Yleisavustushaku maatalouden neuvontapalveluiden ja eräiden muiden kehittämistoimien valtionavustuksesta
Avustusta voidaan myöntää maatalouden alkutuotannon, maataloustuotteiden jalostuksen tai maataloustuotteiden kaupan pitämisen alalla toimiville mikroyrityksille ja pienille ja keskisuurille yrityksille ja muille yhteisöille. Lopullisen tuensaajan tulee olla maatalousalan yritys. Avustukset myönnetään momentilta 30.10.50, valtionavustus maatalouden neuvontapalveluihin ja eräisiin muihin kehittämistoimiin. Avustus on kohdennettua yleisavustusta, jota voidaan myöntää valtionavustuksen saajan tiettyyn osaan sen toiminnasta.
Kohdennettu yleisavustushaku:
Hakuaika alkaa 10.12.2025 klo 14:00 ja päättyy 14.1.2026 klo 16.15.
Pääset hakulomakkeeseen tästä
Valtioneuvoston asetus maatalouden neuvontapalveluiden ja eräiden muiden kehittämistoimien valtionavustuksesta (945/2023)
Maa- ja metsätalousministeriön yleisavustuksen vakioehdot
Lomakkeet:
Neuvontapalveluissa tarvittavan kannustavan vaikutuksen osoittaminen, osa 1
Neuvontapalveluissa tarvittavan kannustavan vaikutuksen osoittaminen, osa II
Hakuun liittyviä kysymyksiä ja vastauksia:
Neuvontaa/kotieläinjalostustoiminnan edistämistä vai tietämyksenvaihtoa
• Organisaatiossa haetaan avustusta sekä neuvontapalvelujen hyödyntämiseen että tietämyksenvaihtoon ja tiedotukseen. Kumpaa toimintoa arvotetaan enemmän valtionavustusta myönnettäessä?
Vastaus: Toimintoja arvotetaan yhdenmukaisesti.
• Organisaatiolla on neuvontatyötä, jossa asiakkaat lähestyvät puhelimitse ja toivovat saavan nopeasti vastauksen asiaan. Onko kyseessä tukikelpoista tietämyksenvaihtoa vai neuvontaa?
Vastaus: On tukikelpoista. Yksityiskohtainen tilaneuvonta kuuluu neuvontaan ja yleisluontoisempi neuvonta tietämyksenvaihtoon ja tiedotukseen.
• Pitääkö tietämyksenvaihtoa ja tiedotusta koskeva toimilla osoittaa kannustava vaikutus?
Vastaus: Ei tarvitse. Ainoastaan neuvonnassa ja kotieläinjalostustoiminnassa tulee osoittaa kannustava vaikutus nettisivuiltamme löytyvillä lomakkeilla (osa I ja II).
Neuvonnan sisältö
• Miten neuvontapalvelut tulee kuvata Haeavustuksia.fi -palvelussa?
Vastaus: Neuvontapalvelut tulee kuvata siten, että niiden laajuus (työmäärä) käy ilmi kuvauksessa. Haeavustuksia.fi -palvelussa neuvontapalvelut tulee yksilöidä tarkemmalla tasolla kannustavan vaikutuksen osoittamiseksi, lomakkeessa (nettisivuilla osa I ja II).
• Miten mittareina käytettävä tilojen lukumäärä kuvataan?
Vastaus: Valtioneuvoston asetuksen mukaan avustettavan toiminnan tulee olla kokonaisuutena arvioiden joko valtakunnallisesti tai tuotantosektorikohtaisesti kattavaa. Kattavuuden arvioimiseksi toimintasuunnitelmassa tulee kertoa tavoiteltavien asiakkaiden kokonaismäärä ja lisäksi erikseen yksilöity sektorikohtainen määrä (esim. kotieläintiloja yhteensä x kpl, josta broileritiloja x kpl, josta luomubroileritiloja x kpl jne.).
Hakemuksen täyttäminen/sisältö
• Voiko hakea useamman tavoitteen osalta rahoitusta?
Vastaus: Kyllä. Jokaisesta tavoitteesta täytetään oma hakemus Haeavustuksia.fi –palvelussa.
Kannustavan vaikutuksen osoittaminen
• Koskeeko neuvontapalveluissa tarvittavan kannustavan vaikutuksen osoittamisen lomakkeet vain neuvontapalvelu-osiota?
Vastaus: Koskee neuvontapalveluja ja kotieläinjalostusta koskevaa toimintaa.
• Kannustavan vaikutuksen osoittaminen: Kirjataanko Exceliin avustettavat toiminnot omalle rivilleen jokaisella laskutuskerralla? Esimerkkinä kuukausittain toistuva laskutus.
Vastaus: Kirjataan omille riveilleen. Toistuvat laskutukset voi vuoden lopulla summata yhteen.
Mittarit
• Laadulliset ja määrälliset mittarit, mitä ne tarkoittavat ja pitääkö molempia olla jokaisessa kohdassa?
