Beredning av lagstiftning om en avgift för ändrad markanvändning
MMM032:00/2022 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Jord- och skogsbruksministeriet och miljöministeriet har tillsatt en förvaltningsövergripande arbetsgrupp, som har till uppgift att inleda beredning av lagstiftning om en avgift för ändrad markanvändning vid byggande och åkerröjning. Syftet med avgiften är att minimera avskogning och växthusgasutsläpp.
Rapportering
30.11. – 30.11.2023
Slutrapport från arbetsgruppen som bereder lagstiftningen om en avgift för ändrad markanvändning
Rapportering
30.11. – 30.11.2023
Bedömning av effekterna av en avgift för ändrad markanvändning
Slutrapport från arbetsgruppen som bereder lagstiftningen om en avgift för ändrad markanvändning
30.11.2023 Rapportering
Statsrådet överlämnade en redogörelse om klimatplanen för markanvändningssektorn
till riksdagen i juli 2022. Samtidigt beslutade statsminister Sanna Marins regering att
vidta ytterligare åtgärder för att främja regeringsprogrammets och klimatlagens mål
om att öka kolsänkan och göra Finland klimatneutralt senast 2035. En av dessa åtgärder
var beredning av lagstiftning om en avgift för ändrad markanvändning, som gäller
byggande och röjning av ny åkermark.
Jord- och skogsbruksministeriet och miljöministeriet tillsatte en arbetsgrupp
med uppgift att bereda lagstiftningen om en avgift för ändrad markanvändning.
Arbetsgruppens mandatperiod var den 30 september 2022 – 30 november 2023.
Arbetsgruppen bedömde olika sätt att genomföra avgiften och konsekvenserna av
dem samt utarbetade ett utkast till lagförslag om en avgift för ändrad markanvändning.
Dessutom identifierade arbetsgruppen ett antal metoder för att minska avskogning
samt olika kombinationer av dessa metoder.
Arbetsgruppens förslag till en avgift för ändrad markanvändning är ett styrmedel
av skattenatur, som ska tillämpas när skogsmark röjs för annan användning.
Enligt arbetsgruppens förslag ska avgiften vara 500 euro för 10 ar, det vill säga
5 000 euro per hektar. Avgiften ska vara densamma oberoende av den fortsatta
användningen. Enskilda områden på mindre än en halv hektar faller utanför lagens
tillämpningsområde. Detaljplaneområden berörs inte av avgiften. Arbetsgruppens
förslag färdigställdes inte under arbetsgruppens mandatperiod, så ett eventuellt
ibruktagande av avgiften kräver ytterligare beredning.
Ytterligare uppgifter
Bedömning av effekterna av en avgift för ändrad markanvändning
30.11.2023 Rapportering
I regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering konstateras det
att regeringen kommer att bedöma effekterna av att införa en avgift för ändrad
markanvändning.
Syftet med denna konsekvensbedömning är att stödja beslutsfattandet samt att
åskådliggöra hur en avgift för ändrad markanvändning kompletterar befintliga
styrmedel inom markanvändningssektorn, vad avgiften har för inverkan på klimatet och
vad den har för inverkan när den genomförs inom olika projekt. Tillsammans med andra styrmedel har avgiften potential att minska utsläppen med upp
till 0,7–0,9 miljoner ton CO2-ekv. per år. En rätt så liten avgift skulle ha en styrande effekt
på röjande av ny åkermark inom jordbruket. Den styrande effekten är större i fråga om
åkerröjning än när det gäller att minska den avskogning som byggandet orsakar.
Avgiften utgör en extra kostnad för aktörer som inleder röjningsprojekt, och dess
styrande effekt är som mest effektiv när aktörerna har tillgång till olika alternativ till
skogsröjning.
De mest betydande direkta konsekvenserna för statsfinanserna är de resurser som
behövs för att verkställa avgiften och de inkomster som inflyter från betalda avgifter.
Enligt den preliminära uppskattningen skulle inkomsterna uppgå till cirka 30 miljoner
euro per år.
Ett eventuellt verkställande av avgiften förutsätter fortsatt beredning samt utveckling
av informationssystem och informationsunderlag.
Konsekvensbedömningen har beretts som tjänsteuppdrag av den arbetsgrupp som
berett en avgift för ändrad markanvändning.
Ytterligare uppgifter
Projektets framskridande
Tillsätta en arbetsgrupp
30.9.2022 – 30.11.2023 Arbetsgrupp
Jord- och skogsbruksministeriet och miljöministeriet har tillsatt en förvaltningsövergripande arbetsgrupp för att bereda lagstiftning om en avgift för ändrad markanvändning. Genom en avgift för ändrad markanvändning vid byggande och åkerröjning vill man minimera avskogning och växthusgasutsläpp.
