Hållbarhetskriterier för biomassa
Direktivet om förnybar energi innehåller bindande hållbarhetskriterier på EU-nivå för biomassa som används i energiproduktion. Hållbarhetskriterierna syftar till att säkerställa att den ökade användningen av bioenergi i EU leder till betydande minskningar av växthusgasutsläpp jämfört med fossila bränslen och inte hotar den biologiska mångfalden.
Det nuvarande direktivet om förnybar energi (RED II) är från 2018. Kommissionen publicerade i juli 2021 ett förslag till uppdaterat RED-direktiv (RED III) som en del av 55-färdplanen, och direktivet publicerades i EU:s officiella tidning i oktober 2023. Bestämmelserna i det nya RED III-direktivet måste träda i kraft i medlemsländerna senast den 21 maj 2025. Innehållet i det nya RED III-direktivet behandlas mer i detalj under rubriken RED III-direktivet nedan.
Hållbarhetskriterierna inkluderar krav på minskning av växthusgasutsläpp samt krav på odling av biomassa, inklusive i skogar, på åkrar och i gräsmarker.
I det första direktivet om förnybar energi (RED I) gällde hållbarhetskriterierna för biomassa endast flytande bränslen, det vill säga praktiskt taget trafikbränslen (biofuels). När RED II-direktivet trädde i kraft 2018 utvidgades kriteriernas tillämpningsområde till att omfatta även fasta energibiomassor (biomass fuels) som används i el- och värmeproduktion.
Skogsbiomassans produktion kan verifieras på nationell nivå
Enligt det nuvarande RED II-direktivet kan hållbarheten i produktionen av skogsbiomassa verifieras på nationell nivå. För att skogsbiomassa ska anses vara hållbart producerad krävs att det finns vissa nationella eller regionala lagar samt utvärderings- och främjandesystem på plats på nationell nivå. Detta kallas för riskbaserad bedömningsmodell (risk based approach).
Den riskbaserade bedömningsmodellen kräver att det på nationell nivå finns lagstiftning och övervaknings- och genomförandesystem för att säkerställa att följande kriterier uppfylls:
1. Legaliteten av avverkningar;
2. Skogsplantering på avverkade områden;
3. Skydd av områden avsedda för naturskyddsändamål;
4. Bevarande av markkvalitet och biologisk mångfald vid avverkningar;
5. Upprätthållande och förbättring av skogens långsiktiga produktionskapacitet.
Proceduren är tvåstegsbaserad, vilket innebär att om nationell information inte är tillgänglig, kan motsvarande saker verifieras på vedanskaffningsområdesnivå.
För att skogsbiomassa ska anses vara hållbart producerad krävs dessutom att det land som biomassan kommer ifrån uppfyller vissa krav för övervakning av kolsänkor och Parisavtalet.
Hållbar bioenergi måste också uppfylla kriteriet för minskning av växthusgasutsläpp
Förutom hållbarhetskriterier för odling och skörd av biomassa måste hållbar bioenergi också uppfylla kriteriet för minskning av växthusgasutsläpp. Detta innebär att bioenergi under sin livscykel måste leda till en viss minskning av växthusgasutsläppen jämfört med fossila bränslen. För fasta och gasformiga biomassor som används i el- och värmeproduktion är kravet på minskning av växthusgasutsläpp 70 procent jämfört med fossila bränslen. Kravet på 70 procent tillämpas på anläggningar som tas i drift från och med 2021. För anläggningar som tas i drift från och med 2026 är kravet på minskning av växthusgasutsläpp 80 procent. Regler för beräkning av växthusgasutsläpp och antaganden finns i direktivets bilagor.
Energi som produceras från processavfall och rester, såsom sågspån och bark, behöver endast uppfylla kriteriet för minskning av växthusgasutsläpp.
I det nuvarande RED II-direktivet tillämpas hållbarhetskriterierna när fasta biomassa används i anläggningar med en effekt på 20 megawatt (MW) eller mer. Hållbarhetskriterierna tillämpas alltså inte på små värmeanläggningar, gårdar eller hushåll som använder vedflis, pellets eller ved.