Vastaus: Toimien vaikuttavuutta arvioidaan hakemusten mukaisesti seuraavista toiminnoista:
1. Neuvontapalvelut: määrällisinä mittareina ovat toimien määrä ja/tai hakijan esittämä muu määrällinen mittari. Laadullisina mittareina asiakaskokemus ja/tai hakijan esittämä muu laadullinen mittari.
2. Kotieläinjalostustoiminta: määrällisinä mittareina toimien määrä ja/tai hakijan esittämä muu määrällinen mittari. Laadullisina mittareina asiakaskokemus ja/tai hakijan esittämä muu laadullinen mittari.
3. Tietämyksenvaihtoa ja tiedotusta koskeva toiminta: määrällisinä mittareina ovat toimien määrä ja tilaisuuksiin/tapahtumiin tms. osallistuneiden määrä sekä tiedotuksen ja viestinnän tavoittama asiakasmäärä. Hakijan esittämä mahdollinen muu määrällinen mittari. Laadullisina mittareina ovat asiakaskokemus ja/tai hakijan esittämä muu laadullinen mittari.
VA-toiminnan selvitys / Vakioehtojen poikkeukset / omarahoitus
• Jos yhtenä mittarina neuvontaosiossa ja tiedotusosiossa on asiakaskokemus, miten asiakaskokemus tulisi kerätä (asiakkaan suullinen vai kirjallinen palaute/sanallinen vai numeraalinen)?
Vastaus: Asiakaskokemus on suositeltavaa kerätä kirjallisesti. Sekä sanallinen että numeraalinen palaute sopii.
• Riittääkö, että avustettavan toiminnan tulokset (seurantatiedot) esitetään toimintavuoden jälkeen vai pitääkö niitä kerätä ja pystyä esittämään jo toimintavuoden aikana?
Vastaus: Kaikki hankkeeseen liittyvät tulokset raportoidaan loppuraportin yhteydessä. Väliraportissa kuvataan tilannekatsaus ja arvioidaan asetetut tavoitteet.
• Mitä, jos toimien määrät ylittyvät jossain tavoitteessa/tavoitteen sisällä, mutta alittuvat toisessa?
Vastaus: Neuvonta- ja kotieläinjalostustoiminnassa suunniteltujen määrien alittumista ei voida kompensoida tietämyksenvaihdon määrien ylittymisellä, mutta tavoitteen sisällä toimien kohdentuminen voi poiketa suunnitellusta, kunhan kokonaistavoite ei määrällisesti alitu.
• Hakuilmoituksen mukaan avustusta voidaan myöntää yhteisöille ainoastaan voittoa tavoittelemattomaan toimintaan eikä avustettava toiminta saa tuottaa voittoa. Mihin tällainen vaatimus perustuu?
Vastaus: Valtionavustuslain 7 §:ssä kerrotaan valtionavustuksen myöntämisen yleiset edellytykset. Pykälän mukaan valtionavustuksen myöntämisen tulee olla perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta. Lisäksi valtionavustuksen myöntäminen ei saa aiheuttavaa muita kuin vähäisiä kilpailua ja markkinoiden toimintaa vääristäviä vaikutuksia. Avustus on ainoastaan maatalouden neuvontapalvelujen ja eräiden muiden kehittämistukien valtionavustus eikä sitä voi käyttää muihin neuvontapalveluihin.
Lisäksi neuvonta- ja kotieläinjalostustoiminnassa avustuksensaajan tulee maa- ja metsätalousalan ja maaseutualueiden ryhmäpoikkeusasetuksen (2022/2472) ja valtioneuvoston asetuksen (945/2023) mukaan käyttää avustus lopullisen tuensaajan hyväksi tuetun palvelun muodossa.
Muut
• Voiko tällä valtionavustuksella tukea ainoastaan alueellista toimintaa?
Vastaus: Ei. Avustusta voidaan myöntää edellyttäen, että avustettava toiminta on kokonaisuutena arvioiden joko valtakunnallisesti tai tuotantosektorikohtaisesti kattavaa.
• Jos haluan täydentää hakemusta, miten toimin?
Vastaus: Pääsääntöisesti täydennykset ja lisäpyyntöjen vastaukset laitetaan Haeavustuksia.fi –palvelun kautta. Poikkeustapauksissa käytetään MMM:n kirjaamoa kirjaamo.mmm@gov.fi
• Mitä teen, jos valtionapua jää käyttämättä?
Vastaus: Valtionapu tulee käyttää hankeaikana. Mikäli avustusta jää käyttämättä siitä on ilmoitettava MMM:n kirjaamoon (kirjaamo.mmm@gov.fi) ja ryhdyttävä toimiin avustuksen palauttamiseksi.
• Kuinka kauan valtionapuun liittyviä asiakirjoja tulee säilyttää?Vastaus: Asiakirjat tulee säilyttää 10 –vuotta valtionavustuksen viimeisestä maksuerästä lukien.
Yhteyshenkilö:
Erityisasiantuntija Saara Meurasalo
p. +358 295 162035
saara.meurasalo@gov.fi