Hoppa till innehåll
Media

Suomalaisuus tärkeä valintakriteeri ruokaostoksilla

maa- ja metsätalousministeriö
Julkaisuajankohta 21.6.2016 14.03
Tiedote

Kotimaisuus on tärkeä ostokriteeri ruokaostoksia tekevälle. Suomalaiset ovat ruuan suhteen aiempaa tiedostavampia, ja kotimaista ruokaa arvostetaan aiempaa enemmän. Maa- ja metsätalousministeriön tilaaman selvityksen mukaan myös tietoisuus kotimaisten valintojen vaikutuksista on noussut. Neljä viidestä muistaa ruokakaupassakin, että suomalaisen elintarvikkeen ostaminen tukee työllisyyttä.

Suomalaisten tuotteiden tuoreus, maukkaus, jäljitettävyys ja lisäaineettomuus arvioidaan ylivoimaisesti paremmiksi kuin ulkomaisten tuotteiden. Vain hintamielikuva puhuu ulkomaisen elintarvikkeen ostamisen puolesta. Kotimaisesta tuotteesta ollaan kuitenkin valmiita maksamaan tuontituotteita enemmän. Esimerkiksi yli 60 prosenttia suomalaisista maksaisi noin kolmen euron hintaisesta säilykkeestä ainakin 50 senttiä lisää, jos se sisältäisi tiettyjä suomalaisuuden piirteitä.

Yli 80 prosenttia tutkimukseen osallistuneista pitää tärkeänä, että Suomi on maataloustuotannon suhteen omavarainen. Suomalaiset arvostavat maanviljelijöiden työpanoksia. Neljä viidestä uskoo maanviljelijöiden hoitavan työnsä erittäin tai melko taitavasti ja paneutuen.

– Keskustelu maataloustuottajien vaikeuksista on herättänyt ihmiset huomaamaan, kuinka tärkeää työtä maataloustuottajat tekevät. Tämä selvitys kertoo, että suomalaiset arvostavat maanviljelijöiden työtä ja ovat heidän puolellaan, sanoo neuvotteleva virkamies Anna-Leena Miettinen maa- ja metsätalousministeriöstä.

Selvityksestä ilmeni myös, että ruuanlaittoa ja yhdessä syömistä arvostetaan ja että ruokailuun halutaan varata oma aikansa ja rauhansa. Kiireisen elämän vastapainona ruokailun mielihyvää tuovia tilanteita arvostetaan yhä enemmän.

Selvitys on jatkoa vastaaville tutkimuksille vuosilta 2008, 2010 ja 2012. Osa kysymyksistä oli samoja kuin aiemmin, osa oli uusia ja ne kohdistuivat ajankohtaiseen yhdessä syömisen teemaan. Tutkimus toteutettiin internet-kyselynä Taloustutkimus Oy:n nettipaneelissa. Reilun 2 000 vastaajan joukko edustaa 18–65-vuotiaita suomalaisia valtakunnallisesti. Aineisto koottiin huhtikuussa 2016 ja tulokset analysoi Ahaa Tutkimuspalvelu.

Lisätietoja:
neuvotteleva virkamies Anna-Leena Miettinen, maa- ja metsätalousministeriö, p. 0295 162 409
viestinnän tutkija Anne Leppänen, Ahaa Tutkimuspalvelu, p. 040 720 1055