komission työryhmissä sekä kansainvälisten sopimusten voimaansaattaminen. 

Ministeriö vastaa säädösvalmistelusta toimialalleen kuuluvissa asioissa. Säädösvalmisteluun liittyy paljon erilaista taustatyötä, josta kertyy monenlaista taustamateriaalia kuten säädöshankepäätös, asiaan liittyviä työryhmän selvityksiä ja mietintöjä, kokouspöytäkirjoja, tutkimuksia sekä vaikutusten arviointeja. Säädösvalmistelun pohjalta syntyy hallituksen esitys tai asetusehdotus. 

Pääsääntöisesti kaikki säädösvalmisteluun liittyvät julkiseksi tulleet materiaalit ovat saatavilla valtioneuvoston hankeikkunasta.  

Tietovarantoja: 

  • VAHVA-asianhallintajärjestelmä 
  • EU-asioiden käsittelyn Eutori-järjestelmä 
  • Valtioneuvoston käsittelyn osalta PTJ –järjestelmä 
  • Säädösten vaikutusten arvioinnit 

Osana säädösvalmistelua maa- ja metsätalousministeriö pyytää organisaatioilta ja kansalaisilta lausuntoja käynnissä olevasta säädöshankkeesta. Lausuntopyynnöt ovat avoimia kaikille ja ne julkaistaan hankeikkunan ohella maa- ja metsätalousministeriön verkkosivuston lausuntopyynnöt-sivulla

Tarkempaa tietoa voimassa olevista säädöksistä yleisemmin saat esimerkiksi Finlex-sivustolta

EU-asiat

Maa- ja metsätalousministeriö osallistuu EU-tasoiseen valmisteluun ja koordinoi kansallisesti hallinnonalaansa kuuluvien EU:n maa- ja metsätalouspoliittisia kysymyksiä, koordinoi maatalous- ja kalastusneuvostossa esille tulevien asioiden valmistelua, seuraa EU-lainsäädännön kehitystä, osallistuu EU:n budjettia ja EU:n institutionaalisia ja oikeudellisia kysymyksiä koskevien asioiden valmisteluun valtioneuvostossa sekä osallistuu EU:ta koskevien asioiden yhteensovittamiseen ministeriöiden välillä, hoitaa EU:n valtiontukia ja EU:n jäsenvaltioiden ja toimielinten korkean tason vierailujen järjestämistä toimialallaan. 
Tietovarantoja:  

  • Erilaiset valtionhallinnon asiakirjat (mm. EU-ministerivaliokunnan aineistot, valtioneuvoston kirjelmät, lausunnot, kokousraportit) 
  • EU-toimielinten asiakirjat (mm. lainsäädäntöehdotukset, tiedonannot, päätelmät). 
  • Sidosryhmien asiakirjat (mm. lausunnot, kirjeet), jotka koskevat maa- ja metsätalouspoliittisia kysymyksiä, EU-lainsäädännön kehitystä, EUn budjettia jne. 

EU-ministerivaliokunnan julkiset kokoustiedotteet, U-kirjelmät, asialistat ja E-kirjeet ovat saatavilla avoimesti EU-ministeriövaliokunnan verkkosivulta EU-ministerivaliokunnan verkkosivuilta.  

EU-asioiden asiakirjat tallennetaan Eutori-asianhallintajärjestelmään (Vahva vuoden 2021 loppupuolesta alkaen) sekä EU:n neuvoston delegates portal -järjestelmään, jossa julkaistaan neuvoston asiakirjat ja hoidetaan kokousasiat, kuten kokousilmoittautumiset.

Kansainväliset asiat 

Maa- ja metsätalousministeriö toimii aktiivisesti kansainvälisillä foorumeilla tehden yhteistyötä eri maiden, maaryhmien ja organisaatioiden kanssa toimialueensa asioissa. Tärkeitä yhteistyötahoja ovat MMM:n hallinnonalan kysymyksiä käsittelevät kansainväliset järjestöt, kuten YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO. Kahdenvälinen kansainvälinen yhteistyö on vilkasta erityisesti Pohjoismaiden sekä Kiinan ja Venäjän kanssa. 

Ministeriön kansainvälisten asioiden hoitoon kuuluu kansallinen valmistelu ja koordinaatio Suomen kantojen määrittämisessä FAO:ssa, osallistuminen OECD:n työhön ja osallistuminen Suomen kantojen määrittämiseen kauppapolitiikassa ja kehityspolitiikassa. Lisäksi ministeriössä hoidetaan hallinnonalan alueellista yhteistyötä sekä kahden- ja monenvälisiä suhteita muihin maihin. 

