Reformen av lagen om vattentjänster
Jord- och skogsbruksministeriet har skickat ut ett utkast till regeringens proposition med förslag till ändring av lagen om vattentjänster på remiss. Utlåtanden kan lämnas in fram till den 30 september 2024.
Det centrala målet med lagreformen är att säkerställa de vattentjänster som är nödvändiga för samhällets funktion, det vill säga produktion av rent dricksvatten och avloppsrening. Lagreformen säkerställer att kommunerna har bestämmanderätt vid vattentjänstverk, ökar vattentjänsternas planmässighet och stärker vattentjänstverkens förutsättningar att sköta vatten- och avloppsnätet. Skyldigheten för fastigheter att ansluta sig till vattentjänsterna kommer att förtydligas.
Genom propositionen genomförs föresatsen i regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering att fungerande vattentjänster ska tryggas och vattenresurserna hållas i nationella händer, samt riksdagens beslut som grundar sig på medborgarinitiativet Vattnet är vårt.
Sedan hösten 2022 har beredningen av regeringspropositionen fått stöd av en arbetsgrupp som tillsattes av jord- och skogsbruksministeriet men vars arbete nu kommer till ett slut. Flera ministerier och centrala intressenter har varit representerade i arbetsgruppen.
Centrala ändringsförslag
I regeringens utkast till proposition finns förslag till flera ändringar i lagen om vattentjänster.
Ändring av definitionen av vattentjänstverk
Genom lagförslaget ändras definitionen av vattentjänstverk så att den är mer förenlig med definitionen av ett en anläggning som levererar hushållsvatten enligt hälsoskyddslagen. Framöver avses med vattentjänstverk en inrättning som sköter ett samhälles vattentjänster, och levererar vatten för att användas som hushållsvatten till en volym av minst 10 kubikmeter per dygn eller motsvarande minst 50 personers behov, eller tar emot avloppsvatten till en volym av minst 10 kubikmeter per dygn eller från minst 50 personer. Idag är definitionen av vattentjänstverk kopplat till ett verksamhetsområde som kommunen har godkänt, och detta har lett till en situation där ett stort antal (ca 250) vattentjänstverk som överstiger storleksgränsen överhuvudtaget inte omfattas av skyldigheterna i lagen. Ändringen av definitionen innebär att dessa inrättningar omfattas av bestämmelserna i lagen om vattentjänster, vilket tryggar en planmässig ekonomi och beredskapen inför störningssituationer.
Författningslösningen Vattnet är vårt
Till lagen fogas bestämmelser i enlighet med riksdagens beslut RSk 26/2021 rd som grundar sig på medborgarinitiativet Vattnet är vårt, vilka säkerställer att de offentligt ägda vattentjänstfunktioner som omfattas av kommunens organiseringsskyldighet och vattentjänstegendomen förblir i kommunernas ägo och bestämmanderätt. Enligt förslaget föreskriver lagen att kommunen ska behålla bestämmanderätten över ett vattentjänstverk och partivattentjänstverk som den har bestämmande inflytande över. Efter att lagen trätt i kraft får det inte längre inrättas andra vattentjänstverk och partvattentjänstverk än sådana som kommunen har bestämmanderätt över eller bör vattenförsörjning och grossistvattenförsörjning eller kundägda vattentjänstandelslag. Vattentjänstegendom som kommunen har bestämmanderätt över ska bibehållas i verkets ägo. Det föreslås att kommunen har förköpsrätt till sådana vattentjänstverk och partivattentjänstverk och sådan vattentjänstegendom som finns inom dess område då de säljs. Ett kundägt vattentjänstandelslag som bildats efter ikraftträdande av lagen eller dess egendom får inte säljas till någon annan än kommunen, ett verk som kommunen har bestämmande inflytande över eller till ett annat kundägt vattentjänstandelslag.
