Hyppää sisältöön
Media

Sommarens turistkampanj Gör Det i Finland gav synlighet för de resmål som fick finansiering från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling EJFLU

jord- och skogsbruksministeriet
Utgivningsdatum 23.8.2021 14.51 | Publicerad på svenska 26.8.2021 kl. 14.29
Pressmeddelande
Gör det i Finland kampanjens logo

Sommarkampanjen 2021 som berättade om inspirerande och enastående turistmål i hemlandet är slut. Kampanjen nådde rekordmånga finländare genom sociala medier och ökade synligheten för turistmål som finansierades av EJFLU.

Kampanjen omfattade över 400 turistmål som bestod av såväl utomhusaktiviteter, inkvarteringsställen, kaféer som restauranger. Genom kampanjen spreds information om fantastiska resmål som har utvecklat sin verksamhet med stöd från EJFLU och som inte bara är trygga och ansvarsfulla utan också tilldragande och roliga besöksplatser. 

Kampanjen startade i början av juni och slutade i mitten av augusti. En fantastisk fotograf, journalist, människorättsaktivisten Meeri Koutaniemi var med och synliggjorde kampanjen. Koutaniemi besökte bland annat skärgårdsbyn Bromarv i Nyland och Jättiläisenmaa i Kajanaland. 

Resor i hemlandet är kanske populärare än någonsin och målgruppen var uppenbart intresserad av temat. Reklamen i sociala medier och påverkanssamarbetet nådde allt fler personer som hörde till målgruppen och även antalet följare ökade rekordartat.

Om du missade kampanjmålen i sommar, är det ingen fara. Följ oss på @teesesuomessa (innehåll bara på finska) och stay tuned. Vi hörs nästa sommar igen! Du kan fortfarande delta och berätta om bästa inhemska turistmål i sociala medier med hashtaggen #gördetifinland. Kampanjens webbplats kommer också att finnas kvar.

Ytterligare information
Meri Kiikkala, specialsakkunnig, kommunikation, förnamn.efternamn@mmm.fi 

Jari Leppä Landsbygd