ASREK etenee yhteistyössä
15.6.2017 järjestetyssä ASREK-hankkeen työpajassa kuultiin asunto-osakeyhtiöiden hallintoon osallistuvien tahojen näkemyksiä.
ASREK-hankkeen tavoitteena on luoda sähköinen palvelu huoneistoja ja omistusoikeuksia koskevia tietoja varten. Suurhankkeessa tehdään alusta lähtien yhteistyötä kaikkien keskeisten sidosryhmien kanssa, jotta kaikki yksityiskohdat tulevat varmasti huomioiduiksi.
15.6. pohdittiin yhdessä asunto-osakeyhtiön hallintoon osallistuvien tahojen kanssa, mitä asioita ASREKiin pitäisi ottaa mukaan ja mitä on otettava huomioon lainsäädännössä ja hankkeen teknisessä toteutuksessa.
- Edessämme on iso työmaa, sillä asunto-osakeyhtiöiden tiedot eivät ole tällä hetkellä siinä muodossa, että ne saataisiin helposti sähköisiksi. Eri toimijoilla on erilaisia rekistereitä ja järjestelmiä, jotka tulee ottaa huomioon hankkeessa, kertoo ohjelmapäällikkö Jorma Turunen. - Esimerkiksi isännöitsijätodistuksissa on melkoinen määrä tietoa, joten tietojen hallinta isännöintijärjestelmän ja ASREKin välillä on yksi pohdittava asia.
Samaa mieltä on Maanmittauslaitoksen innovaatiojohtaja Antti Kosonen.
- Yksityiskohtia on valtavan paljon ja niihin tarvitaan eri tahojen asiantuntemusta. Siksi järjestämme useita sidosryhmätilaisuuksia, joissa pääsemme keskustelemaan toistemme näkemyksistä, Kosonen huomauttaa.
Prosessien tehostuminen hyödyttää osakkeenomistajia
Työpajassa käsiteltiin asunto-osakeyhtiön roolia huoneistoselitelmän ja osakeluettelon muodostamisessa ja ylläpidossa. ASREK-hankkeen tavoitteena on saada isännöitsijätodistuksella oleva tieto liikkumaan sähköisessä muodossa, jolloin tiedonsiirrosta ei aiheudu ylimääräistä vaivaa kenellekään toimijalle.
- Pelkästään asunto-osakkeiden sähköistämisellä emme saavuta taloudellista hyötyä. Eniten asunto-osakkeen omistajat hyötyvät siitä, että vaihdannan ja vakuushallinnan prosessit tehostuvat, sanoo Kosonen.