Maankäytön muutosmaksun lainsäädännön valmistelutyö
MMM032:00/2022 Säädösvalmistelu
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Maa- ja metsätalousministeriö ja ympäristöministeriö ovat asettaneet poikkihallinnollisen työryhmän, jonka tehtävänä on käynnistää metsäkadon ja ilmastopäästöjen minimoimiseksi rakentamista ja pellonraivausta koskevan maankäytön muutosmaksun lainsäädännön valmistelutyö.
Raportointi
30.11. – 30.11.2023
Maankäytön muutosmaksua valmistelleen työryhmän loppuraportti
Raportointi
30.11. – 30.11.2023
Maankäytön muutosmaksun käyttöönoton vaikutusten arviointi
Maankäytön muutosmaksua valmistelleen työryhmän loppuraportti
30.11.2023 Raportointi
Valtioneuvosto antoi maankäyttösektorin ilmastosuunnitelmasta selonteon
eduskunnalle heinäkuussa 2022. Samassa yhteydessä pääministeri Sanna Marinin
hallitus päätti käynnistää lisätoimia edistääkseen hallitusohjelman ja ilmastolain
tavoitteita hiilinielujen kasvusta sekä Suomen hiilineutraaliudesta vuoteen 2035
mennessä. Yksi näistä toimista oli rakentamista ja pellonraivausta koskevan maankäytön
muutosmaksun lainsäädännön valmistelutyö.
Maa- ja metsätalousministeriö ja ympäristöministeriö asettivat maankäytön
muutosmaksun valmistelemiseksi työryhmän, jonka toimikausi oli 30.9.2022–
30.11.2023. Työryhmä arvioi maksun erilaisia toteutustapoja ja niiden vaikutuksia sekä
laati lakiesitysluonnosta maankäytön muutosmaksusta. Lisäksi työryhmä tunnisti useita
erilaisia keinoja ja niiden yhdistelmiä, joilla pyritään vähentämään metsäkatoa.
Työryhmän laatima ehdotus maankäytön muutosmaksusta olisi veroluonteinen
ohjauskeino, jota sovellettaisiin metsämaan raivaamiseen muuhun käyttöön. Ehdotettu
maksun suuruus olisi 500 euroa täydeltä 10 aarilta eli 5 000 euroa hehtaarilta. Maksu
olisi sama riippumatta jatkokäytöstä. Alle puolen hehtaarin yksittäiset alueet jäisivät
lain soveltamisalan ulkopuolelle. Asemakaava-alueet olisi rajattu maksun ulkopuolelle.
Työryhmän esitystä ei viimeistelty työryhmän toimikauden aikana, joten sen
mahdollinen käyttöönotto vaatisi vielä lisävalmistelua.
Loppuraportti on julkaistu MMM:n julkaisusarjassa 15.1.2024.
Lisätietoa
Maankäytön muutosmaksun käyttöönoton vaikutusten arviointi
30.11.2023 Raportointi
Pääministeri Orpon hallitusohjelmassa todetaan, että hallitus tulee vaikutusarvioimaan
maankäytön muutosmaksun käyttöönottoa. Tämän vaikutusarvion tarkoituksena on
toimia päätöksenteon tukena sekä havainnollistaa, miten maankäytön muutosmaksu
täydentäisi olemassa olevia maankäyttösektorin ohjauskeinoja, mikä olisi maksun
potentiaalinen ilmastovaikutus ja miten se vaikuttaisi toteutuessaan erilaisissa
hankkeissa.
Maksun päästövähennyspotentiaali yhdessä muiden ohjauskeinojen kanssa olisi jopa
0,7–0,9 miljoonaa tonnia CO2-ekvivalenttia vuodessa. Melko pienellä maksulla olisi
ohjausvaikutusta maatalouden pellonraivauksiin. Ohjausvaikutus olisi merkittävämpi
pellonraivauksesta kuin rakentamisesta aiheutuvan metsäkadon hillitsemisessä. Maksu
muodostaa lisäkustannuksen toimijoille, jotka ryhtyvät raivaushankkeisiin ja sen
ohjausvaikutus toimii tehokkaimmin silloin, kun toimijoilla on ulottuvillaan vaihtoehtoja
metsänraivaukselle.
