Förordningen om Landsbygdsverkets förvaltning godkändes
Statsrådet godkände i dag förordningen om Landsbygdsverkets förvaltning. I förordningen fastställs verkets viktigaste verksamhetsenheter och behörighetskraven för de högsta tjänsterna. Tjänsten som överdirektör för Landsbygdsverket kan tillsättas efter att förordningen trätt i kraft.
Förordningen innehåller bestämmelser om behörighetskraven för tjänsterna vid Landsbygdsverket, utnämnandet av personalen samt överdirektörens uppgifter. Verkets organisation fastställs i detalj senare i verkets arbetsordning.
Förordningen träder i kraft när Landsbygdsverket grundas, dvs. 1.5.2007. Verkets överdirektör skall dock väljas tidigare för att verksamheten skall kunna startas så smidigt så möjligt.
Landsbygdsverket har hand om jordbruksförvaltningens planerings-, styrnings- och verkställighetsuppgifter.
Verket ansvarar för verkställighets- och kontrolluppgifterna i anslutning till de inkomststöd som finansieras med EU-budgetmedel och nationella medel samt i anslutning till de stöd som rör gårdsbrukets struktur, utveckling av landsbygden, intervention och export.
Verket förvaltar årligen stöd på över två miljarder euro och är den utbetalande myndigheten i Finland när det gäller medlen i EU:s jordbruksstöds- och landsbygdsfond. Verket skall också handleda, råda och utbilda arbetskrafts- och näringscentralernas och kommunernas landsbygdsmyndigheter i frågor knutna till stödförvaltningen.
Under åren 2008–2011 flyttas verkets funktioner etappvis till Seinäjoki.
Närmare information vid jord- och skogsbruksministeriet ger:
biträdande avdelningschef Heimo Hanhilahti, tfn (09) 1605 4255
regeringsrådet Esko Laurila, tfn (09) 1605 3341, 040 733 6221