Tietovarantoja: 

  • Raportit, kirjeenvaihto, taustat, puhe-elementit ja yhteistyöpöytäkirjat 

Tietovarantoon kuuluvat asiakirjat tallennetaan VAHVA-asianhallintajärjestelmään. 

Hallinnonalan ja sen organisaatioiden sekä toimialan ohjaus ja valvonta

Ministeriö tulosohjaa ja valvoo hallinnonalansa virastojen ja laitosten toimintaa sekä seurata näiden kehitystä. Strategisen ohjauksen lähtökohtana on pitkän aikavälin yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet ja linjaukset. Hallinnonalan toiminnalle on laadittu yhteinen strategiaperusta, jonka tavoitteet ohjaavat hallinnonalan virastoja ja laitoksia.  

Hallitusohjelman tavoitteet vaikuttavat tehtäväkokonaisuuksiin. Näiden perusteella laaditaan tarkemmat tulossopimukset kaikille ministeriön tulosohjauksessa oleville organisaatioille ja myös ministeriölle. Tulosohjauksella varmistetaan, että organisaatio toimii sille osoitettujen resurssien puitteissa sekä oman roolinsa mukaisesti toimeenpanee strategiaa ja hallitusohjelmaa sekä niitä keskeisiä tavoitteita, jotka halutaan saavuttaa. 

Hallinnonalan ohjauskeinoihin kuuluvat strateginen ohjaus, säädösohjaus, tulosohjaus, informaatio-ohjaus, omistajaohjaus, hallinnonalan johtamissopimukset ja voimavarojen ohjaus. Hallinnonalan strategia on julkaistu ministeriön verkkosivustolla. 

Ministeriö osallistuu VM:n koordinoidessa Aluehallintovirastojen AVI:en sekä TEM:n koordinoimaan Elinkeinokeskusten ELY:jen ja 4H yhdistysten sekä Turvallisuus- ja kemikaaliviraston Tukesin ohjaukseen biokaasulupien ja ilmoitusten osalta ja YM:n koordinoimaan Suomen ympäristökeskuksen SYKE:n ohjaukseen vesitalouden osalta. 

Virastojen ja ministeriön tulossopimukset julkaistaan ministeriön suunnitteluasiakirjat -sivulla. Vastaavasti virastot julkaisevat tulossopimuksensa ja tilinpäätöksensä omilla internet-sivuillaan. Talousarvion ulkopuolisten rahastojen tilinpäätökset löytyvät Ruokaviraston verkkosivulta. Lisäksi asiakirjoja voidaan julkaista hankeikkunassa.

Informaatio-ohjaus on merkittävä ministeriön käyttämä ohjauskeino, jolla annetaan suosituksia. 

Tietovarantoja: 

  • Hallinnonalan strategia 
  • Hallinnonalan tulostavoitteet, -sopimukset, kehys- ja tulossopimusmääräykset 
  • Tulostavoitteiden toteutumisen seuranta, väliraportit ja tilinpäätös sekä tilinpäätöskannanotot 
  • Arvioinnit ja auditoinnit
  • Metsätalouden metsänhoitosuositukset
  • Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositukset ovat Ruokaviraston verkkosivulla (Suoistuskohtaisesti julkaiseminen voi tapahtua myös mm. Opetushallituksen tai Kelan julkaisusarjoissa) 

Hallinnonalan ohjaukseen ja valvontaan liittyvät viranomaisen asiakirjat tallennetaan VAHVA-asianhallintajärjestelmään. 

Tulosjohtaminen, ministeriön toiminnan ohjaus 

Tulosjohtaminen kattaa strategiset- ja tuloksellisuustavoitteet sekä toimenpiteet ja voimavarat. Lisäksi ministeriö toteuttaa strategista henkilöstösuunnittelua, joka tarkoittaa jatkuvaa suunnittelua henkilöstövoimavarojen tarkoituksenmukaisen määrän ja osaamisen kehittämiseksi. Ministeriö vastaa myös johtamisjärjestelmän kehittämisestä ja ministeriön johtamissopimusten laatimisesta. Ministeriö tekee myös ennakointityötä ja huolehtii sisäisestä tarkastuksesta, valvonnasta ja kehittämisestä. 

Valtiovarainministeriö luo painopisteet henkilöstövoimavarojen ohjaukselle. Henkilöstövoima- varojen ohjaukseen liittyviä tietoja on henkilöstöhallinnon järjestelmissä (Tahti ja Kieku). Tahtiin kootaan lisäksi tietoa. Henkilöstötilinpäätöstiedot sisältyvät osana ministeriön tilinpäätöstä. 

