Lintuinfluenssa
Suomessa todettiin kesällä 2023 useita korkeapatogeenisen lintuinfluenssa A(H5N1) -viruksen aiheuttamia lintujen joukkokuolemia. Lisäksi todettiin ensimmäistä kertaa lintuinfluenssa turkiseläimissä.
Maa- ja metsätalousministeriö nimesi turkiseläimissä todetun korkeapatogeenisen lintuinfluenssan muuksi torjuttavaksi eläintaudiksi, jotta eläinterveysviranomaiset saivat oikeuden ryhtyä toimenpiteisiin tartunnan hävittämiseksi ja leviämisen estämiseksi.
Ruokavirasto johtaa taudintorjuntatoimia pitopaikoissa todettujen lintuinfluenssatartuntojen hävittämiseksi. Ruokavirasto myös seuraa lintuinfluenssan esiintymistä Suomen luonnonvaraisissa linnuissa. Ajantasaiset tiedot vallitsevasta lintuinfluenssatilanteesta ovat Ruokaviraston sivuilla.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ohjeistaa, kuinka ihmiset voivat välttää tartunnan. Tällä hetkellä Euroopassa kiertävät lintuinfluenssavirukset eivät tartu helposti ihmiseen.
- Tietoa lintuinfluenssasta (Sosiaali- ja terveysministeriö)
- Tietoa lintuinfluenssasta ja usein kysyttyä (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos)
- THL:n lausunto: Lintuinfluenssaviruksen sopeutuminen nisäkkäisiin pysäytettävä ja henkilösuojaukseen kiinnitettävä huomiota turkistarhoilla
Suomen viranomaiset pitävät myös kansainvälisiä terveys- ja eläinterveysjärjestöjä kuten WHO, WOAH, ECDC ja EFSA ajan tasalla epidemian kulusta ja taudin torjunnasta.
MMMn asetukset lintuinfluenssan vastustamisesta turkiseläimissä
29.2.2024 annettiin valtioneuvoston asetus maatilan investointituen kohdentamisesta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta (98/2024). Asetus mahdollistaa investointituen myöntämisen turkistuotannon harjoittamiseen bioturvallisuutta edistäviin investointeihin.
15.1.2024 Maa- ja metsätalousministeriö antoi asetuksen turkistarhoille vaadittavasta lintusuojauksesta. Asetus määrää, millaisia rakenteellisia muutoksia turkistarhoille pitää tehdä, jotta suojataan turkiseläimiä kontaktilta luonnonvaraisiin lintuihin.
5.12.2023 Maa- ja metsätalousministeriö antoi asetuksen 1069/2023, joka muutti tautimääritelmää siten, että kaikki influenssa A-viruksen H5 alatyypin tartunnat turkiseläimissä nimettiin muiksi torjuttaviksi eläintaudeiksi.
5.12.2023 Maa- ja metsätalousministeriö antoi asetuksen 1068/2023, joka antoi tarkemmat säännökset rajoituksista ja toimenpiteistä epäiltäessä ja todettaessa lintuinfluenssaa turkistarhassa.
18.7.2023 Maa- ja metsätalousministeriö nimesi turkiseläinten lintuinfluenssan eläintautiluokkaan ”muu torjuttava eläintauti”.
Lintuinfluenssa turkistarhoilla
Kesällä 2023 todettiin poikkeuksellisen suuria luonnonvaraisten lintujen joukkokuolemia A(H5N1) -virusinfektion seurauksena mm. Lahdessa ja Pohjanmaalla Ullavajärvellä. Tautia todettiin etenkin lokkilinnuista.
Suomessa todettiin ensimmäinen korkeapatogeeninen lintuinfluenssa HPAI H5N1 –diagnoosi tarhatuilla turkiseläimillä heinäkuussa 2023. Myöhemmin virustartunta varmistettiin yhteensä 27 turkistarhatilalla. Oletuksena on, että tarhat saivat tartunnan naurulokeista.
Ruokavirasto teki vuoden 2023 loppuun mennessä kartoitustutkimukset niissä turkistarhoissa, jotka eivät olleet ilmoittaneet lisääntyneestä kuolleisuudesta ja siten niitä ei ollut tutkittu aiemmin tautiepäilynä. Kartoitustutkimuksissa tutkittiin vasta-aineita, joista ilmeni, oliko eläimillä ollut tartuntaa, vaikka ne olisivat olleet jo terveitä. Yhteensä tutkittiin kaikki Suomen 345 turkistarhaa. Kaikkiaan 71 turkistarhalta löydettiin joko virusta tai vasta-aineita. Tartunnan saaneiden turkistarhatilojen koko vaihtelee huomattavasti. Ruokavirasto antoi lopetuspäätöksen kaikille tartuntatiloille ja lisäksi yhdelle, jonka sijainti ja toiminta olivat läheisessä yhteydessä tartuntatarhaan. Kaikkien tarhojen kaikki eläimet lopetettiin.
