Statsrådets förordning om begränsning av trålfiske efter strömming och vassbuk till ett kvotområde under en fiskeresa
MMM028:00/2020 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Största delen av Finlands fångstmängder inom kommersiellt fiske härstammar särskilt från trålfiske efter strömming och vassbuk. Det är viktigt att fångstuppgifterna är så korrekta som möjligt. För att minska möjligheterna för felrapportering föreslås det att trålfisket begränsas till ett kvotområde för strömming per fiskeresa
Projektets framskridande
Lausuntopyyntö
3.4.2020 – 1.5.2020 Remissbehandling
Dokument
-
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry:n lausunto PDF
1.5.2020 Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry
-
Suomen Kalankasvattajaliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Suomen Kalankasvattajaliitto ry
-
Kalatalouden Keskusliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Kalatalouden Keskusliitto ry
-
Suomen luonnonsuojeluliiton lausunto.pdf PDF
30.4.2020 Suomen luonnonsuojeluliitto ry (1)
-
Luonnonvarakeskuksen lausunto PDF
29.4.2020 Luonnonvarakeskus
-
27.4.2020 Metsähallitus
-
Ålands landskapsregering, lausunto PDF
23.4.2020 Ålands landskapsregering
-
Ympäristöministeriön lausunto PDF
20.4.2020 Miljöministeriet
-
Muistio PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
Promemoria PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
Hankkeet - kohteen perustietojen näyttö - Hankeikkuna
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer MMM028:00/2020
Ärendenummer VN/4697/2020
Projektets arrangör jord- och skogsbruksministeriet
Uppgiftsklass Förordning utfärdas
Mandattid 3.4.2020 – 1.6.2020
Datum för tillsättande 3.4.2020
Lagberedning
Regeringsproposition-
Antagen författning-
Mål och resultat
För att säkerställa kvaliteten på fångstinformationen föreslås det att fisket efter strömming eller vassbuk med trålredskap begränsas med en statsrådsförordning till ett kvotområde för strömming per fiskeresa. Dessutom begränsas de nya fiskeresorna för fiskefartyg som redan innehåller fångst till samma kvotområde där fångsten i deras lastrum har sitt ursprung.
Sammandrag
Största delen av Finlands fångstmängder inom kommersiellt fiske härstammar särskilt från trålfiske efter strömming och vassbuk. Det är viktigt att fångstuppgifterna är så korrekta som möjligt. För att minska möjligheterna för felrapportering föreslås det att trålfisket begränsas till ett kvotområde för strömming per fiskeresa
Utgångspunkter
Största delen av Finlands fångstmängder inom kommersiellt fiske härstammar särskilt från trålfiske efter strömming och vassbuk. De sammanlagda fångstmängderna för dessa arter har varierat från 75 000 ton till 150 000 ton under 2000-talet. Strömmingen står för nästan 90 procent av detta.
Det är viktigt att uppgifterna om trålfångsterna av strömming och vassbuk är så korrekta som möjligt. Fångster av olika fiskarter ska rapporteras med fiskeloggböcker och större trålfartyg ska fylla i dem redan till havs. Fångstinformationen utgör en viktig grund för bedömningen av fiskbestånden. Felaktigheter i fångstinformationen kan leda till att strömmings- eller vassbuksbeståndet över- eller underskattas. Detta försvårar ICES utvärderingsarbete och kan leda till att fiskekvoterna fastställs antingen för lågt eller för stort och på så sätt äventyra fiskets hållbarhet.
Vid övervakningen av fisket har det iakttagits att strömming och vassbuk har fiskats i två kvotområden för strömming under samma fiskeresa och att fångster har registrerats felaktigt i fiskeloggboken. Inom kvotområdet för strömming i Bottniska viken har man t.ex. anmält en viss mängd strömming som fångats och därefter fortsatt resan till kvotområdet för strömming i Finska viken och centrala Östersjön.
Ytterligare uppgifter
Syftet med den föreslagna förordningen är att förbättra fiskemyndigheternas kontrollmöjligheter, fångststatistikens tillförlitlighet och det kunskapsunderlag som används vid bedömningen av fiskbestånden.
Fångstdata från kommersiellt fiske utgör en viktig grund för uppskattningen av fiskbestånden. Fel i fångstinformationen kan leda till att fiskbeståndet överskattas eller underskattas. Detta försvårar ICES utvärderingsarbete och leder till att fiskekvoterna fastställs antingen för små eller stora vilket riskerar fiskets hållbarhet. Vid övervakningen av fisket har det observerats att fiskeresor har sträckt sig över två kvotområden och att fångster har registrerats felaktigt i fiskeloggboken.
-
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry:n lausunto PDF
1.5.2020 Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry
-
Suomen Kalankasvattajaliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Suomen Kalankasvattajaliitto ry
-
Kalatalouden Keskusliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Kalatalouden Keskusliitto ry
-
Suomen luonnonsuojeluliiton lausunto.pdf PDF
30.4.2020 Suomen luonnonsuojeluliitto ry (1)
-
Luonnonvarakeskuksen lausunto PDF
29.4.2020 Luonnonvarakeskus
-
27.4.2020 Metsähallitus
-
Ålands landskapsregering, lausunto PDF
23.4.2020 Ålands landskapsregering
-
Ympäristöministeriön lausunto PDF
20.4.2020 Miljöministeriet
-
Muistio PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
Promemoria PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
Lausuntopyyntö
3.4.2020 – 1.5.2020 Remissbehandling
Dokument
Lausuntopyyntö
3.4.2020 – 1.5.2020 Remissbehandling
Dokument
-
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry:n lausunto PDF
1.5.2020 Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry
-
Suomen Kalankasvattajaliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Suomen Kalankasvattajaliitto ry
-
Kalatalouden Keskusliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Kalatalouden Keskusliitto ry
-
Suomen luonnonsuojeluliiton lausunto.pdf PDF
30.4.2020 Suomen luonnonsuojeluliitto ry (1)
-
Luonnonvarakeskuksen lausunto PDF
29.4.2020 Luonnonvarakeskus
-
27.4.2020 Metsähallitus
-
Ålands landskapsregering, lausunto PDF
23.4.2020 Ålands landskapsregering
-
Ympäristöministeriön lausunto PDF
20.4.2020 Miljöministeriet
-
Muistio PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
Promemoria PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
Lausuntomenettely
-
Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry:n lausunto PDF
1.5.2020 Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry
-
Suomen Kalankasvattajaliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Suomen Kalankasvattajaliitto ry
-
Kalatalouden Keskusliitto ry lausunto PDF
30.4.2020 Kalatalouden Keskusliitto ry
-
Suomen luonnonsuojeluliiton lausunto.pdf PDF
30.4.2020 Suomen luonnonsuojeluliitto ry (1)
-
Luonnonvarakeskuksen lausunto PDF
29.4.2020 Luonnonvarakeskus
-
27.4.2020 Metsähallitus
-
Ålands landskapsregering, lausunto PDF
23.4.2020 Ålands landskapsregering
-
Ympäristöministeriön lausunto PDF
20.4.2020 Miljöministeriet
Övriga dokument och promemorior
-
Lausuntopyyntö PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
Asetusehdotus PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
-
3.4.2020 Orian Bondestam
-
Muistio PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
-
Promemoria PDF
3.4.2020 Orian Bondestam
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Bondestam, Orian
Neuvotteleva virkamies
jord- och skogsbruksministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
3.4. – 1.6.2020