Planeringssystem enligt lagen om vattentjänster
Enligt förslaget ska regionalt samarbete och strukturell förändring i vattentjänsterna främjas genom regional översiktsplanering av vattentjänster. Det föreslås att en separat paragraf om detta fogas till lagen. Utöver bestämmelsen om regional översiktsplanering föreslås att planeringssystemet för vattentjänster utvecklas genom att det till lagen och förordningen som utfärdas med stöd av den fogas bestämmelser om att kommunen ska utarbeta en vattentjänstplan och vattentjänstverket en egendomsförvaltningsplan samt om planernas innehåll och uppdatering. Vattentjänstverkens beredskap inför störningssituationer preciseras genom lagändring och förordning som utfärdas senare.
Verksamhetsområden och anslutningsskyldighet
Förslaget är att definitionen av vattentjänstverkens verksamhetsområden förtydligas med flera lagändringar. Dessa gäller frågor som ska beaktas vid fastställandet av de områden som ska ingå i verksamhetsområdena, villkoren och innehållet i beslutet om verksamhetsområde samt kontroll av verksamhetsområde och villkoren för dess inskränkning och upphävande.
Skyldigheten för fastigheter att ansluta sig till vattentjänstverkets ledningsnät förtydligas så att de undantag för områden utanför tätorter som ingick i lagen 2014 stryks från lagen, med undantag för en fastighet som inte har en någon vattenklosett. De föreslagna övergångsbestämmelserna säkerställer att ändringen inte skapar oskäliga situationer för fastighetsägare. Dessutom är undantag från anslutningsskyldigheten fortsättningsvis möjligt om villkoren för undantag uppfylls.
Vattentjänstverkens ekonomiförvaltning och avgifter
Kostnadstäckningen och transparensen för vattentjänsternas avgifter förbättras genom bestämmelserna om avgifter ändras. Enligt ändringarna är uppbörden av en grundavgift obligatorisk och jämlika, rimliga och tillräckliga avgifter för att täcka ny- och reparationsinvesteringar en förutsättning för en rimlig ägarinkomstföring. Dessutom föreskrivs att vattentjänstverkets verksamhetsberättelse också måste innehålla uppgifter om huruvida de ekonomiska och verksamhetsmässiga förutsättningar för vattentjänstverket som anges i verkets egendomsförvaltningsplan uppfylls, om huruvida uppfyllandet av allmänna avgiftsgrunderna uppfylls och om inverkan av den avkastning som intäktsförts på avgifterna för vattentjänsterna.
Övrigt
Tillsynen av lagen om vattentjänster förbättras genom att tillsynsmyndigheternas befogenheter förtydligas genom att definiera de paragrafer i lagen om vattentjänster som omfattas av varje myndighets tillsynsbefogenheter.
Dessutom förbättras lagens allmänna funktion genom förtydligande och precisering av enskilda bestämmelser i lagen utifrån utredningar om lagens funktion och rättspraxis.
Bakgrundsmaterial
Infografik om reformen av lagen om vattentjänster
Vanliga frågor – Ändring av definitionen av vattentjänstverk
I lagen om vattentjänster och hälsoskyddslagen har definitionerna av vattenverk varit olika. Avsikten är att definitionen ska vara likalydande.
För mycket små aktörer och gemensamma brunnar kommer regleringen att lindras. Å andra sidan kommer skyldigheterna i lagen om vattentjänster att gälla storskaliga anläggningar som för närvarande inte har ett verksamhetsområde.
Vanliga frågor – lagstiftningslösningen Vattnet är vårt
Määräysvallalla tarkoitetaan kirjanpitolain 5 §:n mukaista määräysvaltaa. Osakeyhtiömuotoisessa vesihuoltolaitoksessa tämä tarkoittaa tyypillisesti yli 50% osakkeiden omistusta.