Merkittävimmät välittömät valtiontaloudelliset vaikutukset aiheutuisivat maankäytön
muutosmaksun toimeenpanoresursseista ja toisaalta valtion talousarvioon kertyvistä
tuloista, jotka olisivat alustavan arvion mukaan vuosittain noin 30 miljoonaa euroa.
Maankäytön muutosmaksun mahdollinen toteuttaminen edellyttäisi jatkovalmistelua
sekä tietojärjestelmien ja tietopohjan kehittämistä.
Vaikutusarvio on valmisteltu virkatyönä maankäytön muutosmaksua valmistelleessa
työryhmässä. Vaikutusarvio on julkaistu MMM:n julkaisusarjassa 15.1.2024.
Lisätietoa
Hankkeen eteneminen
Työryhmän asettaminen
30.9.2022 – 30.11.2023 Työryhmä
Maa- ja metsätalousministeriö ja ympäristöministeriö ovat asettaneet poikkihallinnollisen työryhmän valmistelemaan maankäytön muutosmaksua koskevan lakiesitysluonnoksen rakentamisen ja pellonraivauksen aiheuttaman metsäkadon ja ilmastopäästöjen minimoimiseksi. Työryhmän toimikausi on 30.9.2022-30.11.2023.
Asiakirjat
-
Asettamispäätös; maankäytön muutosmaksua valmisteleva työryhmä PDF
30.9.2022 Maa- ja metsätalousministeriö
Maankäytön muutosmaksun käyttöönoton vaikutusten arviointi
30.11.2023 Raportointi
Pääministeri Orpon hallitusohjelmassa todetaan, että hallitus tulee vaikutusarvioimaan
maankäytön muutosmaksun käyttöönottoa. Tämän vaikutusarvion tarkoituksena on
toimia päätöksenteon tukena sekä havainnollistaa, miten maankäytön muutosmaksu
täydentäisi olemassa olevia maankäyttösektorin ohjauskeinoja, mikä olisi maksun
potentiaalinen ilmastovaikutus ja miten se vaikuttaisi toteutuessaan erilaisissa
hankkeissa.
Maksun päästövähennyspotentiaali yhdessä muiden ohjauskeinojen kanssa olisi jopa
0,7–0,9 miljoonaa tonnia CO2-ekvivalenttia vuodessa. Melko pienellä maksulla olisi
ohjausvaikutusta maatalouden pellonraivauksiin. Ohjausvaikutus olisi merkittävämpi
pellonraivauksesta kuin rakentamisesta aiheutuvan metsäkadon hillitsemisessä. Maksu
muodostaa lisäkustannuksen toimijoille, jotka ryhtyvät raivaushankkeisiin ja sen
ohjausvaikutus toimii tehokkaimmin silloin, kun toimijoilla on ulottuvillaan vaihtoehtoja
metsänraivaukselle.
Merkittävimmät välittömät valtiontaloudelliset vaikutukset aiheutuisivat maankäytön
muutosmaksun toimeenpanoresursseista ja toisaalta valtion talousarvioon kertyvistä
tuloista, jotka olisivat alustavan arvion mukaan vuosittain noin 30 miljoonaa euroa.
Maankäytön muutosmaksun mahdollinen toteuttaminen edellyttäisi jatkovalmistelua
sekä tietojärjestelmien ja tietopohjan kehittämistä.
Vaikutusarvio on valmisteltu virkatyönä maankäytön muutosmaksua valmistelleessa
työryhmässä. Vaikutusarvio on julkaistu MMM:n julkaisusarjassa 15.1.2024.
