Maa- ja metsätalousministeriön blogi

Virkamies rysillä ammattikalastajan matkassa

Riitta Rahkonen Julkaisupäivä 8.6.2018 17.00 Blogit MMM

Riitta Rahkonen.Kun kalatalouden järjestöt tarjosivat mahdollisuutta tutustua kalastajan arkeen, tartuin heti tilaisuuteen. Pääsin kalastaja Jarno Aaltosen veneeseen ja sain tutustua hänen työpäiväänsä Rauman edustalla. Vesiviljely ja jalostus ovat minulle jo ennestään tuttuja, mutta kalastajan arki vieraampi.

Lähdimme rannasta kello kuusi kauniina toukokuun aamuna. Ensin kävimme kokemassa verkoista ahvensaaliin, jota kertyi iso saavillinen. Komeita haukia saatiin kymmenkunta. Ilma oli raikas mutta aurinkoinen ja meri lähes tyyni. Merelle on kuitenkin lähdettävä myös tuulessa ja sateessa, jolloin veneestä operoiminen ja kalojen verkoista irrottaminen lienee huomattavasti haastavampaa.

Välikahvien jälkeen vaihdoimme venettä ja suuntasimme kohti avomerta lohi- ja siikarysille. Ponttonirysät nousivat näppärästi paineilmalla ja veneeseen saatiin kuusi lohta ja parikymmentä siikaa. Lohien pyrstöön kiinnitettiin yksilökohtainen ”ranneke”. Ammattikalastajilla on kappalemääräinen lohikiintiö, ja merkistä selviää Jarnon nimi sekä monesko lohi kiintiöstä on kalastettu. Merellä partioi rajavartiolaitoksen alus, ja kalastajan toimia tuli tarkastamaan kalastuksenvalvoja ELY-keskuksesta. Kaikki todettiin vaatimusten mukaisiksi. Ennen rysiltä lähtöä Jarno teki vielä mobiilisti ennakkoilmoituksen lohisaaliista.

Kalastajan tukikohdassa pienessä saaressa nautimme herkullista lähikalaa eli grillilohta ja salaattia. Jarno siirsi saaliin veneestä tukikohdan laiturille ja edelleen kuljetuslaatikoihin, punnitsi, jäitti ja pakkasi saaliin takaisin veneeseen, ajoimme Rauman rantaan, missä nostimme saaliin autoon. Matka jatkui Raumalla sijaitsevaan kalaliikkeeseen, jonne Jarno myi lohet ja siiat. Kolmelta iltapäivällä Jarno lähti viemään ahvensaalista Uuteenkaupunkiin. Minä nousin bussiin kohti Helsinkiä.

Kalastajan pitkästä päivästä jäi mieleen monipuolinen saalis valikoivasti eri pyydyksillä – ahvenia, haukia, lohia ja siikoja

Päällimmäisenä ihmetyksenä kalastajan pitkästä päivästä jäi mieleen monipuolinen saalis hyvinkin valikoivasti eri pyydyksillä – verkot rannan tuntumassa matalassa lahdessa ja rysät kaukana avoimella merellä. Myös työn fyysisyys yllätti. Kalastaja tekee uskomaton määrä kalalaatikoiden nostoja veneestä laiturille, työpöydälle, takaisin laiturille, veneeseen, veneestä taas laiturille ja autoon, sieltä kalaliikkeeseen ja jalostuslaitokseen. Kaikki käsipelillä. Pikkunosturille olisi todellakin käyttöä!

Työn ohessa juttelimme muun muassa kalastuksen valvonnasta ja saaliin jäljitettävyydestä. Kalastajalla raportoimista on paljon, mutta toisaalta se on todennäköisesti vähentänyt niin sanottua harmaata kalastusta ja parantanut kaupallisen kalastuksen edellytyksiä.

Suuret kiitokset Pullan kalan Jarno Aaltoselle, joka adoptoi minut päiväksi. Nyt tiedän, miten moninaisten työvaiheiden kautta kalastajat saaliinsa kuluttajille saattelevat ja arvostan kalatiskeissä olevaa kotimaista luonnonkalaa entistä enemmän. Kalastaja on taatusti palkkansa ansainnut. Hatun nosto kaikille ammattikalastajille!