Millaisia korvauksia eläimensä menettäneet turkistarhaajat saavat
Eläinten omistaja on eläintautilain (76/2021) nojalla oikeutettu saamaan korvauksen eläimistä, jotka on lopetettu Ruokaviraston määräyksestä. Korvauksena maksetaan eläinten käypä arvo, eli markkina-arvo, joka eläimellä olisi ollut ilman tautia, jonka nojalla se määrättiin lopetettavaksi. Joidenkin eläintyyppien osalta, esim. keskenkasvuiset pennut, markkina-arvo ei ole suoraan tiedossa, koska kyseisellä eläintyypillä ei käydä kauppaa. Silloin käypä arvo arvioidaan saatavissa olevien taloudellisten tietojen perusteella. Ruokavirasto tekee asiasta päätöksen, mutta omistajalla on siihen valitusoikeus.
Suoria menetyksiä koskevien korvausten lisäksi eläintautilain nojalla voidaan tietyin edellytyksin maksaa korvauksia viranomaisten rajoituksista johtuvista tuotannonmenetyksistä. Tällaisia tuotannonmenetyksiä voi syntyä esimerkiksi sen takia, että eläinten lopetuksen jälkeen määrätään tarha pidettäväksi tyhjillään tietyn ajan ennen uusien eläinten ottamista. Päinvastoin kuin lopetetuista eläimistä maksettaviin korvauksiin, liittyy tuotannonmenetyskorvausten maksamiseen erinäisiä rajaavia ja harkinnanvaraa sisältäviä elementtejä. Edellytyksenä on lisäksi, että rajoituksista tai määräyksistä on aiheutunut yrittäjän toimeentuloa merkittävästi vaikeuttava taloudellinen vahinko. Korvaus voi olla enintään kolme neljäsosaa vahingon suuruudesta. Huomioon voidaan ottaa korvattavien vahinkojen ja tapausten kokonaismäärä.
Kaikkiin korvauksiin sovelletaan EU:n valtiontuen kriteereitä.
Kuka vastaa eläinten lopettamisista ja tilojen puhdistamisista aiheutuvista kuluista?
Eläintautilain (76/2021) 82 §:n nojalla eläinten lopettamista, omaisuuden hävittämistä sekä näihin liittyviä puhdistus- ja desinfektiotoimenpiteitä koskevan määräyksen täytäntöönpanoon liittyvästä työstä aiheutuvista kustannuksista vastaa valtio. Sama koskee täytäntöönpanoon liittyvistä laitteista ja välineistä sekä tarvikkeista ja aineista aiheutuvia kustannuksia. Toimijalle aiheutuneita kustannuksia tai toimijan omaa työtä ei kuitenkaan voida korvata valtion varoista, ellei kyseessä ole vesiviljelyeläimissä esiintyvä eläintauti.
Jatkotoimenpiteet
Ruokavirasto on laatinut suunnitelman lintuinfluenssan seurannasta turkistarhoissa vuonna 2024. Turkistarhat on velvoitettu toimittamaan tutkittavaksi Ruokavirastoon itsestään kuolleita tai sairaana lopetettuja eläimiä säännöllisin välein toukokuusta syyskuuhun. Lisäksi tutkitaan lintuinfluenssaa epäilyjen yhteydessä.
Kunnaneläinlääkärit valvovat lintusuojausasetuksen vaatimien toimenpiteiden toteuttamista. Ruokavirasto on ohjeistanut toimijoita ja valvojia asetuksen tulkinnassa.
Linkkejä
Lintuinfluenssatapaukset Suomessa
Usein kysyttyä lintuinfluenssasta (Ruokavirasto)
USA:ssa todettu lintuinfluenssaa naudoissa
USA:ssa ilmoitettiin vuoden 2024 alkupuolella korkeapatogeenisen H5N1-lintuinfluenssan esiintymisestä lypsylehmissä useassa eri osavaltiossa. Lehmien oireina havaittiin ruokahalun ja maitotuotoksen putoamista, muutoksia maidon laadussa sekä keuhkotulehdusta ja lievää kuumetta. Lehmät kuitenkin toipuivat taudista. Sairastuneiden lehmien maidosta eristettiin lintuinfluenssavirus.
Lehmillä todettu viruskanta on eri kantaa, kuin Euroopassa esiintyvä viruskanta. Maa- ja metsätalousministeriö seuraa aktiivisesti tilannetta.
