Vesihuoltolain uudistaminen
Vesihuoltolain uudistamista koskevan hallituksen esitysluonnoksen lausuntokierroksella 30.9.2024 mennessä jätettiin yli 120 lausuntoa. Maa- ja metsätalousministeriö käy kaikki lausunnot läpi ja tekee tarvittavat muutokset lakiesitykseen. Esitystä työstetään siten, että se annetaan eduskunnalle loppukeväästä 2025. Tällä sivulla esitellään lakisuudistusta sellaisena, kuin se lähetettiin lausuntokierrokselle.
Lakiuudistuksen keskeinen tavoite on turvata yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämättömät vesihuoltopalvelut eli puhtaan juomaveden tuotanto ja jätevesien käsittely. Lakiuudistuksella varmistetaan kuntien määräysvalta vesihuoltolaitoksissa, lisätään vesihuollon suunnitelmallisuutta ja vahvistetaan vesihuoltolaitosten edellytyksiä pitää huolta vesihuoltoverkostosta. Kiinteistöjen liittymisvelvollisuutta vesihuoltoon selkeytetään.
Esityksellä toimeenpannaan Petteri Orpon hallitusohjelman kirjausta, jonka mukaan vesihuollon toiminta turvataan ja vesivarat pidetään kansallisissa käsissä, sekä Vesi on meidän -kansalaisaloitteeseen perustuva eduskunnan päätös (EK 26/2021 vp - KAA 2/2020 vp).
Hallituksen esityksen valmistelun tukena on syksystä 2022 lähtien ollut maa- ja metsätalousministeriön asettama työryhmä, jonka työ tulee nyt päätökseen. Työryhmässä on ollut edustettuna useita ministeriöitä ja keskeisiä sidosryhmiä.
Vesihuoltolain uudistamista koskevan hallituksen esitysluonnoksen lausuntokierros on päättynyt 30. syykuuta 2024. Saimme yli 120 lausuntoa. Seuraavaksi teemme lausuntoyhteenvedon, kun olemme käyneet kaikki lausunnot läpi.
Keskeiset muutosehdotukset
Hallituksen esitysluonnoksessa esitetään tehtäväksi useita muutoksia vesihuoltolakiin.
Vesihuoltolaitoksen määritelmän muutos
Lakiesityksellä muutettaisiin vesihuoltolaitoksen määritelmää siten, että se olisi yhdenmukaisempi terveydensuojelulain talousvettä toimittavan laitoksen määritelmän kanssa. Jatkossa vesihuoltolaitoksella tarkoitettaisiin yhdyskunnan vesihuollosta huolehtivaa laitosta, joka toimittaa vettä talousvetenä käytettäväksi vähintään 10 kuutiometriä tai vähintään 50 henkilölle, tai joka vastaanottaa jätevettä vähintään 10 kuutiometriä vuorokaudessa tai vähintään 50 henkilöltä. Nykyisin vesihuoltolaitoksen määritelmä on kytketty kunnan vahvistamaan toiminta-alueeseen, ja tämä on johtanut tilanteeseen, jossa iso määrä (n. 250) kokorajan ylittävää laitosta ei ole lainkaan lain velvoitteiden piirissä. Määritelmämuutos tuo nämä laitokset vesihuoltolain säännösten piiriin, turvaten näidenkin laitosten suunnitelmallisen taloudenpidon ja häiriötilanteisiin varautumisen.
Vesi on meidän -sääntelyratkaisu
Eduskunnan Vesi on meidän -kansalaisaloitteeseen pohjautuvan päätöksen EK 26/2021 vp edellyttämällä tavalla lakiin lisättäisiin säännökset, joilla varmistetaan kunnan järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluvien julkisomisteisten vesihuoltotoimintojen ja vesihuolto-omaisuuden säilyminen kuntien määräysvallassa.
