Hyppää sisältöön
Media

Olo Creative Kitchenin klassikkomenu Matka on Suomen paras ruokamatkailutuote 2017

maa- ja metsätalousministeriö
Julkaisuajankohta 6.9.2017 10.25
Tiedote

Hungry for Finland – kansallisen ruokamatkailukilpailun arviointiryhmä on valinnut Olo Creative Kitchenin klassikkomenu Matkan Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi 2017. Palkinnot jakoivat maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä ja elinkeinoministeri Mika Lintilä. Kilpailuun osallistui 73 korkeatasoista ehdokasta.

– Tuote on taitavasti toteutettu vuorovaikutteinen elämys, jossa yhdistyvät innovatiivinen toteutus, visuaalisuus ja erinomaiset maut – jokainen yksityiskohta on mietitty. Tuote on noin 15 ruokalajin maistelukokonaisuus, jonka valmistusta voi seurata ja samalla keskustella keittiömestareiden kanssa. Menu Matkassa toteutuvat ravintoloitsija Jari Vesivalon lapsuusmuistot ja mahdollisimman lähellä tuotetut sesongin raaka-aineet. Perinneruokien ja -menetelmien modernisointi ja ruokiin liittyvä tarinallisuus ovat olennainen osa menua. Keittiömestareiden ja tarjoiluhenkilökunnan vuorovaikutus on aitoa vieraanvaraisuutta niin kotimaisille kuin kansainvälisille asiakkaille – palvelupolku toimii hyvin, toteaa arviointiryhmä. 

Lisäksi palkittiin kolme merkittävää ruokamatkailutekoa:

  • Hotelli Punkaharjun sienet ja yrtit -viikonloppu
  • Fiskarsissa artesaanijuomatuottajien opastettu kierros: Fiskarsin Panimo, Kuura Cider ja Ägräs Distillery
  • Skördefesten, vuosittainen sadonkorjuujuhla Ahvenanmaalla (22. - 24.9.2017).

Arviointiryhmä antoi kunniamaininnan SMAKU, porvoolaiselle opastetulle kävelykierrokselle sekä kuusamolaiselle Studioravintola Tundralle.

Kilpailijoiden arvioinnissa kiinnitettiin huomiota asiakaslähtöisyyteen, paikallisuuteen ja tarinoihin, lähiruokaan, elämyksellisyyteen, yhteistyöhön, liiketoiminnallisuuteen, kannattavuuteen sekä monipuolisuuteen myynti- ja markkinointikanavien käytössä.

Ruokamatkailun kehittäminen on keskeinen matkailun kehittämiskohde. Kilpailulla rohkaistaan ruokaan ja matkailuun liittyviä verkostoja kehittämään uutta, paikallisuuteen perustuvaa ruokamatkailutarjontaa. Kilpailuun haettiin yrityksiä ja yhteisöjä, jotka ovat innovatiivisia ruokamatkailun edelläkävijöitä. Kilpailu on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

Ruokamatkailun trendeissä ovat käsityöläisyys ja paikalliset raaka-aineet vahvasti mukana. Perinteitä ja historiaa hyödynnetään muun muassa makumuistoissa. Elämyksellisyys ja asiakkaan oppiminen ovat keskiössä. Juomakulttuuri on noussut vahvasti mukaan ruokamatkailuun.

Kilpailun toteuttajia ovat maa- ja metsätalousministeriö, Visit Finland (Finpro) ja MTK. Kilpailua koordinoi Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.

Lisätietoja arviointiraadin jäseniltä:

Kirsi Viljanen, erityisasiantuntija, lähiruokakoordinaattori, maa- ja metsätalousministeriö, kirsi.viljanen(at)mmm.fi, puh. 040 509 8986

Terhi Hook, kehityspäällikkö, Visit Finland, terhi.hook(at)visitfinland.com, puh. 050 597 0999

Mariaana Nelimarkka, olut- ja ruokatoimittaja, mariaana.nelimarkka(at)gmail.com, puh. 050 548 9999

Anni-Mari Syväniemi, ruokakulttuuriasiamies, MTK ry, anni-mari.syvaniemi(at)mtk.fi

Ruokamatkailun projektipäällikkö Kristiina Havas, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, puh. 0500 688 332, kristiina.havas(at)haaga-helia.fi

Ruokamatkailukilpailusta ja kilpailuvideo http://hungryforfinland.fi/ruokamatkailukilpailu

Jari Leppä Mika Lintilä Ruoka ja maatalous