Dokument
-
Asettamispäätös; maankäytön muutosmaksua valmisteleva työryhmä PDF
30.9.2022 Jord- och skogsbruksministeriet
Bedömning av effekterna av en avgift för ändrad markanvändning
30.11.2023 Rapportering
I regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering konstateras det
att regeringen kommer att bedöma effekterna av att införa en avgift för ändrad
markanvändning.
Syftet med denna konsekvensbedömning är att stödja beslutsfattandet samt att
åskådliggöra hur en avgift för ändrad markanvändning kompletterar befintliga
styrmedel inom markanvändningssektorn, vad avgiften har för inverkan på klimatet och
vad den har för inverkan när den genomförs inom olika projekt. Tillsammans med andra styrmedel har avgiften potential att minska utsläppen med upp
till 0,7–0,9 miljoner ton CO2-ekv. per år. En rätt så liten avgift skulle ha en styrande effekt
på röjande av ny åkermark inom jordbruket. Den styrande effekten är större i fråga om
åkerröjning än när det gäller att minska den avskogning som byggandet orsakar.
Avgiften utgör en extra kostnad för aktörer som inleder röjningsprojekt, och dess
styrande effekt är som mest effektiv när aktörerna har tillgång till olika alternativ till
skogsröjning.
De mest betydande direkta konsekvenserna för statsfinanserna är de resurser som
behövs för att verkställa avgiften och de inkomster som inflyter från betalda avgifter.
Enligt den preliminära uppskattningen skulle inkomsterna uppgå till cirka 30 miljoner
euro per år.
Ett eventuellt verkställande av avgiften förutsätter fortsatt beredning samt utveckling
av informationssystem och informationsunderlag.
Konsekvensbedömningen har beretts som tjänsteuppdrag av den arbetsgrupp som
berett en avgift för ändrad markanvändning.
Ytterligare uppgifter
Slutrapport från arbetsgruppen som bereder lagstiftningen om en avgift för ändrad markanvändning
30.11.2023 Rapportering
Statsrådet överlämnade en redogörelse om klimatplanen för markanvändningssektorn
till riksdagen i juli 2022. Samtidigt beslutade statsminister Sanna Marins regering att
vidta ytterligare åtgärder för att främja regeringsprogrammets och klimatlagens mål
om att öka kolsänkan och göra Finland klimatneutralt senast 2035. En av dessa åtgärder
var beredning av lagstiftning om en avgift för ändrad markanvändning, som gäller
byggande och röjning av ny åkermark.
Jord- och skogsbruksministeriet och miljöministeriet tillsatte en arbetsgrupp
med uppgift att bereda lagstiftningen om en avgift för ändrad markanvändning.
Arbetsgruppens mandatperiod var den 30 september 2022 – 30 november 2023.
Arbetsgruppen bedömde olika sätt att genomföra avgiften och konsekvenserna av
dem samt utarbetade ett utkast till lagförslag om en avgift för ändrad markanvändning.
Dessutom identifierade arbetsgruppen ett antal metoder för att minska avskogning
samt olika kombinationer av dessa metoder.
Arbetsgruppens förslag till en avgift för ändrad markanvändning är ett styrmedel
av skattenatur, som ska tillämpas när skogsmark röjs för annan användning.
Enligt arbetsgruppens förslag ska avgiften vara 500 euro för 10 ar, det vill säga
5 000 euro per hektar. Avgiften ska vara densamma oberoende av den fortsatta
användningen. Enskilda områden på mindre än en halv hektar faller utanför lagens
tillämpningsområde. Detaljplaneområden berörs inte av avgiften. Arbetsgruppens
förslag färdigställdes inte under arbetsgruppens mandatperiod, så ett eventuellt
ibruktagande av avgiften kräver ytterligare beredning.
Ytterligare uppgifter
Hankkeet - kohteen perustietojen näyttö - Hankeikkuna
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer MMM032:00/2022
Ärendenummer VN/25386/2022
Projektets arrangör jord- och skogsbruksministeriet
Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds
Mandattid 30.9.2022 – 30.11.2023
Datum för tillsättande 30.9.2022
Förhållande till regeringsprogrammet
Marin
Strategiset kokonaisuudet Ett klimatneutralt Finland som tryggar den biologiska mångfalden
Tavoite Kolsänkorna och kollagren stärks på kort och lång sikt
Lagberedning
Regeringsproposition-
Antagen författning-
Mål och resultat
Arbetsgruppen ska inleda beredning av lagstiftning om en avgift för ändrad markanvändning vid byggande och åkerröjning i syfte att minimera avskogning och växthusgasutsläpp.