Jäljempänä luettelonomaisesti niitä taudintorjuntatoimenpiteitä, joita on toteutettu Ruokaviraston johdolla yhdessä muiden viranomaistoimijoiden kanssa.
Viranomaisyhteistyö
- kansainvälisesti mukana WHO, Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA, Euroopan tautienehkäisy-ja -valvontakeskus ECDC, EU:n eläinten lintuinfluenssavertailulaboratorio Italiassa
- kansallisesti MMM, STM, YM, Ruokavirasto ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), Työterveyslaitos (TTL)
- alueellisesti aluehallintovirastojen läänineläinlääkärit ja työsuojelu, hyvinvointialueen tartuntatautilääkärit ja pelastusviranomainen
- paikallisesti ympäristöterveydenhuolto ja ympäristönsuojelu
Yhteistyö elinkeinon ja muiden sidosryhmien kanssa
- Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto (Fifur), Eläinten terveys ETT, siipikarjaelinkeinon toimijat, raatojen käsittelylaitokset, turkiseläinten rehua tekevät laitokset jne.
Tilannekuvan muodostaminen siitä, millä alueilla ja missä lajeissa luonnonvaraisissa linnuissa esiintyy tartuntaa ja mikä on turkiseläinten tartuntojen esiintymisen laajuus, analysoimalla viruksen perimää ja selvittämällä sen avulla viruksen leviämisreittejä ja viruksen aiheuttamaa riskiä ihmiselle.
Luonnonvaraisten lintujen lintuinfluenssaepäilyjen tutkiminen, raatojen turvallisen hävittämisen varmistaminen tarvittaessa yhteistyössä pelastuslaitoksen kanssa.
Lainsäädäntöön vaikuttaminen tilannekuvan perusteella, eli asetuksella muutettiin korkeapatogeeninen lintuinfluenssa turkiseläimillä ns. muuksi torjuttavaksi eläintaudiksi, jotta Ruokavirastolla ja aluehallintovirastolla on ollut mahdollisuus ryhtyä mm. seuraaviin toimiin tartuntojen leviämisen estämiseksi ja tartuntojen hävittämiseksi:
- oirekyselyt turkistarhoille, rajoittavat määräykset epäily ja tartuntatarhoille, tartunnan leviämisen estämiseen liittyvä ohjeistus (ml. ihmisten suojaaminen), näytteenottoja tarhoilta, linjaus turkiseläinten lopettamiskriteereistä ja sen mukaiset eläinten lopetuspäätökset tarhoille, raatojen turvallinen hävittäminen, pitopaikkojen puhdistustoimet (suunnitteilla)
Toimenpiteet tartuntojen leviämisen estämiseksi siipikarjaan ja muihin tuotantoeläimiin luonnonvaraisista linnuista ja turkiseläinketjusta
- tartuntavyöhykkeen asettaminen ja laajentaminen (lintujen sisälläpito)
- aluehallintovirasto on tehnyt jokaiselle tartunnan saaneelle turkistarhatilalle päätöksen taudin leviämisen estämiseksi
- turkiseläinten raatojen käsittelyn ohjaaminen
- siipikarjasektorin ja turkiseläinsektorin toimintojen erottaminen tai mikäli tämä ei ole mahdollista, ohjeistaminen riskinvähentämistoimenpiteistä
- viestintää ja ohjeistusta muiden viranomaisten ja sidosryhmien kanssa
Aktiivinen viestintä ihmisten ja eläinten terveyden turvaamiseksi (Ruokavirasto, THL, TTL, AVI, kunnallinen ympäristöterveydenhuolto)
- verkkoviestintä, erilliset tiedotteet, viimeisimpänä metsästykseen liittyvä tiedotus, tv-, radio- ja muut mediahaastattelut, artikkelien kommentointi
- myös yksittäisten kansalaisten kysymyksiin ja huoliin on pyritty vastaamaan
Tartunnan hävittäminen turkistarhatiloilta
- Ruokavirasto on taudintorjuntatoimenpiteenä määrännyt eläimiä lopetettavaksi tartuntatiloilla (ks. edellä), samalla toteutetaan toimia, joilla viruksen häviäminen tarhaympäristöstä varmistetaan, aikanaan aluehallintovirasto päättää rajoittavien määräysten purkamisesta
Epidemian torjuntatoimia on tehty tehokkaasti ja asiantuntevasti yhteistyössä lukuisten kansallisten ja kansainvälisten tahojen kesken. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että turkistarhojen tartuntojen määrä ei ole kasvussa vaan tartuntoja todetaan yksittäin. Lisäksi naurulokit ovat muuttaneet pois tarha-alueilta. Uusien tartuntojen torjunta edellyttää ennen kaikkea eläinten pitäjien omia toimia eläinten pitopaikossa. Turkistarhaelinkeinon toimet lintujen pääsyn estämiseksi tarhojen varjotaloihin eivät ole olleet vielä riittävällä tasolla.