Under beredningen har man strävat efter att hitta en lösning som säkerställer att kommunernas ägande av och bestämmanderätt över vattentjänsterna bibehålls på det sätt som riksdagen förutsätter, men som ändå säkerställer det handlingsutrymme för kommunerna som enligt grundlagen som hör till självstyret. Den valda regleringslösningen säkerställer att kommunen bibehåller bestämmanderätten över vattentjänsterna, men ger kommunen det ekonomiska och administrativa handlingsutrymme som hör till självstyret.
Vattentjänstverkets vattentjänstegendom som kommunen har bestämmanderätt över ska framöver bibehållas i verkets ägo.
Den nuvarande lagen innehåller inga begränsningar av vattentjänstverkets ägarbas. Således är de föreslagna ändringarna en betydande förändring av den nuvarande situationen och säkerställer att den offentliga bestämmanderätten över vattentjänstsektorn bibehålls.
Oavsett vem som äger vattentjänstverket har kommunen organiseringsansvaret för de centraliserade vattentjänsterna.
Under beredningen har man undersökt ett brett spektrum av olika alternativ för genomförandet av medborgarinitiativet på det sätt som riksdagen förutsätter. Dessutom har en juridisk utredning beställts om de ramvillkor som grundlagen ställer på regleringslösningen. Liknande regleringslösningar i Sverige och Norge har också utretts, eftersom dessa länder har en liknande reglering.
Den valda regleringslösningen är till den del som gäller bestämmanderätten över verken mycket lik den svenska lagstiftningslösningen som det hänvisas till i jord- och skogsbruksutskottets betänkande i ärendet. Ägarskyldigheten för vattentjänstegendom liknar däremot den norska lagstiftningslösningen, som även jord- och skogsbruksutskottet hänvisar till i sitt betänkande i ärendet.
Arbetsgruppen har kommit fram till den föreslagna lösningen vid beredningen av propositionen, eftersom den har ansetts vara den mest genomförbara lösningen med tanke på grundlagen för att genomföra medborgarinitiativet och uppnå riksdagens målbild.
Förslaget ger kommunen förköpsrätt vid försäljning av ett privat vattentjänstverk som är beläget i kommunens område. Således har kommunen i framtiden möjlighet att ingripa i köp av privata vattentjänstverk.
Det finns cirka 700 privata kundägda vattentjänstverk i formen av andelslag i Finland. Idag finns det även ett fåtal privatägda aktiebolag bland de privatägda verken.
Den föreslagna regleringslösningen kräver att kommunerna behåller bestämmande inflytande över kommunala vattentjänstverk. En situation där det kommunala vattentjänstverket i sin helhet säljs till privata ägare kommer inte att uppstå på grund av lagändringen.
Dessutom kräver lagen om vattentjänster av alla vattentjänstverk att de avgifter som tas ut av kunderna ska kunna täcka kostnaderna för vattentjänster. Lagen kräver att avgifterna ska vara skäliga och jämlika. Avgifterna får omfatta högst en skälig avkastning på kapitalet. Dessa avgiftsbestämmelser gäller för alla vattentjänstverk oavsett ägarbasen.
Reparationsskulden inom vattentjänstsektorn är betydande. Lagförslaget syftar till att förbättra effektiviteten i vattentjänstverkens ekonomiförvaltning och egendomsförvaltning. Effektivare egendomsförvaltning kan också leda till en ökning av konsumentpriset på vatten om vattentjänstverket har reparationsskuld. Genomförs reparationsinvesteringar planmässigt kan det inte uppstå något plötsligt betydande höjningstryck på avgifterna. I en internationell jämförelse är vattenpriset i Finland mycket lågt.
Ja. Alla nuvarande vattentjänstverk kan fortsätta fungera på samma sätt som idag. Efter lagens ikraftträdande får endast vattentjänstverk som kommunen har bestämmanderätt över och kundägda vattentjänstandelslag grundas. Ett kundägt vattentjänstandelslag som grundats efter lagens ikraftträdande får endast säljas till kommunen.