Lisätietoa
Maankäytön muutosmaksua valmistelleen työryhmän loppuraportti
30.11.2023 Raportointi
Valtioneuvosto antoi maankäyttösektorin ilmastosuunnitelmasta selonteon
eduskunnalle heinäkuussa 2022. Samassa yhteydessä pääministeri Sanna Marinin
hallitus päätti käynnistää lisätoimia edistääkseen hallitusohjelman ja ilmastolain
tavoitteita hiilinielujen kasvusta sekä Suomen hiilineutraaliudesta vuoteen 2035
mennessä. Yksi näistä toimista oli rakentamista ja pellonraivausta koskevan maankäytön
muutosmaksun lainsäädännön valmistelutyö.
Maa- ja metsätalousministeriö ja ympäristöministeriö asettivat maankäytön
muutosmaksun valmistelemiseksi työryhmän, jonka toimikausi oli 30.9.2022–
30.11.2023. Työryhmä arvioi maksun erilaisia toteutustapoja ja niiden vaikutuksia sekä
laati lakiesitysluonnosta maankäytön muutosmaksusta. Lisäksi työryhmä tunnisti useita
erilaisia keinoja ja niiden yhdistelmiä, joilla pyritään vähentämään metsäkatoa.
Työryhmän laatima ehdotus maankäytön muutosmaksusta olisi veroluonteinen
ohjauskeino, jota sovellettaisiin metsämaan raivaamiseen muuhun käyttöön. Ehdotettu
maksun suuruus olisi 500 euroa täydeltä 10 aarilta eli 5 000 euroa hehtaarilta. Maksu
olisi sama riippumatta jatkokäytöstä. Alle puolen hehtaarin yksittäiset alueet jäisivät
lain soveltamisalan ulkopuolelle. Asemakaava-alueet olisi rajattu maksun ulkopuolelle.
Työryhmän esitystä ei viimeistelty työryhmän toimikauden aikana, joten sen
mahdollinen käyttöönotto vaatisi vielä lisävalmistelua.
Loppuraportti on julkaistu MMM:n julkaisusarjassa 15.1.2024.
Lisätietoa
Hankkeen ohjausryhmä valtioneuvoston hankeikkunassa
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero MMM032:00/2022
Asianumerot VN/25386/2022
Asettaja maa- ja metsätalousministeriö
Tehtäväluokka Hallituksen esityksen valmistelu
Toimikausi/aikataulu 30.9.2022 – 30.11.2023
Asettamispäivä 30.9.2022
Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita
Marin
Strategiset kokonaisuudet Hiilineutraali ja luonnon monimuotoisuuden turvaava Suomi
Tavoite Hiilinieluja ja -varastoja vahvistetaan lyhyellä ja pitkällä aikavälillä
Lainvalmistelu
Hallituksen esitys-
Hyväksytty säädös-
Tavoitteet ja tuotokset
Työryhmän tavoitteena on käynnistää metsäkadon ja ilmastopäästöjen minimoimiseksi rakentamista ja pellonraivausta koskevan maankäytön muutosmaksun lainsäädännön valmistelutyö.
Tiivistelmä
Maa- ja metsätalousministeriö ja ympäristöministeriö ovat asettaneet poikkihallinnollisen työryhmän, jonka tehtävänä on käynnistää metsäkadon ja ilmastopäästöjen minimoimiseksi rakentamista ja pellonraivausta koskevan maankäytön muutosmaksun lainsäädännön valmistelutyö.
Lähtökohdat
Valtioneuvosto hyväksyi maankäyttösektorin ilmastosuunnitelman (MISU) yleisistunnossa heinäkuussa 2022. Osana päätöksentekoa linjattiin, että käynnistetään metsäkadon ja ilmastopäästöjen minimoimiseksi rakentamista ja pellonraivausta koskeva maankäytön muutosmaksun lainsäädännön valmistelutyö maa- ja metsätalousministeriön ja ympäristöministeriön johdolla.
