Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Kannanhoidollinen metsästys - Maa- ja metsätalousministeriö
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Ruoka ja maatalous Tuotanto, tuet, turvallisuus
    • Eläimet ja kasvit Terveys, hyvinvointi, suojelu
    • Metsät Hoito, käyttö, suojelu
    • Maaseutu Yrittäjyys, asuminen, kehittäminen
    • Kalat Hoito, käyttö ja suojelu
    • Riista Riistanhoito ja metsästys
    • Vesi Vesistöt ja vesihuolto
    • Maanmittaus, paikkatiedot ja huoneistot Kartoitus ja kiinteistöjärjestelmä
    • Luonto ja ilmasto Ilmastonmuutos, luonnon monimuotoisuus
    • Bio- ja kiertotalous Biotalousstrategia ja hankkeet
    • Tutkimus ja kehittäminen Hankkeet, avustukset ja yhteistyö
    • EU ja kansainväliset asiat Arktinen yhteistyö, CAP 27, kv-sopimukset
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Lainsäädäntö
  • Yhteystiedot ja asiointi
  • Maa- ja metsätalousministeriö
  • fi
  • Vastuualueet
  • Riista
  • Suurpedot
  • Kannanhoidollinen metsästys
  • Ruoka ja maatalous
  • Eläimet ja kasvit
  • Metsät
  • Maaseutu
  • Kalat
  • Riista
    • Strategiat ja hoitosuunnitelmat
    • Keskeinen lainsäädäntö
    • Metsästys ja riistanhoito
    • Metsästyksen rajoittaminen ja ministeriön asetukset
    • Riistavahingot
    • Suurpedot
      • Kannanhoidollinen metsästys
    • EU:n lajisuojelu ja kansainvälinen riistapolitiikka
    • Riistahallinto
    • Erityisavustukset
    • SOTKA-hanke
  • Vesi
  • Maanmittaus, paikkatiedot ja huoneistot
  • Luonto ja ilmasto
  • Bio- ja kiertotalous
  • Tutkimus ja kehittäminen
  • EU ja kansainväliset asiat

Suurpetojen kannanhoidollinen metsästys

Sivua päivitetään.

Suden kannanhoidollinen metsästys

Maa- ja metsätalousministeriö valmistelee suden kannanhoidollista metsästystä. Tavoitteena on, että lait ja asetukset tulevat voimaan 1.1.2026.

  • Valtioneuvosto on lähettänyt hallituksen esityksen eduskuntaan 20.11.2025
  • Eduskuntakäsittelyä voi seurata asian käsittelytiedoista 
  • Maa- ja metsätalousministeriön vastine annettuihin lausuntoihin on luettavissa eduskunnan sivuilla
  • Suden metsästystä koskevat valtioneuvoston asetukset ovat lausuntokierroksella 12.12.2025 saakka
  • Suden mestästyksen alueelliset kiintiöt ovat lausuntokierroksella 18.12.2025 saakka

Metsästystä tarvitaan suden ja ihmisen rinnakkaiselon mahdollistamiseksi. Susien aiheuttamat kielteiset vaikutukset susialueilla asuvien ihmisten arkeen ja lammastalouden harjoittamiseen ovat lisääntyneet ja laajenneet uusille alueille. Vahinko- ja turvallisuusperusteiset poikkeusluvat jäävät edelleen käytettäviksi akuutteihin tilanteisiin, mutta ne eivät ole riittävä keino susikannan hoitoon ja sudesta aiheutuvien sosioekonomisten vaikutusten hallintaan. 

Tavoitteena on saada aikaan suden kannanhoitoon uudenlainen ja pitkäaikainen ratkaisu, jossa suden kestävällä metsästyksellä voidaan hallita sudesta aiheutuvia ongelmia ja haittoja pitkäjänteisesti. Ratkaisulla varmistetaan, että susikanta pysyy suotuisalla suojelutasolla, elinvoimaisena ja osana Suomen luontoa sekä vahvistetaan luottamusta järjestelmään. 

Esityksen taustalla on suden suojeluaseman muutos Euroopan luontodirektiivissä kesällä 2025. Susi ei ole enää direktiivin tiukasti suojelema laji. Sen sijaan suden metsästys on lähtökohtaisesti mahdollista, kunhan samalla huolehditaan siitä, että suden metsästys ei ole ristiriidassa lajin suotuisan suojelun tason säilyttämisen kanssa.