Riitta Rahkonen, erityisasiantuntija, maa- ja metsätalousministeriö
Twitter @riitta_rahkonen

Kirjoittaja työskentelee sinisen biotalouden ja tutkimusrahoituksen parissa maa- ja metsätalousministeriössä ja suosittelee kalatalouden arkeen tutustumista muillekin virkamiehille. Elinkeinokalatalouden järjestöt ovat tarjonneet maa- ja metsätalousministeriön virkamiehille mahdollisuutta tutustua kalatalouteen niin ammattikalastajan veneessä, vesiviljelylaitoksessa kuin kalanjalostamolla. Vierailuja koordinoi ProKala.

Kello kuusi lähdimme kalastaja Jarno Aaltosen kanssa merelle Rauman edustalle.

Ahvenet pyydettiin verkolla, josta ne solautettiin suoraan jäävesisaaviin.

Lohet ja siiat nostettiin rysistä paineilman avulla. Rysien isosta koosta huolimatta saaliina vain kuusi lohta ja parikymmentä siikaa..

Lohille kalastajakohtaisesta kiintiöstä kertova merkki pyrstöön, jonka perusteella voidaan jäljittää sekä kalastaja että montako lohta kiintiöstä on kalastettu.

Rajavartiolaitos ja ELY-keskus saapuivat kalastusta valvomaan.

Kalalaatikot nostettiin käsipelillä veneen pohjalta ylös laiturille.

Kalat MMM Maaseutu Riitta Rahkonen Ruoka ja maatalous Vesi

Lisää kommentteja

Syötä kommenttisi tähän.
K
Klaus S 5 Vuodet sitten
Varmasti mielenkiintoinen päivä. Tuota byrokratiaa todella riittää. Kun ammattikalastajat joutuvat/saavat omassa työssään huhkia muutenkin välillä kelissä kuin kelissä ylipitkiä päiviä, niin kummastuttaa tuollainen tietty ylimääräinen valvonta. Ilmoitusvelvollisuus kun ei esim. kesäverkottajaa koske ja silti verkkomäärät saavat olla ylimitoitettuja. Ammattilaisilla kiintiö ja naapureille ylimäärän jakaville sitä ei ole. Tai jos on, niin täysin väärinmitoitettu. Kiintiö ok, mutta luottamus puuttuu.
RL
Risto Lampinen 5 Vuodet sitten vastais Klaus S n. - Muokattu
Kaupallisten kalastajien velvoitteet mm. saalis- ja ennakkoilmoitusten osalta ovat laajat ja ne johtuvat pääosin EU-velvoitteista. EU edellytä ei näitä vapaa-ajan kalastuksessa, mikä usein koetaan epäoikeudenmukaiseksi kaupallisten kalastajien keskuudessa.

Lohen kalastuksen ennakkoilmoitus perustuu kansalliseen säätelyyn, ei EU:n vaatimuksiin. Se on osa kaupallisen lohenkalastuksen säätelykokonaisuutta, joka muodostuu mm. kaupallisille kalastajille jaettavista toimijakohtaisista lohen kalastuskiintiöistä, lohen saalisilmoituksesta, kalastuksen ajallisesta säätelystä Pohjanlahdella sekä saaliiksi saatujen lohien merkintävelvollisuudesta.

Kaupallisten kalastajien tasapuolisen kohtelun kannalta on olennaista, että näiden velvoitteiden tehokas valvonta on mahdollista. Sen varmistaminen on keskeinen osa lohen kalastuksen säätelyn kokonaisuutta. MMM:n ja kaupallisen kalastuksen valvonnasta kentällä vastaavan Varsinais-Suomen ELY-keskuksen asiantuntijat ovat arvioineet, että hallinnollisesti ja toimijoille kevyin menettely varmistaa tämä on ollut ottaa käyttöön lohen kalastuksen ennakkoilmoitus. Siitä on tehty yhdessä alan järjestöjen ja yrittäjien kanssa niin kevyt ja joustava kuin mahdollista, jotta se häiritsisi mahdollisimman vähän kalastustoimintaa.

Risto Lampinen, kalatalousneuvos, maa- ja metsätalousministeriö