Henkilöstötietoa on myös Tutkihallintoa.fi –sivustolla. 

Tietovarantoja: 

  • Hallinnonalan strategia ja siihen perustuvat tulostavoitteet 
  • Tulostavoitteet ja niihin liittyvät toimenpiteet, voimavarat ja prosessit 
  • Tulostavoitteiden toteutumisen seuranta, väliraportit ja tilinpäätös 
  • Henkilöstöstrategiaan ja suunnitteluun ja seurantaan liittyvät tiedot  
  • Ministeriön tulevaisuuskatsaus 
  • Teemanmukaiset selonteot 
  • Tulevaisuusselonteko on yhteinen valtioneuvostossa 
  • Raportit sisäisistä tarkastuksista, valvonnasta ja ohjauksesta 

Tulosjohtamiseen liittyvät asiakirjat tallennetaan ministeriön VAHVA asianhallintajärjestelmään sekä henkilöstöhallinnon järjestelmiin.

Taloushallinto- ja budjetointi 

Maa- ja metsätalousministeriö koordinoi hallinnonalansa budjettitaloutta. Ministeriö valmistelee monivuotisen julkisen talouden suunnitelman ja siihen sisältyvät kehykset sekä vuosittain talousarvioehdotuksen ja mahdolliset lisätalousarvioehdotukset. Kehys- ja talousarvioehdotukset laaditaan Buketti-järjestelmässä. Eduskunnan päättämä talousarvio julkaistaan valtiovarain ministeriön verkkosivulla ja valtion taloustietoja on Tutkihallintoa.fi –sivustolla. 

Ministeriö laatii tilinpäätöksen, joka on saatavilla valtioneuvoston julkaisuarkisto Valtossa. Ministeriön ja virastojen ja rahastojen seurannan asiakirjat julkaistaan ministeriön sivustolla sekä virastot julkaisevat niitä omilla sivuillaan. 

Tietovarantoja: 

  • Eduskunnan päättämä talousarvio ja lisätalousarviot 
  • Tilijaottelu ja sen ylläpito 
  • Määrärahat ja tuloarviot sekä niiden jakoon ja seurantaan liittyvät tiedot 
  • Kirjanpitotiedot ja tositteet 
  • Tilinpäätös 
  • Tilinpäätöskannanotot 
  • Hallituksen vuosikertomus 

Taloushallintoon liittyviä tietoja sijaitsee taloushallinnon järjestelmissä, joita ovat Palkeiden hallinnoima talous- ja henkilöstöhallinnon järjestelmä Kieku ja valtiovarainministeriön Buketti-järjestelmä. Tositetiedot käsitellään Palkeiden hallinnoimissa sähköisen tilaamisen ja laskujen käsittelyn Handi -järjestelmässä ja M2 -matkahallintojärjestelmässä. 

Ministeriö tekee monenlaisia hankintoja ja solmii sopimuksia eri tahojen kanssa. Hankintoihin liittyy hankinta-asiakirjoja, kuten tarjouspyyntö ja hankintailmoitus. Muita asiakirjoja ovat mm. ministeriön vastaanottamat tarjoukset ja osallistumishakemukset, hankinta- ja turvallisuussopimukset sekä muut selvitykset. Lisäksi hankintoihin voi liittyä muutoksenhakuun ja oikaisumenettelyyn liittyviä asiakirjoja. 

Hankintoihin liittyvät asiakirjat tallennetaan VAHVA-asianhallintajärjestelmään sekä tilaamisen ja laskujen käsittelyn Handi-järjestelmään. Muut sopimukset tallennetaan VAHVA-asianhallintajärjestelmään. Ministeriössä on käytössä myös sähköinen kilpailuttamisratkaisu Cloudia, jossa voidaan toteuttaa hankintoihin liittyviä ilmoitusmenettelyjä sekä kilpailutuksia ja käydä tietojen vaihtoa. Muita kuin pienhankintoja koskeva hankintailmoitus, tarjouspyyntö ja niihin liittyvät liitteet ovat pääsääntöisesti julkisesti saatavilla Hilmassa eli julkisten hankintojen ilmoituskanavassa Hankintailmoitukset – sivustolla siitä päivästä alkaen, jona hankintailmoitus on julkaistu. Lisäksi yksittäisiä hankintoja voi seurata Tutkihankintoja – sivustolla

Ministeriö hyödyntää hankinnoissaan Hansel Oy:n ja VNHY:n yhteishankintoja, jolloin niitä koskevia asiakirjoja (kuten puitesopimus) voi olla tallennettuna niiden verkkosivuilla tai muissa palveluissa. 