Nej, ändringen hindrar inte detta på något sätt. Tvärtom är syftet med reformen av lagen om vattentjänster att uppmuntra små vattentjänstverk att gå samman och åtminstone intensifiera samarbetet.
Vanliga frågor – Verksamhetsområden och anslutningsskyldighet
Verksamhetsområdet är en områdesavgränsning som fastställs av kommunen. Vattentjänstverkens verksamhetsområden ska omfatta de områden där samhällsstrukturen förutsätter centraliserade vattentjänster. Verksamhetsområdet behöver inte omfatta hela området för ledningsnätet, dvs. det finns ofta vattentjänster i ett område som är större än verksamhetsområdet. Vid fastställande av verksamhetsområde ska kommunen beakta detaljplaneområden, tätorter och grundvattenområden.
I verksamhetsområdet är vattentjänstverket skyldigt att tillhandahålla vattentjänster till fastigheterna. Fastigheterna är i regel skyldiga att ansluta sig till vattentjänstverkets ledningsnät i verksamhetsområdet.
För närvarande bestämmer tätortens avgränsning anslutningsskyldigheten. Beslutet om verksamhetsområde har förlorat sin betydelse, så de områden som ska anslutas till vattentjänsterna bedöms inte systematiskt.
Enligt förslaget ska de fastigheter som är belägna i verksamhetsområdet i princip vara anslutna till vattentjänstverkets ledningsnät och verket ska på motsvarande sätt tillhandahålla tjänsten. Utanför verksamhetsområdet grundar sig anslutningen på ömsesidig frivillighet.
För närvarande behöver en fastighet som är belägen utanför tätorten men i vattentjänstverkets verksamhetsområde inte ansluta sig till vattentjänstverkets ledningsnät, om den fastighetsspecifika vattentjänstutrustningen som överensstämmer med kraven har byggts innan verksamhetsområdet godkänts.
I framtiden kommer en fastighet som är belägen i vattentjänstverkets uppdaterade verksamhetsområde i princip att vara skyldig att ansluta sig till de centraliserade vattentjänsterna, oavsett om fastigheten är belägen i en tätort eller utanför den.
En tätort är en statistisk områdesavgränsning som inte är direkt tillämplig som ett begrepp som begränsar skyldigheten att ansluta till vattentjänsterna.
Ändringarna av anslutningsskyldigheten säkerställer verksamhetsförutsättningarna för vattentjänstverken nu och i framtiden. I och med ändringen kommer vattentjänstverket att bättre kunna förutsäga antalet anslutningar och planera sin verksamhet och nödvändiga investeringar på lång sikt.
Stabila och funktionsdugliga vattentjänstverk är en fördel för varje fastighet som är belägen inom verksamhetsområdet, eftersom de har förutsättningar att upprätthålla vattentjänstinfrastruktur och tillhandahålla vattentjänster till fastigheter nu och i framtiden.
Centraliserade vattentjänster kräver ett tillräckligt antal användare för att fungera. Dricksvattnets kvalitet försämras om det inte finns ett tillräckligt flöde, och likaså försvåras bortledandet och behandlingen av avloppsvattnet.
I områden som är tillräckligt tätbefolkade med tanke på samhällsstrukturen är det också viktigt för miljön och människornas hälsa att fastigheterna omfattas av de centraliserade vattentjänsterna. När bosättningen är tillräckligt koncentrerad är fastighetsspecifika vattentjänster inte det mest hållbara alternativet med tanke på människors hälsa eller miljön.
Planering och utbyggnad av vattentjänstnätet är ekonomiskt möjligt endast om det finns tillräckligt många anslutningar så att inte ett alltför litet antal personer blir tvungna att betala investeringen.
