Upphandlingen inom livsmedelsmarknaden koncentrerad – butikernas egna varumärken har en betydande roll
Enligt en utredning som jord- och skogsbruksministeriet har beställt finns det ingen tydlig partihandelsmarknad i den finländska livsmedelskedjan. Affärsverksamheten består av servicehelheter och leveranskedjor som svarar mot köparnas behov. Butikens egna varumärken styr leveranskedjorna.
I Naturresursinstitutets utredning kartlades de olika aktörerna inom partihandeln och deras roll på den inhemska marknaden fastställdes enligt syftet med den huvudsakliga affärsverksamheten. Dessutom granskades den ekonomiska utvecklingen av affärsverksamheten via bokslutsanalysen samt avtalsstrukturerna och faktorer som påverkar tillgången till sortimentet i partihandeln inom livsmedelssektorn.
Utredningen visar att det inte finns någon tydlig partihandelsmarknad i den finländska livsmedelskedjan. Däremot innehåller den olika tjänster i anslutning till upphandling av livsmedel, logistik, hantering av leveranskedjor samt effektivisering och utveckling av olika produkter eller en större produkthelhet. På grossistmarknaden kan samma företag vara både kunder och konkurrenter till partiaffärerna. Det är därför svårt att analysera konkurrensen på grossistmarknaden.
Inom dagligvaruhandeln har funktionerna inom partihandeln integrerats i centralaffärernas egen affärsverksamhet. Även logistiken sköts inom koncernerna. På motsvarande sätt har företagen inom förplägnadsbranschen koncerninterna upphandlingsföretag vars verksamhet uppfyller definitionen av partihandelsverksamhet.
I sin helhet är upphandlingen inom den finländska livsmedelsmarknaden koncentrerad. Aktörerna inom dagligvaruhandeln i Finland har på grund av både sin egen marknadsställning och sin betydande partihandelsverksamhet mer direkt makt också inom livsmedelsindustrin. Marknadsställningen syns också i butikernas egna varumärken, som partiaffärerna erbjuder vid sidan av märkesprodukter även i partihandeln inom förplägnadsbranschen.
Butikens egna varumärken har en stor roll i styrningen av leveranskedjan. Betydelsen av butikens egna varumärken framhävs vid konkurrensutsättningar i anslutning till offentlig upphandling. Med hjälp av egna varumärken kan butiker både inom detaljhandeln och partihandeln i allt högre grad styra hela leveranskedjan genom att fastställa tillverkningen och marknadsföringen av en produkt.
Utvecklingen av partihandelsverksamheten inom livsmedelsbranschen stöder sig starkt på logistik och betydelsen av olika servicehelheter kommer att framhävas i framtiden. Olika slags data i leveranskedjan blir allt viktigare i utvecklingen av partihandeln inom livsmedelssektorn. Med tanke på uppföljningen av marknaden och analysen av konkurrenskraften i partihandeln inom livsmedelssektorn är det viktigt att marknadsdata kan utnyttjas också vid framställningen av offentlig statistik.
”Tillgången till offentlig statistik om partihandeln är begränsad. En betydande del av informationsgången gällande marknaden sker inom koncernerna och omfattas således av företagshemligheten”, konstaterar Hanna Karikallio, specialforskare vid Naturresursinstitutet.
”Regeringens mål är att balansen i livsmedelskedjan ska utvecklas i en mer rättvis riktning. Därför är det viktigt att man i samband med genomförandet av regeringsprogrammet nu har fått ett bättre faktaunderlag om partihandelns roll i livsmedelssystemet, konstaterar jord- och skogsbruksministerns statssekreterare Päivi Nerg.
Mer information:
Naturresursinstitutet: Hanna-Maija Karikallio, specialforskare, hanna.karikallio@luke.fi
Jord- och skogsbruksministeriet: Auli Väänänen, specialsakkunnig, auli.vaananen@gov.fi