Hankintalain mukaan hankintayksikön asiakirjojen julkisuuteen ja asiakirjoista perittäviin maksuihin sekä asianosaisen tiedonsaantioikeuteen sovelletaan julkisuuslakia.  

Toimialan luvat ja rajoitukset 

Maa- ja metsätalousministeriö hoitaa toimialueen lupien ja rajoitusten lainsäädäntöön sekä informaatio-ohjaukseen liittyviä asioita. Ministeriön verkkosivulla on tietoa luvista sekä rajoituksista. Ministeriössä ei pääsääntöisesti myönnetä lupia, mutta poikkeuksia on mm. yhteismetsälain ns. ”vanhan yhteismetsän” lakkauttaminen. 

Elintarvikkeisiin, eläinten terveyteen, kasvinterveyteen ja maa- ja metsätalouden tuotantoon käytettävien lannoitevalmisteiden, rehujen, siementen ja taimiaineistojen liittyvien lupien myöntäminen ja valvonta kuuluu Ruokaviraston tehtäviin mm. luonnonmukaiseen tuotantotapamerkintöjen käyttäminen on luvanvaraista ja toimija voi hakea luomutodistusta samoin kuin uuselintarvikkeet, joille tulee hakea markkinointilupa. Kasvinsuojeluaineiden lupien myöntäminen kuuluu Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) tehtäviin. Kasvinsuojeluainevalmisteiden valvonta kuuluu Tukesille, kun taas kasvinsuojeluaineiden käytön ja käsittelyn valvonta kuuluu Ruokavirastolle.

Linkkejä Ruokaviraston sivuille: Rehu- ja lannoitealat, Luomu, Uuselintarvikkeet, Siemenet ja Kasvinterveys  

Toimilupiin liittyviä asioita, jotka koskevat eläinlääkärinä toimimista ja erinäisiä maahantuontilupia hoitaa Ruokavirasto. Immunologisen eläinlääkkeisiin liittyviä lupia hoitaa Fimea.

Aluehallintovirastot myöntävät toimintaluvat pysyville ja kiertäville eläinnäyttelyille, eläimiä käyttäville sirkuksille sekä eläintarhoille. Eläinkoetoimintaan liittyvät lupa-asiat on keskitetty Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Maa- ja metsätalousministeriö säätää metsästysvuoden suurimmista sallitusta saalismääristä sekä metsästysajan lyhentämisestä tai kieltämisestä antamillaan asetuksilla. Voimassa olevat säädökset on koottu ministeriön verkkosivulle. Suomen riistakeskuksen verkkosivuilta on nähtävissä suurpetojen poikkeuslupapäätökset.  

Maa- ja metsätalousministeriön verkkosivuilla kalastusta koskevat tiedot on koottu kala-otsikon alle, mistä löytyy esimerkiksi tietoa kalastusrajoituksista ja kalakantojen hoidosta sekä elinkeinokalataloudesta. Kalojen pyyntimitoista ja rauhoitusajoista säädetään kalastuslaissa ja kalastusasetuksessa. Kalastusrajoituspalvelusta löytyy tietoa mitkä alueet ovat yleiskalastusoikeuksien ulkopuolella. Kalastusrajoituspalvelusta vastaa maa- ja metsätalousministeriö yhdessä ELY-keskusten kanssa.  

Kalastukseen ja metsästykseen liittyviä lupia valtion maa- ja vesialueilla voi hankkia mm. erälupien verkkokaupasta.  

Toimi- ja erälupiin liittyvää valvontaa suorittavat mm. poliisi, Rajavartiolaitos, Metsähallitus, ELY-keskus ja Tulli, joiden verkkosivuilta voi hakea tarkempaa tietoa. Kalastuksen valvontaa tekevät kalastuksenvalvojat ja heistä voi kysyä tietoja kalatalouskeskuksilta tai kalatalousalueilta.

Tuet ja avustukset

Maa- ja metsätalousministeriöllä on monta erilaista tukea tai avustusta, joita maksetaan maataloutta, metsätaloutta, kalataloutta, riistataloutta, vesitaloutta sekä kiinteistö- ja paikkatietoinfrastruktuuria koskeville sektoreille. Ministeriö vastaa tarvittavan lainsäädännön valmistelusta. Tukien ja avustusten toimeenpanosta vastaavat pääsääntöisesti ministeriön alaiset virastot, mutta osassa harkinnanvaraisista tuista myöntäjänä ja valtionapuviranomaisena toimii maa- ja metsätalousministeriö.