Turkistarhoilla on tärkeää noudattaa Työterveyslaitoksen suojautumisohjeita erityisesti eläinten lopetustilanteessa.
Siipikarjaelinkeino ja muut lintujen pitäjät ovat ottaneet erinomaisesti vastaan luonnonlintujen tartuntojen vuoksi perustetut tartuntavyöhykkeet. Palaute on ollut yksinomaan positiivista, ja toimenpide on katsottu välttämättömäksi erityisesti luomutuotannon suojaamiseksi.
Eläinten omistaja on eläintautilain (76/2021) nojalla oikeutettu saamaan korvauksen eläimistä, jotka on lopetettu Ruokaviraston määräyksestä. Korvauksena maksetaan eläinten käypä arvo, eli markkina-arvo, joka eläimellä olisi ollut ilman tautia, jonka nojalla se määrättiin lopetettavaksi. Joidenkin eläintyyppien osalta esim. keskenkasvuiset pennut, markkina-arvo ei ole suoraan tiedossa, koska kyseisellä eläintyypillä ei käydä kauppaa. Silloin käypä arvo arvioidaan saatavissa olevien taloudellisten tietojen perusteella. Ruokavirasto tekee asiasta päätöksen, mutta omistajalla on siihen valitusoikeus. Eläintautilaki antaisi myös mahdollisuuden säätää vakiokorvauksista valtioneuvoston asetuksella, joka nopeuttaisi korvauspäätösten tekoa. Asetuksen laatiminen edellyttäisi kuitenkin taustaselvityksiä, joita ei ole tehty, koska asetukselle ei aiemmin ole ollut tarvetta. Siksi korvaus tullaan nyt maksamaan suoraan eläintautilain nojalla. Näin on toimittu myös aiemmin muiden eläintautien yhteydessä.
Suoria menetyksiä koskevien korvausten lisäksi eläintautilain nojalla voidaan tietyin edellytyksin maksaa korvauksia viranomaisten rajoituksista johtuvista tuotannonmenetyksistä. Tällaisia tuotannonmenetyksiä voi syntyä esimerkiksi sen takia, että eläinten lopetuksen jälkeen määrätään tarha pidettäväksi tyhjillään tietyn ajan ennen uusien eläinten ottamista. Päinvastoin kuin lopetetuista eläimistä maksettaviin korvauksiin, liittyy tuotannonmenetyskorvausten maksamiseen erinäisiä rajaavia ja harkinnanvaraa sisältäviä elementtejä. Edellytyksenä on lisäksi, että rajoituksista tai määräyksistä on aiheutunut yrittäjän toimeentuloa merkittävästi vaikeuttava taloudellinen vahinko. Korvaus voi olla on enintään kolme neljäsosaa vahingon suuruudesta. Huomioon voidaan ottaa korvattavien vahinkojen ja tapausten kokonaismäärä.
Kaikkiin korvauksiin sovelletaan EU:n valtiontuen kriteereitä.
Eläintautilain (76/2021) 82 §:n nojalla eläinten lopettamista, omaisuuden hävittämistä sekä näihin liittyviä puhdistus- ja desinfektiotoimenpiteitä koskevan määräyksen täytäntöönpanoon liittyvästä työstä aiheutuvista kustannuksista vastaa valtio. Sama koskee täytäntöönpanoon liittyvistä laitteista ja välineistä sekä tarvikkeista ja aineista aiheutuvia kustannuksia. Toimijalle aiheutuneita kustannuksia tai toimijan omaa työtä ei kuitenkaan voida korvata valtion varoista, ellei kyseessä ole vesiviljelyeläimissä esiintyvä eläintauti.
THL on yhdessä Ruokaviraston kanssa arvioinut lintuinfluenssaepidemian aiheuttamaa riskiä metsästyksessä. Arvion perusteella Ruokavirasto suosittelee, ettei vesilintuja metsästettäisi alueilla tai paikoissa, joilla on todettu lintujen joukkokuolemia tai lintuinfluenssaa. Lintujen metsästyksessä koiran käyttö on yleistä. Siksi sekä ihmisten että koirien terveyden suojaamiseksi on parasta, ettei ilmeisillä lintuinfluenssa-alueilla metsästettäisi. Tämä suositus koskee koko maata. Niin Ruokavirasto kuin THL ovat tiedottaneet asiasta laajasti.
Metsästäjäliitto on jo aiemmin antanut vahvan suosituksen koko Suomeen, ettei kyyhkyjä ja vesilintuja ruokittaisi lintuinfluenssatilanteen vuoksi.