I framtiden kommer den ändring av anslutningsskyldigheten som eftersträvas genom lagändringen att gälla fastigheter som är belägna utanför tätorter i vattentjänstverkenas uppdaterade verksamhetsområden. När kommunen uppdaterar verksamhetsområdet i enlighet med kraven i den nya lagen bedömer kommunen noggrant de områden där det finns behov av centraliserade vattentjänster och till vilka verksamhetsområdet utvidgas.
I många kommuner är en stor del av områdena utanför tätorten avgränsade utanför verksamhetsområdet, eftersom det i glesbygdsområden sällan finns något behov eller några förutsättningar för centraliserade vattentjänster.
Anslutningsskyldigheten ändras först när kommunen har fattat ett nytt beslut om verksamhetsområde efter att lagen trätt i kraft. Kommunen ska fatta beslut om verksamhetsområde i enlighet med den nya lagen inom fem år från att lagen trätt i kraft, det vill säga senast vid utgången av 2031, om lagen träder i kraft den 1 januari 2026 som avsett.
Utanför tätorterna träder dock den nya anslutningsskyldigheten i kraft först två år efter att beslutet om verksamhetsområde fattades.
Vattentjänstverk och kommuninvånare kan påverka verksamhetsområdets avgränsning.
Nej, det gör den inte. En stor del av områdena utanför tätorterna är sådana att det inte är nödvändigt att upprätta ett verksamhetsområde för dem, i vilket fall anslutningsskyldigheten överhuvudtaget inte gäller för dessa områden.
Det är aldrig nödvändigt att ansluta en fastighet med mulltoalett till ett avlopp.
Dessutom kan ägaren till en fastighet som är belägen inom verksamhetsområdet ansöka hos kommunen om undantag från anslutning. Undantag från anslutningsskyldigheten ska beviljas om en anslutning till ledningsnätet skulle bli oskälig för fastighetsägaren eller innehavaren av fastigheten, till exempel på grund av de kostnader som uppstår vid byggande av fastighetens vattentjänstutrustning. Därtill förutsätter undantaget att undantaget inte i sig eller i kombination med andra undantag avsevärt får äventyra skötseln av vattentjänsterna inom vattentjänstverkets verksamhetsområde och att fastigheten som ska undantas ska ha fastighetsspecifik vattentjänstutrustning som överensstämmer med kraven.
Man ska även investera i fastighetsspecifikt underhåll och förnyelse av system med jämna mellanrum.
Inte direkt. Vid bedömning av hur oskälig anslutningen är beaktas behovet av vattentjänster och kostnaderna för anslutningen.
Inte direkt. Om fastigheten är belägen i ett område som kommunen godkänner som verksamhetsområde gäller anslutningsskyldigheten fastigheten.
Fastighetsägaren kan ansöka hos kommunen om undantag från anslutning. Undantag från anslutningsskyldigheten ska beviljas om en anslutning till ledningsnätet skulle bli oskälig för fastighetsägaren eller innehavaren av fastigheten, till exempel på grund av de kostnader som uppstår vid byggande av fastighetens vattentjänstutrustning.
Kommunen ska höra vattentjänstandelslaget i samband med uppdatering eller upphävning av verksamhetsområdet. Andelslaget ska i detta sammanhang också vara aktivt och ge kommunen information om i vilka områden det behövs centraliserade vattentjänster och verksamhetsområdet ska hållas kvar.
Lagförslaget är för närvarande på remiss och planeras träda i kraft den 1 januari 2026. Övergångsperioder definieras för alla lagstadgade uppgifter och skyldigheter. En guide för genomförandet av lagen kommer att upprättas när lagen träder i kraft. Det kommer också att ordnas utbildning om genomförandet.
Vanliga frågor – Lagändringarnas effekt på offentliga myndigheters arbetsbelastning
Lagändringen kräver mer långsiktigt planeringsarbete för vattentjänsterna än tidigare. Framsyn och planmässighet förtydligar kommunens och vattentjänstverkets verksamhet och betalar sig tillbaka i form av smidigare verksamhet.