Maankäyttösektorin päästöt ja nielujen aikaansaamat poistumat vaihtelevat huomattavasti vuosittain. Suomessa yksi merkityksellinen päästölähde maankäyttösektorilla on maankäytön muutos eli metsien raivaaminen lähinnä rakennetuksi maaksi ja pelloiksi. Tämän toiminnan vuotuiset kasvihuonekaasujen päästöt ovat noin 3,4 miljoonaa hiilidioksidiekvivalenttitonnia viimeisen vuosikymmenen ajalta. Erilaisilla ohjauskeinoilla voidaan pyrkiä hillitsemään metsäkatoa ja syntyviä ilmastopäästöjä.
Työryhmä on valmistellut hallituksen esitystä maankäytön muutosmaksuksi. Luonnosta on valmisteltu poikkihallinnollisena yhteistyönä ja sidosryhmiä osallistaen. Tarkoituksena oli saada lähetettyä työryhmän lakiesitysluonnos lausunnoille huhtikuussa 2023. Lainsäädännön valmistelutyö on viivästynyt eikä hallituksen esitystä saada vietyä eduskuntaan budjettilakina syksyllä 2023 siten, että laki tulisi voimaan 1.1.2024. Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman linjaukset, kuten mm. maankäytön muutosmaksun käyttöönoton vaikutusarviointi, otetaan huomioon jatkovalmistelussa. Työryhmä voi jatkaa lainsäädännön valmistelutyötä siten, että laki voitaisiin antaa eduskunnalle budjettilakina syyskaudella 2024 ja että laki tulisi voimaan 1.1.2025.
Perusvalmistelu: Valmisteluelimen asettaminen
-
Asettamispäätös; maankäytön muutosmaksua valmisteleva työryhmä PDF
30.9.2022 Maa- ja metsätalousministeriö
Perusvalmistelu: virkatyö/työryhmä/konsultointi
-
Pöytäkirja 14. kokous 24.11.2023_ PDF
29.11.2023 Maa- ja metsätalousministeriö
-
Pöytäkirja 13. kokous 8.11.2023 PDF
24.11.2023 Maa- ja metsätalousministeriö
-
Pöytäkirja 12. kokous 18.4.2023 PDF
24.5.2023 Ympäristöministeriö
-
Pöytäkirja 11. kokous 6.3.2023 PDF
19.4.2023 Ympäristöministeriö
-
Pöytäkirja 10. kokous 22.2.2023 PDF
7.3.2023 Ympäristöministeriö
-
Pöytäkirja 9. kokous 9.2.2023 PDF
24.2.2023 Ympäristöministeriö
-
Pöytäkirja 8. kokous 25.1.2023 PDF
9.2.2023 Ympäristöministeriö
-
pöytäkirja 7. kokous 12.1.2023 PDF
26.1.2023 Ympäristöministeriö
-
Pöytäkirja 6. kokous 15.12.2022 PDF
17.1.2023 Ympäristöministeriö
-
Pöytäkirja 5. kokous 21.11.2022 PDF
16.12.2022 Ympäristöministeriö
-
Pöytäkirja 4. kokous 9.11.2022 PDF
24.11.2022 Ympäristöministeriö
-
Pöytäkirja 3. kokous 24.10.2022 PDF
9.11.2022 Ympäristöministeriö
-
Pöytäkirja 1. kokous 29.9.2022 PDF
25.10.2022 Ympäristöministeriö
-
Pöytäkirja 2. kokous 5.10.2022 PDF
25.10.2022 Ympäristöministeriö
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Granholm, Heikki
Luonnonvaraneuvos
maa- ja metsätalousministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
26.9.2022 – 30.11.2023
Honkatukia, Outi
Ympäristöneuvos
ympäristöministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
26.9.2022 – 30.11.2023