Sammandrag
Jord- och skogsbruksministeriet och miljöministeriet har tillsatt en förvaltningsövergripande arbetsgrupp, som har till uppgift att inleda beredning av lagstiftning om en avgift för ändrad markanvändning vid byggande och åkerröjning. Syftet med avgiften är att minimera avskogning och växthusgasutsläpp.
Utgångspunkter
Statsrådet godkände en klimatplan för markanvändningssektorn (MISU) i juli 2022 vid sitt allmänna sammanträde. Samtidigt beslutades att det under ledning av jord- och skogsbruksministeriet och miljöministeriet ska inledas beredning av lagstiftning om en avgift för ändrad markanvändning vid byggande och åkerröjning i syfte att minimera avskogning och växthusgasutsläpp.
Utsläppen från markanvändningssektorn och upptaget av växthusgaser i sänkor varierar avsevärt från år till år. En betydande utsläppskälla inom markanvändningssektorn i Finland är förändrad markanvändning, dvs. att skog avverkas för att ge rum för framför allt bebyggd mark och åkrar. De årliga utsläppen av växthusgaser från sådan verksamhet uppgår till cirka 3,4 miljoner ton koldioxidekvivalenter under det senaste decenniet. Genom olika styrmedel kan man försöka bromsa avskogningen och minska utsläppen av växthusgaser.
Työryhmä on valmistellut hallituksen esitystä maankäytön muutosmaksuksi. Luonnosta on valmisteltu poikkihallinnollisena yhteistyönä ja sidosryhmiä osallistaen. Tarkoituksena oli saada lähetettyä työryhmän lakiesitysluonnos lausunnoille huhtikuussa 2023. Lainsäädännön valmistelutyö on viivästynyt eikä hallituksen esitystä saada vietyä eduskuntaan budjettilakina syksyllä 2023 siten, että laki tulisi voimaan 1.1.2024. Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman linjaukset, kuten mm. maankäytön muutosmaksun käyttöönoton vaikutusarviointi, otetaan huomioon jatkovalmistelussa. Työryhmä voi jatkaa lainsäädännön valmistelutyötä siten, että laki voitaisiin antaa eduskunnalle budjettilakina syyskaudella 2024 ja että laki tulisi voimaan 1.1.2025.
Perusvalmistelu: Valmisteluelimen asettaminen
-
Asettamispäätös; maankäytön muutosmaksua valmisteleva työryhmä PDF
30.9.2022 Jord- och skogsbruksministeriet
Perusvalmistelu: virkatyö/työryhmä/konsultointi
-
Pöytäkirja 14. kokous 24.11.2023_ PDF
29.11.2023 Jord- och skogsbruksministeriet
-
Pöytäkirja 13. kokous 8.11.2023 PDF
24.11.2023 Jord- och skogsbruksministeriet
-
Pöytäkirja 12. kokous 18.4.2023 PDF
24.5.2023 Miljöministeriet
-
Pöytäkirja 11. kokous 6.3.2023 PDF
19.4.2023 Miljöministeriet
-
Pöytäkirja 10. kokous 22.2.2023 PDF
7.3.2023 Miljöministeriet
-
Pöytäkirja 9. kokous 9.2.2023 PDF
24.2.2023 Miljöministeriet
-
Pöytäkirja 8. kokous 25.1.2023 PDF
9.2.2023 Miljöministeriet
-
pöytäkirja 7. kokous 12.1.2023 PDF
26.1.2023 Miljöministeriet
-
Pöytäkirja 6. kokous 15.12.2022 PDF
17.1.2023 Miljöministeriet
-
Pöytäkirja 5. kokous 21.11.2022 PDF
16.12.2022 Miljöministeriet
-
Pöytäkirja 4. kokous 9.11.2022 PDF
24.11.2022 Miljöministeriet
-
Pöytäkirja 3. kokous 24.10.2022 PDF
9.11.2022 Miljöministeriet
-
Pöytäkirja 1. kokous 29.9.2022 PDF
25.10.2022 Miljöministeriet
-
Pöytäkirja 2. kokous 5.10.2022 PDF
25.10.2022 Miljöministeriet
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Granholm, Heikki
Luonnonvaraneuvos
jord- och skogsbruksministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
26.9.2022 – 30.11.2023
Honkatukia, Outi
Ympäristöneuvos
miljöministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
26.9.2022 – 30.11.2023