Laissa säädettäisiin, että kunta olisi velvollinen säilyttämään määräysvaltansa vesihuoltolaitoksessa ja tukkuvesihuoltolaitoksessa. Lain voimaantulon jälkeen ei saisi enää perustaa muita kuin kunnan määräysvallassa olevia vesihuoltolaitoksia ja tukkuvesihuoltolaitoksia tai asiakasomisteisia vesihuolto-osuuskuntia.
Kunnan määräysvallassa olevan laitoksen vesihuolto-omaisuus eli infra, kuten vesiputket, tulisi säilyttää laitoksen omistuksessa.
Kunnalla olisi etuosto-oikeus alueellaan sijaitsevan vesihuoltolaitoksen, tukkuvesihuoltolaitoksen tai vesihuolto-omaisuuden myyntitilanteessa.
Lain voimaantulon jälkeen perustettua asiakasomisteista vesihuolto-osuuskuntaa tai sen omaisuutta ei saisi myydä kuin kunnalle, kunnan määräysvallassa olevalle laitokselle tai toiselle asiakasomisteiselle vesihuolto-osuuskunnalle.
Vesihuoltolain suunnittelujärjestelmä
Vesihuollon alueellista yhteistyötä ja rakennemuutosta ehdotetaan edistettäväksi vesihuollon alueellisella yleissuunnittelulla, josta lakiin ehdotetaan otettavaksi oma pykälä. Vesihuollon suunnittelujärjestelmää ehdotetaan kehitettäväksi alueellista yleissuunnittelua koskevan säännöksen lisäksi lakiin ja sen nojalla annettavaan asetukseen lisättävillä säännöksillä kunnan vesihuoltosuunnitelmasta ja vesihuoltolaitoksen omaisuudenhallintasuunnitelmasta sekä niiden sisällöstä ja ajan tasalla pitämisestä. Lakimuutoksella ja myöhemmin annettavalla asetuksella tarkennettaisiin vesihuoltolaitokselta edellytettävää varautumista häiriötilanteisiin.
Toiminta-alueet ja liittämisvelvollisuus
Vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen määritystä ehdotetaan selkeytettäväksi useilla säännösmuutoksilla. Nämä koskisivat toiminta-alueisiin sisällytettäviä alueita määritettäessä huomioon otettavia asioita, toiminta-aluepäätöksen tekemisen edellytyksiä ja sisältöä sekä toiminta-alueen tarkistamista ja sen supistamisen ja kokonaan rauettamisen edellytyksiä.
Kiinteistöjen velvollisuutta liittyä vesihuoltolaitoksen verkostoon selkeytettäisiin niin, että vuonna 2014 lakiin sisällytetyt taajaman ulkopuolisia alueita koskevat poikkeukset poistettaisiin laista lukuun ottamatta kiinteistöä, jolla ei ole vesikäymälää. Siirtymäsäännöksin varmistettaisiin, että muutoksesta ei aiheutuisi kiinteistön omistajille kohtuuttomia tilanteita. Lisäksi liittämisvelvollisuudesta vapauttaminen olisi jatkossakin mahdollista vapautusedellytysten täyttyessä.
Vesihuoltolaitosten taloudenpito ja maksut
Vesihuollon maksujen kustannuskattavuutta ja läpinäkyvyyttä parannettaisiin muutetuilla maksuja koskevilla säännöksillä, joiden mukaan perusmaksun periminen olisi pakollista ja maksujen tasapuolisuus, kohtuullisuus ja riittävyys uus- ja korjausinvestointien kattamiseen olisivat edellytyksenä kohtuulliselle omistajatuloutukselle. Lisäksi säädettäisiin, että vesihuoltolaitoksen toimintakertomuksessa on esitettävä tiedot myös omaisuudenhallintasuunnitelmassa esitettyjen laitosten taloudellisten ja toiminnallisten edellytysten täyttämisestä sekä maksujen yleisten perusteiden toteutumisesta ja tuloutetun tuoton vaikutuksesta vesihuollon maksuihin.
Muuta
Vesihuoltolain valvontaa tehostettaisiin selkeyttämällä valvontaviranomaisten toimivaltaa määrittelemällä kunkin viranomaisen valvontatoimivaltaan kuuluvat vesihuoltolain pykälät.
