Finpro, maa- ja metsätalousministeriö ja MTK:
Maukasta ja puhdasta Suomea myydään saksalaisille kuluttajille Grüne Woche -messuilla
Suomalaiset matkailu- ja elintarvikealan yritykset suuntaavat jo kolmatta kertaa yhdessä Saksan Grüne Woche -kuluttajamessuille tammikuussa 2018. Suomen Grüne Woche -maaosaston rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.
Grüne Woche, vihreä viikko, on 1600 kansainvälistä näytteilleasettajaa Saksaan kokoava elintarvikemessutapahtuma, joka järjestetään 83:nen kerran. Tapahtuman yhteydessä järjestetään myös maailman maatalousministerit Berliiniin kokoava Global Forum for Food and Agriculture (GFFA) kongressi. Vihreälle viikolle osallistuvien eri maiden ministerivieraiden lisäksi Suomen osastolle odotetaan runsasta kiinnostusta saksalaisten kuluttajien sekä median taholta.
Puhdasta ruokaa puhtaasta luonnosta
Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt. Suomen 100 m2 maaosasto rakentuu suomalaisten panimoiden ja -tislaamoiden tuotteita myyvästä FinnBar’ista, elintarvikeyritysten myyntipisteistä sekä Visit Finlandin ruokamatkailuyritysten alueesta. Tarjontaa täydentää pääosastoon liittyvä ”Suuret oluet, pienet panimot” -yrityksiä esittelevä myyntipiste. Saksassa ainoana suomalaisena kokkina Michelin tähden saanut huippukokki Sauli Kemppainen valmistaa osastolla herkullisia maisteluannoksia paikalla olevien elintarvikeyritysten tuotteiden pohjalta.
Visit Finland käynnistää vuoden 2018 Saksan markkinointitoimenpiteensä Grüne Wochessa ruokamatkailukärjellä. Myös Suomen matkailun tavaramerkki, joulupukki, on paikalla tukemassa yrittäjiä.
– Ruokamatkailu on Visit Finland bränditeema Saksassa vuonna 2018. Suomen puhdas luonto ja luonnon kokeminen ovat tärkeitä syitä lähteä Suomeen lomalle. Tekemällä yhteistyötä ruokaviejien kanssa saamme positiivista profiilia ja vahvistamme brändiämme. Ruoka on olennainen osa matkailijan kokemusta. Metsien ja järvien antimet kuuluvat olennaisesti hyvään lomaan Suomessa, toteaa kehityspäällikkö Terhi Hook Finpron Visit Finland -yksiköstä.
Aiemmin tänä vuonna 100 suomalaista elintarviketta listattiin vuodeksi saksalaisen CITTI-kauppaketjun valikoimiin. Listaus oli osa Food from Finland -kasvuohjelman ja Visit Finlandin yhteistyönä lanseerattua Enjoy Finland – Reinste Natur -kampanjaa. Syksyn aikana tuotevalikoimaa on laajennettu, ja uusia suomalaisia tuotteita on nyt saatavilla myös CITTI-ketjun Lieferello-verkkokaupassa, jonka toimitukset kattavat koko Saksan.
– Suomalaisten elintarvikeyritysten läsnäolo messuilla vahvistaa suomalaisten ruoka- ja juomatuotteiden tunnettuuden rakentamista tärkeällä vientimarkkinallamme, toteaa elintarvikealan toimialajohtaja ja Food from Finland -kasvuohjelman johtaja Esa Wrang Finprosta. – Kuluttajamessut tarjoavat elintarvikeyrityksille myös mahdollisuuden testata tuotetta kohdemarkkinoilla.
Elintarvikealan yrityksistä Suomen maaosastolle osallistuvat Dammenberg, Malmgård, FinnSpring, Sinebrychoff, Shaman Spirits, Kala-Lappi, Linkosuo, Roberts ja Sinuhe.
Pienet Panimot, Suuret Oluet -yrityksistä mukana ovat Bryggeri Helsinki, Lammin Sahti, Teerenpeli, Vakka-Suomen Panimo, Fiskarsin Panimo, Ägräs Distillery, Stallhagen ja Malmgård.
Matkailualan edustajat tulevat Lakelandin ja saariston alueelta: Visit Mikkeli, mukanaan Mikkelin ruokamatkailuyritykset Anttolanhovi, Ollinmäen viinitila ja Raijan Aitta edustaen D.O. Saimaata, sekä Lehmäleiri (das Kuh-Camp), Puustilan maisematila, Kuopio 2020 European Region of Gastronomy tunnustusta esittelevä Visit Savo ja kahvila-ravintola Iltalypsy sekä saariston aluetta edustaen Visit Salo, Metsähallitus, Malmgård ja Finnlines.
Suomen Grüne Woche -maaosaston rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö ja sen organisoinnista vastaavat Finpron Visit Finland -yksikkö ja Finpron johtama Food from Finland -kasvuohjelma yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön ja Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton MTK:n kanssa.
Lisätietoja:
Esa Wrang, elintarvikesektorin toimialajohtaja, Food from Finland -kasvuohjelmajohtaja, Finpro, +358 400 2430 76, esa.wrang(at)finpro.fi
Terhi Hook, kehityspäällikkö, Visit Finland, Finpro, +358 50 5970 999, terhi.hook(at)visitfinland.com
Kirsi Viljanen, erityisasiantuntija, maa- ja metsätalousministeriö, +358 40 509 8986, kirsi.viljanen(at)mmm.fi
Klaus Hartikainen, viestintäjohtaja, MTK, +358 40 169 2060, klaus.hartikainen(at)mtk.fi