Statsrådet beslutade om begränsningar av kommersiellt laxfiske till havs och om sättande i kraft av fiskearrangemangen i Torne älv

jord- och skogsbruksministeriet
Utgivningsdatum 22.5.2025 14.03 | Publicerad på svenska 23.5.2025 kl. 13.49
Typ:Pressmeddelande
Kuva: Pro Kala

Laxbestånden i Östersjön har försvagats i oroväckande grad, vilket leder till behov att. Av denna anledning har statsrådet utfärdat förordningar om begränsning av kommersiellt laxfiske. De nya åtgärder för att reglera fisket som tillämpas under fiskesäsongen 2025 skyddar särskilt stora laxar som är viktiga med tanke på beståndens fortplantning och mångfald. Samtidigt säkerställs tillräckliga verksamhetsförutsättningar för de kommersiella fiskarna.

Statsrådet utfärdade i dag förordningar om begränsning av kommersiellt laxfiske i norra Östersjön, Skärgårdshavet och Bottniska viken samt inom havsområdet utanför Torne älv.

Den oroväckande svaga uppvandringen av lax under 2023 och 2024 förutspås fortsätta i Torne älv också i år. Syftet med regleringen är att säkerställa ett hållbart fiske samt förutsättningarna för starkare laxbestånd och för de vilda laxbeståndens mångfald.

Därför minskas fisketrycket på lax både i älven och inom havsområden. I fråga om Torne älv har man redan med Sverige kommit överens om och informerat om betydande begränsningar för fiskesäsongen 2025. Statsrådet beslutade i dag om sättande i kraft av Finlands och Sveriges gemensamma protokoll där dessa begränsningar ingår.

Havs- och vattenmyndigheten i Sverige har sänt på remiss ett förslag om att laxfiske med storryssjor ska vara tillåtet på den svenska sidan av havsområdet utanför Torne älv endast under sex dagar (den 17–22 juni). Denna begränsning skulle minska laxfisket i Torne älv avsevärt.

Begränsningar i fisketiden, antalet fiskeredskap och fångsten

År 2025 begränsas kommersiella fiskares laxfiske med storryssjor så att den effektiva fisketiden i början av säsongen förkortas med 1–2 veckor. I praktiken innebär detta att tidpunkten för inledande av fisket senareläggs. För de olika regleringszonerna gäller följande: i Skärgårdshavet och Bottenhavet får fisket inledas den 5 juni, i Kvarken den 10 juni, i Bottenviken den 15 juni och i den innersta delen av Bottenviken den 17 juni. Detta säkerställer att fisket i klart mindre utsträckning än tidigare riktas mot tidigt vandrande vildlaxar och värdefulla stora honlaxar.

Även efter ändringarna är utgångspunkten att antalet fiskeredskap ökar gradvis. En kommersiell fiskare i grupp I får använda bara en storryssja i början av fiskesäsongen. Kommersiella fiskare i grupp I och II får öka antalet ryssjor till två storryssjor den 10 juni i Skärgårdshavet och Bottenhavet, den 15 juni i Kvarken, den 20 juni i Bottenviken och den 25 juni i den innersta delen av Bottenviken. En vecka senare får antalet ökas till fyra storryssjor. Inom terminalområdena för laxfiske utanför Kemi älv, Ule älv och Ijo älv får fisket inledas med två storryssjor, och därefter får antalet ökas till åtta storryssjor. Detta beror på att fångsten i hög grad består av utplanterad lax.

Förordningen preciserades utifrån remissvaren så att det är tillåtet att sätta ut storryssjor för fångst tio dygn innan laxfisket inleds. Därmed är det i praktiken möjligt att inleda fisket med storryssja samma dag som laxfisket inleds i respektive regleringszon. I öppna havsområden är det tryggt att sätta ut storryssjor endast då sjögången och vindförhållandena inte är för hårda, och därför reserveras det tio dygn för detta. Storryssjor ska dock sättas ut så att de inte fångar lax innan laxfisket inleds. Detta kan hindras genom spärrnät eller genom att öppna den del av ryssjan där fisken samlas. Storryssjor som satts ut innan förordningarna trädde i kraft behöver inte lyftas upp ur havet. Även dessa storryssjor ska antingen förses med ett spärrnät eller hållas öppna i den del där fisken samlas tills laxfiske är tillåtet i området i fråga.

Utöver antalet fiskeredskap begränsas inom alla områden också fångstmängden så att en kommersiell fiskare i början av säsongen får fånga högst 20 procent (tidigare 25 procent) av sin aktörsspecifika fiskekvot. Detta i kombination med märkning av fångsten och fiskerikontroll säkerställer att fångsten i början av säsongen hålls på en tillräckligt låg nivå.

Dessutom preciserades sättet att märka kommersiellt fångade laxar. Märket ska träs genom laxens mun och fästas runt gällocket så att det inte går att återanvända. I märket anges i fortsättningen inte den kommersiella fiskarens namn eller registreringstecken, eftersom det löpande numret på märket räcker till för myndigheternas identifieringsbehov.

Trots försämrade verksamhetsförutsättningar kan hela laxkvoten och den kommersiellt betydande midsommarsäsongen utnyttjas

För fiskerinäringen innebär förändringarna en beklaglig försämring av verksamhetsförutsättningarna. Regleringen har dock planerats så att kommersiella fiskare i hela havsområdet får inleda fisket i tillräckligt god tid för att kunna sälja färsk lax under midsommaren, då priset på lax är högt. Det uppskattas att kommersiella fiskare i huvudsak kan utnyttja Finlands avsevärt minskade kvot på cirka 9 000 laxar trots att fisket på grund av begränsningarna äger rum senare än det gjort tidigare.

På grund av laxbeståndens allvarliga tillstånd tillämpas de nu godkända begränsningarna endast under fiskesäsongen 2025. Behovet av reglering 2026 bedöms utifrån den bästa tillgängliga vetenskapliga informationen i början av 2026.

Länkar:
Statsrådets förordning MMM/2025/61

Mer information:
Risto Lampinen, fiskerihushållningsråd, tfn 0295 162 458, fornamn.efternamn@gov.fi
Orian Bondestam, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 162 494, fornamn.efternamn@gov.fi

EU och internationella frågor Fiskar Mat och jordbruk Natur och klimat