Lisäksi lain yleistä toimivuutta parannettaisiin selkeyttämällä ja täsmentämällä lain yksittäisiä säännöksiä lain toimivuudesta tehtyjen selvitysten ja oikeuskäytännön perusteella.
Taustamateriaalia
Infografiikkaa vesihuoltolain uudistamisesta
Tiedotustilaisuudessa vesihuoltolain uudistuksesta1.7.2024 esitelty materiaali
Usein kysyttyjä kysymyksiä - Vesihuoltolaitoksen määritelmän muuttaminen
Vesihuoltolain ja terveydensuojelulain laitoksen määritelmät ovat olleet erilaisia. Määritelmää on tarkoitus yhdenmukaistaa.
Hyvin pienten toimijoiden ja kimppakaivojen osalta sääntely kevenee. Toisaalta vesihuoltolain velvoitteet tulevat koskemaan kooltaan suuria laitoksia, joilla ei tällä hetkellä ole toiminta-aluetta.
Usein kysyttyjä kysymyksiä - Vesi on meidän -lainsäädäntöratkaisu
Määräysvallalla tarkoitetaan kirjanpitolain 5 §:n mukaista määräysvaltaa. Osakeyhtiömuotoisessa vesihuoltolaitoksessa tämä tarkoittaa tyypillisesti yli 50% osakkeiden omistusta.
Valmistelun aikana on pyritty löytämään ratkaisu, joka varmistaa vesihuollon omistuksen ja määräysvallan säilymisen kunnilla eduskunnan edellyttämällä tavalla, mutta turvaa kuitenkin kunnille perustuslain mukaiseen itsehallintoon kuuluvan liikkumavaran.
Valittu sääntelyratkaisu siis turvaa kunnan määräysvallan säilymisen vesihuollossa, mutta mahdollistaa kunnille niiden itsehallintoon kuuluvan taloudellisen ja hallinnollisen päätösvallan.
Kunnan määräysvallassa olevan vesihuoltolaitoksen vesihuolto-omaisuus eli infra, kuten vesiputket, tulisi jatkossa säilyttää laitoksen omistuksessa.
Voimassa oleva laki ei aseta lainkaan rajoituksia vesihuoltolaitosten omistuspohjalle. Ehdotetut muutokset ovat siis merkittävä muutos nykytilaan ja turvaavat julkisen määräysvallan säilymisen vesihuoltosektorilla.
Riippumatta vesihuoltolaitoksen omistuspohjasta kunnalla on järjestämisvastuu keskitetystä vesihuollosta.
Valmistelussa on selvitetty laajasti erilaisia vaihtoehtoja kansalaisaloitteen toteuttamiseksi eduskunnan edellyttämällä tavalla. Lisäksi on teetetty lainopillinen selvitys perustuslain asettamista reunaehdoista sääntelyratkaisulle. Myös Ruotsin ja Norjan vastaavia sääntelyratkaisuja on selvitetty, sillä näissä maissa on samankaltaista sääntelyä.
Valittu sääntelyratkaisu on laitoksiin kohdistuvan määräysvaltavelvoitteen osalta hyvin pitkälti vastaava kuin Ruotsin lainsäädäntöratkaisu, johon maa- ja metsätalousvaliokunta viittaa asiaa koskevassa mietinnössään. Vesihuolto-omaisuuteen kohdistuva omistusvelvoite on taas vastaava, kuin Norjan lainsäädäntöratkaisu, johon maa- ja metsätalousvaliokunta myös viittaa asiaa koskevassa mietinnössään.
Ehdotettuun ratkaisuun on esitystä valmistelleessa työryhmässä päädytty, sillä sen on katsottu olevan perustuslain kannalta toteuttamiskelpoisin ratkaisu toteuttaa kansalaisaloitteen ja eduskunnan tahtotila.
