Facebook-saaritori
Saaristoasiain neuvottelukunta tukee saariston kehitystä Facebook-saaritorien avulla. Tarkoitus on aktivoida saaristolaiset ja saarten ystävät perustamaan sähköisiä tapaamispaikkoja mahdollisimman monelle saarelle.
Saaristoasiain neuvottelukunnan projektin tarkoituksena on vahvistaa saariston elinvoimaa luomalla kokoaikaisille ja osa-aikaisille saaristolaisille yhteinen vuorovaikutteinen keskustelu- ja tapaamispaikka, digitaalinen ”saaritori”. Facebook-saaritorit palvelevat myös saaristossa liikkuvia veneilijöitä, virkistyskalastajia ja matkailijoita.
Saaritorilla saarelaiset voivat keskustella ja sopia ympäri vuoden saaren sisäisistä ja ulkoisista liikenneasioista, sähköistys-, laajakaista-, vesihuolto-, ruoppaus-, maisema, luonto-, ympäristö- ja muista kehittämisasioista, tarjota sekä kysyä talkooapua, työsuorituksia ja -koneita ja kyytiä mantereelle.
Saaritorilla voidaan luoda naapuruuteen perustuva turvaverkko hätätilanteiden ensikäsittelyä varten. Saaritorilla voidaan antaa ja saada tietoa saaren palveluista. Tapaamaispaikalla voidaan edistää monin tavoin saaren sosiaalista elämää, jotka lisäävät lasten, nuorten, vanhusten ja keskiäikäisten viihtymistä saarella.
Projektin tuottama saaritoria koskeva koulutusaineisto ja helppokäyttöinen Facebook-sovellutus on vapaasti otettavissa omaa saarta koskevaan käyttöön. Sivua voi muokata edelleen omien toiveiden mukaisesti.
Koulutusaineistot vat ladattavissa myös osoitteesta www.saaritori.com
Tarkoitus on, että saarilta löytyisi henkilöitä tai yhteisö, joka ottaa sivun luomisen ja ylläpidon omaksi asiakseen. Projektiin ei sisälly saaristoasiain neuvottelukunnan järjestämää jälkikäteistä neuvonta- tai ylläpito-osuutta.
Hankkeen ensisijaisia kohderyhmiä ovat saarten kokoaikaiset ja osa-aikaiset asukkaat (mökkiläiset) sekä saaristossa matkailijoina, veneiljöinä, melojina, soutajina, virkistyskalastajina, sukeltajina, luonnon tai kulttuurin harrastajina tai jääaktiviteettien harrastajina liikkuvat henkilöt.
Sosiaalisen median käyttöä saarten kehittämisessä koskevan projektin toteuttivat 2012-2013 sosiaalisen median yhtiö Zipipop ja viestintäyhtiö Zaraband.