Tukien ja avustusten raja ei ole yksiselitteinen. Ministeriön hallinnoimien tukien toimeenpanoon vaikuttaa niiden oikeusperusta. Tuki voi tukijärjestelmästä ja tuensaajasta riippuen olla esimerkiksi EU-määritelmän mukaista valtiontukea, kansallisen määritelmän mukaista valtionavustusta, molempia edellä mainittuja tai ei kumpaakaan. Näistä voidaan tarvittaessa säätää erikseen ja tarkentaa ehtoja EU-valtiontukien sekä valtionavustuslain pohjalta. Esimerkiksi täysin EU:n rahoittamat, yhteisen maatalouspolitiikan mukaiset suorat maataloustuet eivät ole valtiontukea tai valtionavustusta.

Valtiontukitiedot julkaistaan valtiontukien verkkosivustolla Suomen ja muiden EU-jäsenvaltioiden myöntämistä yksittäisistä yli 500 000 euron valtiontuista. Lisäksi maatalouden alkutuotannon valtiontuista julkaistaan jäsenvaltion myöntämät yli 60 000 euron tuet ja kalastuksen ja vesiviljelyn valtiontuista yli 30 000 tuet. Lisäksi 12.4.2021 lähtien myönnetyt tuet tallennetaan työ- ja elinkeinoministeriön yrityspalveluiden asiakastietovarantoon josta tietojen luovuttaminen on rajattu ja määritelty laissa. Maa- ja metsätalousministeriö vastaa tietopyyntöön tallentamiensa tietojen osalta.

Valtionavustukset ovat valtion varoista muulle kuin valtion virastolle tai laitokselle myönnettävää harkinnanvaraista rahoitusta, josta valtio ei saa välitöntä tai suoranaista aineellista vastiketta. Avustuksessa kyse on hakemukseen perustuvasta tuenluonteisesti myönnettävästä rahoituksesta tietyn toiminnan tai hankkeen avustamiseksi.

Valtionavustukset ovat osa valtion taloudellista ohjausjärjestelmää. Toisin kuin valtiontukea, valtionavustusta voidaan myöntää myös muuhun kuin taloudelliseen toimintaan. Valtionavustusta voidaan MMM:ssä myöntää muun muassa Suomen metsäkeskukselle, luonnonvara-alan yleishyödyllisille yhteisöille, metsäpuiden siemenviljelysten perustamiseen sekä maatalouden elinkeinoneuvontaa ja kehittämistoimintaa harjoittaville yleishyödyllisille maaseudun neuvontajärjestöille, joita voivat olla rekisteröidyt yhdistykset ja muut yhteisöt. Avustusta myönnetään 4H-järjestöille 4H-toimintaan sekä kylätoiminnan valtakunnalliseen kehittämiseen. Hevostalouden edistämiseen avustusta voidaan myöntää lähinnä hevosalan keskusjärjestöille ja näiden jäsenyhteisöille. Lisäksi varoja kohdennetaan maaseutu- ja saaristopolitiikan valtakunnallisille tutkimus- ja kehittämishankkeille. Ruokavirasto jakaa avustusta myös kyläkaupat monipalvelukeskuksina –kokeilulle.

Maa- ja metsätalousministeriön tekemät avustuspäätökset ovat julkisia. Hakemusasiakirjat saattavat sisältää lain mukaan salassa pidettävää tietoa, jolloin hakemusasiakirjat saattavat olla vain osittain julkisia. Ministeriö päättää tietojen antamisesta (niiltä osin, kun tuet tai avustukset ovat ministeriön myöntämiä).

Tietovarannot

Maaseudun kehittämisen rahoituksesta on tietoa maaseutu.fi–verkkosivulla.

Valtionavustuksiin liittyvät asiakirjat tallennetaan VAHVA-asianhallintajärjestelmään.

Tutkimus- ja kehittämistoiminta

Tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetaan ennakoivasti tietoa, osaamista ja innovaatioita päätöksenteon tueksi, elinkeinojen kilpailukyvyn kehittämiseksi, maaseudun elinvoimaisuuden edistämiseksi sekä uusiutuvien luonnonvarojen kestävän käytön turvaamiseksi.

Tietovarantoja:
-    Tutkimushakemus- ja päätös

Asiakirjat tallennetaan Vahva-asianhallintajärjestelmään.

Tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvien asiakirjojen osalta tutkimushakemus ja päätös ovat julkisia. Tutkimushakemuksesta mahdollisesti tehty arviointi ei ole julkinen. Julkisuuslain perusteella salassa pidettäviä ovat opinnäytetyön tai tieteellisen tutkimuksen suunnitelma tai perusaineisto, teknologiset- tai muuta kehittämistyötä koskevat tiedot tai niiden arviointi ellei ole ilmeistä, että tietojen antaminen ei aiheuta haittaa opinnäytetyön, tutkimuksen tai kehittämistyön suorittamiselle, niiden hyödyntämiselle tai sen asianmukaiselle arvioinnille, tutkijalle taikka tutkimuksen tai kehittämistyön toimeksiantajalle.

Tutkimussuunnitelman arvioinnin annamme vain asianosaiselle eli käytännössä hakijalle. Tutkimushakemuksen arvioijien nimet ovat julkista tietoa, mutta niitä ei erikseen julkaista. Pyydettäessä annamme arvioitsijoiden nimet.

Ministeriön yleishallinto ja muut tehtävät

Hankkeet ja projektit

Maa- ja metsätalousministeriössä on vuosittain käynnissä erilaisia hankkeita ja projekteja, joita varten voidaan asettaa oma työ- tai hanke- ja projektiryhmä ja sille puheenjohtaja. Ryhmä työskentelee sille asetetun toimikauden ajan, ja se voi kuulla myös ulkopuolisia tahoja. Toimikauden aikana muodostuu erilaisten tausta-aineistojen myötä väliraportteja sekä lopuksi loppuraportti.

Pääsääntöisesti kaikki hankkeisiin liittyvät julkiseksi tulleet tiedot ovat saatavilla verkkosivulla.

Tietovarantoja:
-    Valtioneuvoston hankeikkuna 
-    Maa- ja metsätalousministeriön hankkeet

Kunniamerkit ja ansiomitalit sekä virka-ansiomerkit

Ministeriö vastaanottaa ja käsittelee vuosittain Suomen Valkoisen Ruusun ja Suomen Leijonan ritarikunnan kunniamerkkiehdotushakemuksia. Ministeri ehdottaa kunniamerkin saajia ritarikunnalle. Kunniamerkkien tietovarantoon sisältyvät hakemukset ja ministeriön kunniamerkkiehdotukset.

Kunniamerkkien hakuun liittyviä tietoja löytyy ministeriön verkkosivuilta Ritarikunnat vastaavat tiedusteluihin päätöksen osalta.

Ministeriö tekee omien virkamiestensä osalta valtion virka-ansiomerkkiehdotukset valtiovarainministeriölle.

Neuvonta ja ohjaus

Ministeriö vastaanottaa säännöllisesti erilaisia kannanottoja ministeriön toimialueelle kuuluvissa kysymyksissä. Lisäksi ministeriö neuvoo monella tavalla hyvän hallinnon perusperiaatteiden täyttämiseksi. Kaikki tällaiset asiakirjat, mukaan lukien kansalaiskirjeet sekä ministeriön niihin laatimat vastaukset, tallennetaan VAHVA-asianhallintajärjestelmään.

Tieto- ja asiakirjapyynnöt

Ministeriö vastaanottaa laajasti erilaisia tietopyyntöjä. Saapuneen tietopyynnön perusteella ministeriö tutkii asian julkisuuden, minkä jälkeen ministeriö luovuttaa pyydetyt asiakirjat tai antaa kielteisen ratkaisun tietopyyntöön. Ratkaisun on perustuttava lakiin ja ratkaisusta annetaan pyydettäessä valituskelpoinen päätös.

Tietopyynnön voi toimittaa ministeriöön tietopyyntölomakkeella .

Tietopyyntöä voi yksilöidä mm. seuraavin hakusanoin: asian otsikko, päivämäärä

Lausunnot

Ministeriö pyytää ja antaa lausuntoja säädösvalmisteluun ja strategioihin sekä muihin hankkeisiin. Lainsäädäntö- sekä muihin hankkeisiin liittyvät lausuntopyynnöt ja annetut lausunnot tallennetaan ministeriössä Vahva-asianhallintajärjestelmään.

Kirjalliset kysymykset

Kansanedustaja voi tehdä ministerin vastattavaksi kirjallisen kysymyksen tämän toimialaan kuuluvasta asiasta. Vastaus kirjalliseen kysymykseen annetaan 21 päivän kuluessa valtioneuvostoon toimittamisesta.

Ministeriö tallentaa saapuneet kirjalliset kysymykset ja ministerin niihin antamat vastaukset VAHVA-asianhallintajärjestelmään. Uusimmat kirjalliset kysymykset ovat saatavilla eduskunnan verkkosivuilla.