Ehdotuksessa säädettäisiin kunnan etuosto-oikeudesta kunnan alueella sijaitsevan yksityisen vesihuoltolaitoksen myyntitilanteessa. Näin ollen kunnalla olisi jatkossa mahdollisuus puuttua yksityisten vesihuoltolaitosten kauppoihin.
Suomessa on noin 700 yksityistä asiakasomisteista osuuskuntamuotoista vesihuoltolaitosta. Yksityisomisteisten laitosten joukossa on nykyisin myös muutama yksityisomisteinen osakeyhtiö.
Ehdotettu sääntelyratkaisu edellyttää kunnilta määräysvallan säilyttämistä kunnan vesihuoltolaitoksiin. Sellaista tilannetta, jossa kunnan vesihuoltolaitos myydään kokonaan yksityiselle omistajille ei lakimuutoksen myötä pääse syntymään.
Lisäksi vesihuoltolaki edellyttää kaikilta vesihuoltolaitoksilta, että asiakkailta kerättävillä maksuilla tulee voida kattaa vesihuoltopalvelujen kustannukset. Laki edellyttää, että maksut ovat kohtuulliset ja tasapuoliset. Maksuihin saa sisältyä enintään kohtuullinen tuotto pääomalle. Nämä maksuja koskevat säännökset koskevat kaikkia vesihuoltolaitoksia omistajuuspohjasta riippumatta.
Vesihuoltosektorin korjausvelka on merkittävä. Lakiehdotuksella pyritään tehostamaan vesihuoltolaitosten taloudenpitoa ja omaisuudenhallintaa. Tehostunut omaisuudenhallinta voi johtaa myös veden kuluttajahinnan nousuun, mikäli vesihuoltolaitoksella on korjausvelkaa. Kun korjausinvestoinnit toteutetaan suunnitelmallisesti, ei yhtäkkistä merkittävää korotuspainetta maksuille pääse kuitenkaan syntymään. Suomessa veden hinta on kansainvälisesti vertailtuna hyvin alhainen.
Kyllä on. Kaikki nykyiset vesihuoltolaitokset saavat jatkaa toimintaansa kuten nykyäänkin. Lain voimaan tulon jälkeen saa perustaa vain kunnan määräysvallassa olevia vesihuoltolaitoksia ja asiakasomisteisia vesihuolto-osuuskuntia. Lain voimaan tulon jälkeen perustetun asiakasomisteisen vesihuolto-osuuskunnan saisi myydä vain kunnalle.
Ei estä millään tavalla. Päinvastoin, vesihuoltolain uudistuksen tavoitteena on kannustaa pieniä vesihuoltolaitoksia yhdistymään ja vähintäänkin tiivistämään yhteistyötä.
Usein kysyttyjä kysymyksiä - Toiminta-alue ja liittämisvelvollisuus
Toiminta-alue on kunnan päättämä aluerajaus. Vesihuoltolaitosten toiminta-alueiden tulee kattaa ne alueet, joilla yhdyskuntarakenne edellyttää keskitettyä vesihuoltoa. Toiminta-alueen ei tarvitse olla koko verkostoalueen laajuinen, eli vesihuoltopalveluita on usein toiminta-aluetta laajemmalla alueella. Määrittäessään toiminta-aluetta kunnan tulee huomioida asemakaava-alueet, taajamat ja pohjavesialueet.
Toiminta-alueella sijaitsevien kiinteistöjen tulee lähtökohtaisesti liittyä vesihuoltolaitoksen verkostoon, ja vesihuoltolaitokset ovat velvollisia huolehtimaan vesihuollosta niille vahvistetulla toiminta-alueella.
Tällä hetkellä taajaman rajaus määrittelee liittämisvelvollisuuden. Toiminta-alueesta päättäminen on menettänyt merkitystänsä, joten vesihuoltoon liitettäviä alueita ei suunnitelmallisesti arvioida.
Ehdotuksessa toiminta-alueella sijaitsevien kiinteistöjen tulisi lähtökohtaisesti liittyä vesihuoltolaitoksen verkostoon ja laitoksen tulee vastaavasti tarjota palvelua. Toiminta-alueen ulkopuolella liittäminen perustuu molemminpuoliseen vapaaehtoisuuteen.