Efterlevnad av hållbarhetskriterierna är ett villkor för att användningen av el, värme och trafikbränslen producerade från biomassa ska kunna få nationellt stöd. Kriterierna måste uppfyllas för att bioenergin ska kunna räknas in i den nationella kvoten för förnybar energi. Endast bioenergi som uppfyller kriterierna anses vara nollutsläpp i EU:s utsläppshandel och i sektorer utanför utsläppshandeln.
I Finland har hållbarhetskriterierna införlivats genom en lagändring av lagen om biobränslen och biovätskor (HE 70/2020). Energimyndigheten utför myndighetsuppgifter enligt hållbarhetslagen och övervakar dess efterlevnad. Dessutom ger energimyndigheten förhandsbeslut om klassificering av råvaror enligt distributionsskyldighetslagen och distributionsskyldighetslagen för biobränslen.
RED III-direktivet publicerades i oktober 2023
Kommissionen publicerade i juli 2021 ett förslag till uppdatering av RED II-direktivet (RED III) som en del av den så kallade 55-färdplanen. Denna färdplan har som mål att skärpa EU:s utsläppsminskningsmål för 2030 från nuvarande 40 procent till minst 55 procent. Målet för förnybar energi till 2030 höjdes från nuvarande 32 procent till 40 procent.
RED III-direktivet publicerades i EU:s officiella tidning i oktober 2023 och trädde i kraft den 20 november 2023. Därefter har medlemsländerna 18 månader på sig att genomföra direktivets bestämmelser. Bestämmelserna i det nya RED III-direktivet måste träda i kraft i medlemsländerna senast den 21 maj 2025.
RED III-direktivet innehåller förändringar särskilt gällande transport samt el- och värmeproduktion. När det gäller skogsbiomassa har den riskbaserade bedömningsmodellen ändrats för punkt iv) som handlar om minimering av påverkan på biologisk mångfald och markkvalitet. Från och med nu kommer biomassa från gamla och orörda skogar inte att betraktas som hållbar. Hållbarhetskriteriernas tillämpningsområde utvidgas till att omfatta anläggningar med en effekt på minst 7,5 MW, och kraven på minskning av växthusgasutsläpp utvidgas till att gälla alla bioenergianläggningar, inte bara nya anläggningar. Användning av råvirke samt stubbar och rötter för energiproduktion och stöd till kondenskraftverk (el) begränsas i RED III. Dessutom måste medlemsländerna säkerställa att kaskadprincipen beaktas vid användning av skogsbiomassa för energi. I Finland leds det nationella genomförandet av RED III-direktivet av Arbets- och näringsministeriet.
Länkar till andra webbplatser
Direktiv för förnybar energi REDIII på svenska
Nuvarande REDII direktiv
Direktiv för förnybar energi RED II på engelska
Direktiv för förnybar energi RED II på svenska
Nationell lagstifning
Lag om biodrivmedel, flytande biobränslen och biomassabränslen
REDIII beredningen i 2022, EU rådet och parlamentet
Europaparlamentets förslag till ändringar i RED III-direktivet 14.9.2022 (Parlamentets meddelande)
Rådets förslag till ändringar i RED III-direktivet 27.6.2022
Infobilder om energianvändning av virke i Finland
Energianvändning av virke dvs. träbränslen inom energiproduktion i Finland – infobilder på finska (jord- och skogsbruksministeriet) Filen öppnas i en ny flik PDF 8.6MB
Wood fuels in energy generation in Finland – infobilder på engelska (jord- och skogsbruksministeriet)
Filen öppnas i en ny flik PDF 6MB
Mer information
Kaisa Pirkola, konsultativ tjänsteman
jord- och skogsbruksministeriet, naturresursavdelningen, Metsä- ja biotalousyksikkö Telefon:0295162350 E-postadress: fornamn.efternamn@gov.fi