Kantelu ja valitusasiat

Hallintokantelulla tarkoitetaan ylemmälle viranomaiselle osoitettua ilmoitusta tai ilmiantoa virkatoimen virheellisyydestä taikka viranomaisen toimintaa koskevasta laiminlyönnistä. Kantelu voidaan osoittaa mille tahansa viranomaiselle, jonka toimivaltaan kantelunalaisen viranomaisen tai virkamiehen toiminnan valvonta kuuluu. Hallintokanteluun liittyviä asiakirjoja ovat saapunut kantelu sekä tämän perusteella annettu ratkaisu ja muut toimenpiteet tai ilmoitus, ettei toimenpiteisiin ryhdytä.

Pääsääntöisesti ministeriön antamat päätökset ovat valituskelpoisia hallintopäätöksiä, ja asianosaisella on oikeus valittaa päätöksestä tai annetusta ratkaisusta hallinto-oikeuteen. Lisäksi ministeriön tai virkamiehen toiminnasta voi kannella oikeuskanslerille tai eduskunnan oikeusasiamiehelle.

Sidosryhmätoiminta

Maa- ja metsätalousministeriö hoitaa normaalia sidosryhmäyhteistyötä käyden aktiivista vuoropuhelua toimialansa toimijoiden kanssa. Ministeriöllä ei ole käytössä sidosryhmärekisteriä. Valtioneuvoston asianhallintajärjestelmä Vahvassa on ministeriön osastojen ylläpitämiä yhteystietoluetteloita.

Tietovarantoja:

  • tilaisuuksien avauksia ja esityksiä
  • ministerin puheenvuoroja
  • tilaisuuden tallenne

Viestintä käyttää ulkopuolista palveluntarjoajaa tiedote- ja uutisjakelussa. Ministeriön uutiskirjeiden jakelulistat ovat tallennettuna ulkopuolisessa palvelussa ja niihin on liitetty MMM:n tietosuojaseloste.

Yksittäisten tapahtumien ilmoittautumisia koskevat tiedot poistetaan tapahtumapalvelusta. Osallistujan yhteystiedot voidaan erillisen hyväksynnän kautta tallettaa myös tapahtumapalvelun rekisteriin.

Ministeriön palvelusuhteeseen liittyvät asiat

Maa- ja metsätalousministeriössä käsitellään erilaisia ministeriön henkilöstön palvelussuhteisiin liittyviä tietoja viranhakumenettelyn aikana, virkasuhdetta luodessa, virkasuhteen aikana sekä virkasuhteen päättyessä. 

Viranhakumenettely toteutetaan www.valtiolle.fi –palvelussa. Viranhakumenettelyyn asiakirjat ovat Vahva –järjestelmässä.

Virkasuhteen aikana ministeriön virkamiesten palvelussuhteen hallinta, työaikojen hallinta ja palkanlaskentatiedot tallentuvat valtiokonsernin yhteiseen Kieku-järjestelmään. Lisäksi palvelussuhteen hallintaan liittyviä tietoja tallennetaan Vahva-asianhallintajärjestelmään.

Ministeriö selvittää ylimmän johdon sidonnaisuustiedot valtiovarainministeriön ohjeiden mukaan.

  • Valtiovarainministeriö julkaisee ministeriön ylimmän johdon sidonnaisuusilmoitukset 
  • Valtioneuvoston verkkosivulla julkaistaan tietoa ministerien sidonnaisuuksista 

Viestintä ja vuorovaikutus

Viestintä tukee hallitusohjelman maa- ja metsätalousministeriön vaikuttavuustavoitteiden sekä ministeriön pitkän aikavälin tavoitteiden toteutumista. Viestinnällä vahvistetaan ministeriön mainetta ja tehdään työ näkyväksi sekä luodaan kokonaiskuvaa siitä mitä tapahtuu ministeriön toimintakentällä. Vuorovaikutuksen edistäminen ministeriön, hallinnonalan ja sidosryhmien kesken on osa viestintää.

Valtionhallinnon viestintää ohjaavat arvot ovat avoimuus, luotettavuus, tasapuolisuus, ymmärrettävyys, vuorovaikutteisuus ja palveluhenkisyys.

Ministeriön viestinnän tehtävänä on edistää ministeriön toiminnan avoimuutta, jakaa tietoa valmisteilla olevista asioista. Ministeriön verkkosivuilta löydät kattavasti ajankohtaista tietoa niin ministeriön toiminnasta kuin hallinnonalastamme. Samoin tiedotteet julkaistaan. Halutessasi voit tilata ministeriön tiedotteita sähköpostiisi suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi osoitteessa https://mmm.fi/tilaa-aineistoja

Viestintään liittyvät tiedotetilauksista syntyvät tiedot, tiedotteet sekä muut olennaiset viestintäaineistot tallennetaan ministeriön VAHVA-asianhallintajärjestelmään ja julkaistaan ministeriön verkkosivuilla ja/tai intranetissa.