Tällä hetkellä vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella taajaman ulkopuolella olevan kiinteistön ei tarvitse liittyä vesihuoltolaitoksen verkostoon, jos kiinteistön vaatimusten mukainen vesihuoltolaitteisto on rakennettu ennen toiminta-alueen hyväksymistä.
Jatkossa vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella sijaitsevalla kiinteistöllä on lähtökohtaisesti velvoite liittyä keskitetyn vesihuollon piiriin riippumatta siitä, sijaitseeko kiinteistö taajama-alueella vai sen ulkopuolella.
Taajama on tilastollinen aluerajaus, joka ei suoraan sovellu vesihuollon liittämisvelvollisuutta rajaavaksi käsitteeksi.
Liittämisvelvollisuuden muutoksilla varmistetaan vesihuoltolaitosten toimintaedellytykset nyt ja tulevaisuudessa. Muutoksen myötä vesihuoltolaitos pystyy paremmin ennakoimaan liittyjien määrää ja suunnittelemaan toimintaansa ja tarvittavia investointeja pitkäjänteisesti.
Vakaat ja toimintakykyiset vesihuoltolaitokset ovat jokaisen toiminta-alueella sijaitsevan kiinteistön etu, sillä niillä on edellytykset ylläpitää vesihuoltoinfrastruktuuria ja tuottaa kiinteistöille vesihuoltopalveluita nyt ja tulevaisuudessa.
Keskitetty vesihuolto edellyttää toimiakseen riittävän määrän käyttäjiä. Juomaveden laatu heikkenee, mikäli virtausta ei ole riittävästi ja samoin jäteveden poisjohtaminen ja käsittely vaikeutuu.
Niillä alueilla, jotka ovat yhdyskuntarakenteeltaan riittävän tiheästi asutettuja, on myös ympäristön ja ihmisten terveyden kannalta tärkeää, että kiinteistöt ovat keskitetyn vesihuollon piirissä. Kun asutus on riittävän keskittynyttä, kiinteistökohtainen vesihuolto ei ole ihmisten terveyden tai ympäristön kannalta kestävin vaihtoehto.
Vesihuoltoverkostojen suunnittelu ja rakentaminen on taloudellisesti mahdollista vain, jos liittyjiä on riittävästi, jottei investointi jää liian pienen joukon maksettavaksi.
Lakimuutoksen tavoittelema liittämisvelvollisuuden muutos koskisi jatkossa taajamien ulkopuolella sijaitsevia vesihuoltolaitosten päivitetyillä toiminta-alueilla sijaitsevia kiinteistöjä. Kun kunta päivittää toiminta-alueen uuden lain edellytysten mukaiseksi, kunta arvioi tarkkaan ne alueet, joilla on tarve keskitetyn vesihuollon palveluille ja joille toiminta-alue ulotetaan.
Monessa kunnassa iso osa taajamien ulkopuolisista alueista rajautuu toiminta-alueen ulkopuolelle, sillä harvaan asutuilla alueilla ei usein ole tarvetta tai edellytyksiä keskitetylle vesihuollolle.
Liittämisvelvollisuus muuttuu vasta kun kunta on lain voimaan tulon jälkeen tehnyt uuden toiminta-aluepäätöksen. Kunnan tulee tehdä uuden lain mukainen toiminta-aluepäätös viiden vuoden sisällä lain voimaan tulosta, eli viimeistään vuoden 2031 loppuun mennessä, jos laki tulee voimaan 1.1.2026 kuten on tavoitteena.
Taajaman ulkopuolella uudensisältöinen liittämisvelvollisuus tulee kuitenkin voimaan vasta, kun toiminta-aluepäätöksen tekemisestä on kulunut kaksi vuotta.
Vesihuoltolaitokset ja kunnan asukkaat voivat vaikuttaa toiminta-alueen rajauksen tekoon.
