Ansökan om allmänt understöd från statsunderstöd för jordbruksrådgivningstjänster och vissa andra utvecklingsåtgärder

 

Understöd kan beviljas mikroföretag och små och medelstora företag och andra sammanslutningar som är verksamma inom jordbrukets primärproduktion, förädling av jordbruksprodukter eller handel av jordbruksprodukter. Den slutliga stödmottagaren ska vara ett företag inom jordbrukssektorn. Understöden beviljas från moment 30.10.50, statsunderstöd för jordbruksrådgivningstjänster och vissa andra utvecklingsåtgärder. Understödet är riktat allmänt understöd som kan beviljas för en viss del av understödsmottagarens verksamhet.

Riktad ansökan om allmänt understöd:
Ansökningstiden börjar 10.12.2025 kl. 14.00 och upphör 14.1.2026 kl. 16.15.
Du kommer till ansökningsblanketten här

 

Statsrådets förordning om statsunderstöd för jordbruksrådgivningstjänster och vissa andra utvecklingsåtgärder (945/2023) 

Standardvillkor för jord- och skogsbruksministeriets allmänna understöd 
 

Blanketter:

Kostnadsberäkning för verksamheter

Kostnadsberäkning för omkostnader

Påvisande av den stimulanseffekt som kräv som krävs för rådgivningstjänster, del I

Påvisande av den stimulanseffekt som krävs för rådgivningstjänster, del II

Frågor och svar om ansökan

Rådgivning/främjande av husdjursförädling eller kunskapsutbyte 


•    Organisationen ansöker om understöd både för utnyttjande av rådgivningstjänster och för kunskapsutbyte och information. Vilken verksamhet värderas högre när statsunderstöd beviljas?
Svar
: Verksamheterna bedöms enhetligt.

•    Organisationen har ett rådgivningsarbete där kunderna tar kontakt per telefon och önskar få snabbt svar på sina frågor. Är det här stödberättigande kunskapsutbyte eller rådgivning?
Svar:
Det är stödberättigande. Detaljerad jordbruksrådgivning ingår i rådgivningen och mer allmän rådgivning ingår i kunskapsutbyte och information. 

•    Bör åtgärderna för kunskapsutbyte och information ha en stimulanseffekt?
Svar:
Det behöver de inte. Endast rådgivningen och husdjursförädlingen ska visa en stimulanseffekt på de blanketter som finns på vår webbplats (del I och II). 

Innehållet i rådgivningen

    Hur ska rådgivningstjänsterna beskrivas i tjänsten Sokunderstod.fi?
Svar
: Rådgivningstjänsterna ska beskrivas så att deras omfattning (arbetsmängd) framgår av beskrivningen. I tjänsten Sokunderstod.fi ska rådgivningstjänsterna specificeras noggrannare på blanketten för att visa stimulanseffekt (på webbplatsen del I och II).
 
    Hur beskrivs det antal lokaler som används som mätare?
Svar:
Enligt statsrådets förordning ska den verksamhet som understöds enligt en helhetsbedömning omfatta antingen hela landet eller en hel produktionssektor. För att bedöma täckningen ska verksamhetsplanen innehålla uppgifter om det totala antalet kunder som eftersträvas och dessutom ett särskilt specificerat antal per sektor (till exempel sammanlagt x djurgårdar, varav x broilergårdar, varav x gårdar med ekologisk broiler etc.). 

Ifyllande av ansökan/innehåll

•    Kan man ansöka om finansiering för flera mål?
Svar:
Ja. För varje mål ifylls en egen ansökan i tjänsten Sokunderstod.fi. 
 

Påvisande av stimulanseffekt

•    Gäller blanketterna för visande av den stimulanseffekt som behövs i rådgivningstjänsterna endast rådgivningsdelen? Svar: De gäller endast rådgivningstjänster och verksamhet som gäller husdjursförädling.
 
•    Påvisande av stimulanseffekt: Antecknas den verksamhet som understöds på en egen rad i Excel varje faktureringsgång? Som exempel kan nämnas månatlig fakturering.
Svar:
De antecknas på en egen rad. Återkommande faktureringar kan summeras i slutet av året.

Indikatorer

•    Vad menas med kvalitativa och kvantitativa indikatorer och ska båda finnas i varje punkt?
Svar:
Åtgärdernas verkningsfullhet bedöms i enlighet med utlysningen när det gäller följande verksamheter: 

 1. Rådgivningstjänster: de kvantitativa indikatorerna är antalet åtgärder och/eller andra kvantitativa mätare som sökanden föreslår. De kvalitativa indikatorerna är kundupplevelsen (minimikrav) och/eller andra kvalitativa indikatorer som föreslås av sökanden. 