Valmius ja varautuminen

Valtioneuvosto on hyväksynyt 2.11.2017 periaatepäätöksen Yhteiskunnan turvallisuusstrategiasta, joka yhtenäistää varautumisen kansallisia periaatteita ja ohjaa hallinnonalojen varautumista. Yhteiskunnan turvallisuusstrategian mukaan maa- ja metsätalousministeriön päävastuulla ovat elintarvikehuollon alkutuotannon turvaaminen, vesihuollon turvaaminen sekä patoturvallisuuden varmistaminen ja tulvasuojelu. Maa- ja metsätalousministeriö osallistuu mm. vesihuollon turvaamiseen, tulvariskien hallintaan, patoturvallisuuden valvontaan, Suomen ulkomaankaupan sujuvuuden ja häiriöttömyyden varmistamiseen, elintarviketurvallisuuden, biologisiin uhkiin varautumiseen, säteilyvaaratilanteiden ehkäisemiseen ja niihin varautumiseen, polttoainehuollon turvaamiseen, ympäristön muutoksiin sopeutumiseen ja uhkien torjuntaan ja päivittäistavarahuollon turvaamiseen

Lisätietoa saat sivulta https://mmm.fi/valmiusasiat  
ja Turvallisuuskomitean julkaisuista https://turvallisuuskomitea.fi/materiaalit/julkaisut/  

Talousarvion ulkopuolisia rahastoja

Makera – Maatilatalouden kehittämisrahasto

Maatilatalouden kehittämisrahasto (Makera) on valtion talousarvion ulkopuolinen rahasto, joka toimii maa- ja metsätalousministeriön yhteydessä. Rahasto voi myöntää avustusta erilaisiin hankkeisiin sekä vakuuksia lainoihin. Rahasto voi tukea myös maa- ja elintarviketalouden tutkimus- ja kehittämishankkeita.

Rahaston toiminnasta vastaa johtokunta, jonka tehtävänä on muun muassa tehdä rahaston talous- ja toimintasuunnitelma, ehdotus rahaston varojen vuotuisesta käyttösuunnitelmasta ja allekirjoittaa rahaston tilinpäätös. Ministeriö vahvistaa rahaston käyttösuunnitelman ja tilinpäätöksen valtioneuvoston raha-asiainvaliokunnan käsittelyn jälkeen.

Tietovarannot:

  • Rahaston käyttösuunnitelma viedään Vahva –järjestelmään 
  • Rahaston tilinpäätös ja tilinpäätöskannanotto (Ruokavirasto)
  • Kirjanpito ja maksuliikenne (Ruokavirasto)

Lisää tietoja löydät käynnissä oleviin tutkimus-, kehittämis- ja selvityshankkeisiin ja niiden kuvauksiin yhteystietoineen ja Makera-hankkeisiin

Tietopyynnön voit kohdistaa myös asiaa hoitavaan virastoon.

MIRA – Maatalouden interventiorahasto

Maatalouden interventiorahasto (MIRA) on maa- ja metsätalousministeriön hoidossa ja valvonnassa oleva valtion talousarvion ulkopuolinen valtion rahasto. Maatalouden interventiorahastosta annetun lain mukaan interventiorahaston tehtävänä on maksaa Euroopan unionin (EU) yhteisen maatalouspolitiikan mukaisista interventiovarastoinneista aiheutuvat menot ja rahoittaa ne väliaikaisesti ennen EU:lta saatavaa korvausta.

Rahaston hallinnosta sekä toiminnan ja talouden asianmukaisesta järjestämisestä huolehtii ministeriön asettama johtokunta. Ministeriö vahvistaa rahaston tilinpäätöksen valtioneuvoston raha-asiainvaliokunnan käsittelyn jälkeen.

Tietovarannot:

  • Rahaston tilinpäätös ja tilinpäätöskannanotto (Ruokavirasto)
  • Ruokavirasto: rahaston maksuliike-, kirjanpito- ja perintä
  • Valtiokonttori: interventiorahaston lainanotto, lainanoton tarkemmat ehdot ja huolehtii muista lainanottoon kuuluvista toimenpiteistä

Tietopyynnön voit kohdistaa myös asiaa hoitavaan virastoon.

Asiakirjajulkisuuteen liittyviä käsitteitä