Ei tule. Iso osa taajaman ulkopuolisista alueista on sellaisia, ettei niille ole tarpeen vahvistaa toiminta-aluetta, jolloin liittämisvelvollisuus ei lainkaan koske näitä alueita.
Kuivakäymäläkiinteistöä ei koskaan tarvitse liittää viemäriin.
Lisäksi toiminta-alueella sijaitsevan kiinteistön omistaja voi hakea kunnalta vapautusta liittämisestä. Vapautus liittämisvelvollisuudesta on myönnettävä, jos liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi esimerkiksi kiinteistön vesihuoltolaitteisten rakentamisesta aiheutuneiden kustannusten vuoksi. Lisäksi vapautuksen edellytyksenä on, että vapauttaminen ei saa yksin tai yhdessä muiden vapautusten kanssa merkittävästi vaarantaa vesihuollon hoitamista vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella, ja vapautettavalla kiinteistöllä on oltava vaatimusten mukainen kiinteistökohtainen vesihuoltolaitteisto.
Myös kiinteistökohtaisiin järjestelmien ylläpitoon ja uusimiseen on investoitava säännöllisin väliajoin.
Ei suoraan vaikuta. Liittämisen kohtuuttomuuden arvioinnissa huomioidaan vesihuollon tarve sekä liittämisen kustannukset.
Ei suoraan vaikuta. Mikäli kiinteistö sijaitsee alueella, jonka kunta vahvistaa toiminta-alueeksi, koskee liittämisvelvollisuus kiinteistöä.
Kiinteistön omistaja voi hakea kunnalta vapautusta liittämisestä. Vapautus liittämisvelvollisuudesta on myönnettävä, jos liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi esimerkiksi kiinteistön vesihuoltolaitteisten rakentamisesta aiheutuneiden kustannusten vuoksi.
Kunnan tulee kuulla vesihuolto-osuuskuntaa toiminta-alueen päivittämisen tai purkamisen yhteydessä. Tässä yhteydessä osuuskunnan tulee myös olla aktiivinen ja tuottaa kunnalle tietoa siitä, mille alueille keskitetty vesihuolto on tarpeen ja toiminta-alue tulee pysyttää.
Lakiluonnoksen lausuntokierros päättyi 30.9.2024. Lain on suunniteltu tulevan voimaan 1.1.2026. Kaikkiin laissa säädettäviin tehtäviin ja velvoitteisin määritellään siirtymäajat. Lain toimeenpanosta laaditaan opas voimaan tuloon mennessä. Toimeenpanosta järjestetään myös koulutusta.
Usein kysyttyjä kysymyksiä - Lakimuutosten vaikutus viranomaisten työmäärään
Lakimuutos edellyttää aiempaa enemmän pitkäjänteistä vesihuollon suunnittelutyötä. Ennakointi ja suunnitelmallisuus selkeyttävät kunnan ja vesihuoltolaitoksen toimintaa ja maksavat itsensä takaisin toiminnan sujuvoitumisena.
Tiedotteita ja uutisia
Vesihuoltolain uudistus etenee
Vesihuoltolain uudistaminen käynnistyy
Vesihuoltolain muutostarpeita arvioidaan valmistuneiden selvitysten pohjalta
Lisätietoja
Olli-Matti Verta, vesitalousjohtaja
maa- ja metsätalousministeriö, Luonnonvaraosasto, Luonnonvara- ja vesitalousyksikkö Puhelin:0295162123 Sähköpostiosoite: etunimi.sukunimi@gov.fi
Johanna Kallio, neuvotteleva virkamies
maa- ja metsätalousministeriö, Luonnonvaraosasto, Luonnonvara- ja vesitalousyksikkö Puhelin:0295162011 Sähköpostiosoite: etunimi.sukunimi@gov.fi
Vilja Klemola, lainsäädäntöneuvos
maa- ja metsätalousministeriö, Luonnonvaraosasto, Oikeudellinen yksikkö Puhelin:0295162309 Sähköpostiosoite: etunimi.sukunimi@gov.fi