2. Avel: de kvantitativa indikatorerna är antalet åtgärder och/eller någon annan kvantitativ indikator som föreslås av sökanden. De kvalitativa indikatorerna är kundupplevelsen och/eller andra kvalitativa indikatorer som föreslås av sökanden.

3. Verksamhet som gäller kunskapsutbyte och information: de kvantitativa indikatorerna är antalet åtgärder och antalet deltagare i tillställningar/evenemang och dylikt samt antalet kunder som nås av informationen och kommunikationen. Andra möjliga kvalitativa indikatorer som föreslås av sökanden. De kvalitativa indikatorerna är kundupplevelsen (minimikrav) och/eller andra kvalitativa indikatorer som föreslås av sökanden.

Utredning av statsunderstödsverksamheten /undantag från standardvillkoren /självfinansiering

    Om kundupplevelse är en indikator i rådgivningsdelen och informationsdelen, hur bör kundupplevelsen samlas in (muntliga eller skriftliga kommentarer/verbalt eller som betyg)?
Svar:
Rekommendationen är att kunderfarenheten samlas in skriftligen. Både verbalt i och som betyg passar.
 
    Räcker det att resultaten av den verksamhet som understöds (uppföljningsuppgifterna) presenteras efter verksamhetsåret eller måste de samlas in och kunna presenteras redan under verksamhetsåret?
Svar:
Alla resultat som hänför sig till projektet rapporteras i samband med slutrapporten. Halvtidsrapporten ska innehålla en lägesrapport och en bedömning av de uppställda målen.

•    Vad händer om antalet åtgärder överskrids inom ett mål, men underskrids inom ett annat mål?
Svar:
Om de planerade mängderna inom rådgivnings- och husdjursavelsverksamheten underskrids, kan detta inte kompenseras genom att mängden kunskapsutbyte överskrids, men inom målet kan inriktningen av åtgärderna avvika från det planerade, förutsatt att det övergripande målet inte underskrids kvantitativt. 
 
•    Enligt utlysningen kan sammanslutningar beviljas understöd endast för ideell verksamhet. Den verksamhet som understöds får inte skapa vinst. Vad grundar sig det här kravet på?
Svar:
I 7 § i statsunderstödslagen finns de allmänna förutsättningarna för beviljande av statsunderstöd. Enligt paragrafen ska beviljandet av statsunderstöd vara motiverat med tanke på de mål som ställts upp för användningen av statsunderstödet. Beviljandet av statsunderstöd får dessutom inte orsaka mer än ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden. Understödet är endast statsunderstöd för jordbruksrådgivningstjänster och vissa andra utvecklingsstöd. Den kan inte användas för andra rådgivningstjänster.

Inom rådgivnings- och husdjursförädlingsverksamheten ska stödtagaren dessutom enligt gruppundantagsförordningen för jord- och skogsbrukssektorn och landsbygdsområden (2022/2472) och statsrådets förordning (945/2023) använda understödet till förmån för den slutliga stödtagaren i form av en understödd tjänst.

Övriga

•    Kan man stödja endast regional verksamhet med detta statsunderstöd? Svar: Nej. Understöd kan beviljas förutsatt att den verksamhet som understöds enligt en helhetsbedömning omfattar antingen hela landet eller en hel produktionssektor.

•    Om jag vill komplettera ansökan, hur ska jag gå till väga? Svar: I regel lämnas kompletteringarna och svaren på begäran om tillägg in via tjänsten Sokunderstod.fi. I undantagsfall används jord- och skogsbruksministeriets registratorskontor kirjaamo.mmm@gov.fi

•    Vad gör jag om statsunderstödet blir oanvänt? Svar: Statsunderstödet ska användas under projekttiden. Om understödet inte används ska jord- och skogsbruksministeriets registratorskontor meddelas om detta på adressen kirjaamo.mmm@gov.fi och vidta åtgärder för att återbetala statsunderstödet. 

•    Hur länge ska handlingar som hänför sig till statsunderstödet bevaras? Svar: Handlingarna ska bevaras i 10 år från den sista betalningsposten av statsunderstödet. 
 

Kontaktperson:
Specialsakkunnig Saara Meurasalo
p. +358 295 162035
saara.meurasalo@gov.fi


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mer information