Elintarvikemarkkinoiden hankinta keskittynyttä – kaupan omilla merkeillä iso rooli

Maa- ja metsätalousministeriön tilaaman selvityksen mukaan Suomen elintarvikeketjussa ei ole selkeää tukkukauppamarkkinaa. Liiketoiminta koostuu palvelukokonaisuuksista ja tarjontaketjuista, joilla vastataan ostajien tarpeisiin. Kaupan omat merkit ohjaavat tarjontaketjuja.
Luonnonvarakeskuksen tekemässä selvityksessä kartoitettiin tukkukaupan eri toimijat ja määritettiin niiden rooli kotimaan markkinassa pääasiallisen liiketoiminnan tarkoituksen mukaan. Lisäksi tarkasteltiin liiketoiminnan taloudellista kehitystä tilinpäätösanalyysin kautta sekä sopimusrakenteita ja valikoimiin pääsyyn vaikuttavia tekijöitä elintarvikealan tukkukaupassa.
Selvityksen tulosten mukaan Suomen elintarvikeketjussa ei ole selkeää tukkukauppamarkkinaa. Sen sijaan se sisältää erilaisia elintarvikkeiden hankintaan, logistiikkaan, toimitusketjujen hallintaan sekä tehostamiseen ja kehittämiseen liittyviä palveluja eri tuotteiden tai laajemman tuotekokonaisuuden ympärillä.
Tukkukauppa¬markkinassa samat yritykset voivat olla sekä tukkukauppojen asiakkaita että kilpailijoita. Näin ollen tukkukauppamarkkinan kilpailullisuutta on vaikea analysoida.
Päivittäistavarakaupassa tukkukaupan toiminnot on integroitu osaksi keskusliikkeiden omaa liiketoimintaa. Myös logistiikka hoidetaan konsernien sisällä. Vastaavasti ravitsemisalan yrityksillä on konsernin sisäisiä hankintayrityksiä, joiden toiminta täyttää tukkukauppaliiketoiminnan määritelmän.
Kokonaisuudessaan Suomen elintarvikemarkkinoiden hankinta on keskittynyttä. Suomessa toimivilla päivittäistavarakaupan toimijoilla on sekä oman markkina-asemansa että merkittävän tukkukauppatoimintansa takia yhä enemmän suoraa valtaa myös elintarviketeollisuudessa. Markkina-asema näkyy myös kaupan omissa merkeissä, joita tukut tarjoavat brändituotteiden rinnalla myös ravitsemisalan tukkukaupassa.
Kaupan omilla merkeillä on iso rooli tarjontaketjun ohjauksessa. Kaupan omien merkkien rooli korostuu julkisiin hankintoihin liittyvissä kilpailutuksissa. Omien merkkien avulla kauppa pystyy sekä vähittäistavara- että tukkukaupassa ohjaamaan yhä merkittävämmin koko tarjontaketjua määrittämällä tuotteen valmistuksen ja markkinoinnin.
Elintarvikealan tukkukaupan toiminnan kehittyminen nojaa vahvasti logistiikkaan ja erilaisten palvelukokonaisuuksien merkitys korostuu tulevaisuudessa. Erilaisen tarjontaketjussa kulkevan datan merkitys elintarvikealan tukkuliiketoiminnan kehityksessä kasvaa. Markkinoiden seurannan ja elintarvikealan tukkukaupan kilpailullisuuden analysoinnin kannalta olisi tärkeää, että markkinadataa saataisiin hyödynnettyä myös julkisten tilastojen tuottamisessa.
”Julkista tilastotietoa tukkukaupasta on rajallisesti saatavilla. Merkittävä osa markkinainformaatiosta kulkee konsernien sisällä ja on siten liikesalaisuuden piirissä”, toteaa erikoistutkija Hanna Karikallio Luonnonvarakeskuksesta.
”Hallituksen tavoitteena on elintarvikeketjun tasapainon kehittyminen nykyistä oikeudenmukaisempaan suuntaan. Onkin tärkeää, että osana hallitusohjelman toimeenpanoa on nyt saatu lisätietopohjaa tukkukaupan roolista ruokajärjestelmän toiminnassa", toteaa maa- ja metsätalousministeri valtiosihteeri Päivi Nerg.
Selvitys tukkukaupan roolista ja taloudellisesta merkityksestä elintarvikeketjussa (linkki)
Lisätietoja:
Luonnonvarakeskus: erikoistutkija Hanna-Maija Karikallio, p. 0295 322 564, sähköposti: etunimi.sukunimi@luke.fi
Maa- ja metsätalousministeriö: erityisasiantuntija Auli Väänänen, p. 0295 162 031, sähköposti: etunimi.sukunimi@gov.fi