Begäran om information till ministeriet

Offentligheten för en myndighetshandling är huvudprincipen, och jord- och skogsbruksministeriet begränsar inte tillgången till information utan laglig grund och inte heller mer än vad som är nödvändigt med tanke på det intresse som ska skyddas. Därför lämnar vi de uppgifter som du begär, om det inte finns något lagstadgat hinder för det. Om vi inte kan lämna den begärda informationen, ger vi dig på begäran ett överklagbart beslut som du har rätt att överklaga hos förvaltningsdomstolen.

Vanligtvis är de handlingar som befinner sig i beredningsskedet ännu inte offentliga handlingar ur vilka uppgifter kan lämnas ut. Om de uppgifter som du begär är tillräckligt specificerade och identifierade hör till någon annan myndighet, överför vi dem vidare.

Behandlingen av en begäran om information försnabbas av att du vänder dig direkt till rätt myndighet.

Specificera din begäran om information så noggrant som möjligt så att handlingarna lätt kan hittas. Det lönar sig alltid att ange till exempel datum eller rubrik för handlingen, om den är känd.

En del av jord- och skogsbruksministeriets material förvaras vid ministeriet och en del har flyttats någon annanstans. Bekanta dig med var jord- och skogsbruksministeriets material finns, så att du kan hänvisa begäran om information till rätt myndighet.

Man strävar efter att besvara begäranden om handlingar inom två veckor. I omfattande informationssökning kan leveranstiden vara längre (fyra veckor).

För utlämnande av handlingar och för framtagande av uppgifter kan tas ut en avgift i enlighet med 34 § i offentlighetslagen.

Lämnande av begäran om information

En begäran om information som riktas till jord- och skogsbruksministeriet kan sändas till registratorskontoret. Registratorskontoret registrerar begäran om information och skickar den utan dröjsmål till rätt instans för behandling.

Vid behov hjälper vi till att identifiera den handling ur vilken uppgiften behövs. Om jord- och skogsbruksministeriet tar emot en begäran om information som hör till en annan myndighets ansvarsområde, överförs begäran med stöd av 21 § i förvaltningslagen (434/2003) till den myndighet som är behörig i ärendet i fråga.

Registratorskontorets kontaktuppgifter

E-post: registratorskontoret.jsm(at)gov.fi
(OBS! Jord- och skogsbruksministeriets registratorskontor skickar ett mottagningskvitto till den e-postadress som skickat meddelandet.)

Postadress: Jord- och skogsbruksministeriet, PB 30, 00023 Statsrådet

Begäran om information kan också riktas till jord- och skogsbruksministeriet och riktas till statsrådets distributionscentral på adressen Riddaregatan 2B, Helsingfors (öppen kl. 8–16.15)

Använd vid behov krypterade meddelanden

Vi rekommenderar att du lämnar in sekretessbelagda och känsliga handlingar till jord- och skogsbruksministeriet som krypterade meddelanden. Tjänsten är avgiftsfri. När du skickar ett krypterat meddelande till vår officiella e-postadress ber vi dig ange nödvändiga identifieringsuppgifter i meddelandets rubrik, innehåll och bilagor så att registratorskontoret vet till vilket ärende meddelandet berör, vem meddelandet gäller och så att meddelandet kan förmedlas till den som behandlar ärendet.

Tjänsten för säker e-post