Suurpetojen rauhoituksesta poikkeamista koskevaan hallituksen esitykseen (HE 21/2025 vp) annettu eduskunnan vastaus (EV 53/2025 vp) sisälsi kolme lausumaa. Eduskunta edellytti, että EU:n luontodirektiivin muuttamisesta aiheutuvat suden rauhoituksen poistamiseen liittyvät säännösehdotukset tuodaan eduskunnan käsittelyyn heti vuoden 2025 syysistuntokauden alussa. 

Lisäksi MMM otti huomioon susikannan merkittävän kasvun (Luken kanta-arvio) ja suden biologian. Jos tulevana talvena ei susikannan kasvuun ehditä vaikuttamaan, niin seuraava mahdollisuus on vasta vuoden päästä, jolloin ensi kesän lisääntymiskauden jälkeen susikanta on entistä suurempi ja tiheämpi.

Lainsäädännön arviointineuvosto antoi lausunnon maa- ja metsätalousministeriölle metsästyslain muuttamista koskevasta lakiehdotuksesta. Arviointineuvoston lausunnon mukaan susikannan nykytilasta ja ehdotettujen muutosten vaikutuksista susikantaan ei saa käsitystä. Arviointineuvosto toteaa myös, ettei esityksen vaikutuksia ole arvioitu, eikä esitysluonnoksen perusteella pysty muodostamaan käsitystä olennaisista vaikutuksista. 

Maa- ja metsätalousministeriö toteaa, että Eduskunnan edellyttämä aikataulu metsästyslain muutosta koskevalla HE:lle oli erittäin kiireellinen. Eduskunnan vastauksen lausumassa (HE 21/2025 vp; EV 53/2025 vp) todetaan, että ”Eduskunta edellyttää, että EU:n luontodirektiivin muuttamisesta aiheutuvat suden rauhoituksen poistamiseen liittyvät säännösehdotukset tuodaan eduskunnan käsittelyyn heti vuoden 2025 syysistuntokauden alussa. ” Eduskunnan vastaus on annettu 21.5.2025. Euroopan unionin neuvosto päätti 5.6.2025 suden suojeluaseman alentamisesta. 

Käytännössä sutta koskevan hallituksen esityksen valmistelu on käynnistynyt välittömästi lomakauden jälkeen kesällä 2025. Säädösvalmisteluohjeiden mukaan pelkästään säädösten kääntämiseen, laintarkastukseen ja lausuntokierrokseen on varattava aikaa vähintään noin 10 viikkoa. Esityksen valmistelu on kuitenkin pyritty toteuttamaan eduskunnan lausuman edellyttämässä aikataulussa.

Maa- ja metsätalousministeriö on valmistellut asetusehdotuksen suden metsästysalueiksi ja niitä koskeviksi kiintiöiksi metsästysvuodelle 2025–2026 Suomen riistakeskuksen esityksen perusteella ja mukaisesti.  Asetusluonnos on lähetetty lausuntokierrokselle ja siitä voi jättää lausuntoja 18.12.2025 saakka.  

Maa- ja metsätalousministeriö esittää suden kiintiömetsästyksen sallimista 16 alueella, jotka kahta lukuun ottamatta kohdentuisivat aina yhteen laumaan. Metsästyslaissa tarkoitetun alueellisen kiintiön perusteella saaliiksi saatujen susien määrä saa olla yhteensä enintään 100 yksilöä poronhoitoalueen ulkopuolella.  

Esitys pitää sisällään neljä kiintiöaluetta, jotka kohdentuisivat nimenomaisesti koirasusia sisältävien laumojen poistamiseen. Näissä on yhteensä 26 suden/koirasuden kiintiö.  

Ministeriön tiedotteessa on kuvattu infokuvassa metsästysalueet sekä alueiden kohdalla sulkeissa pääasiallinen peruste kiintiölle (linkki infokuvaan). Maa- ja metsätalousministeriön asetusehdotuksen muistiossa on kuvattu esityksen sisältö, tausta ja tarkemmat perustelut.  

Suomen riistakeskus on rajannut kiintiöalue-esitykset Luonnonvarakeskuksen kanta-arvion tunnetuille susireviireille tai havaintoalueille. Kiintiöalueet on määritelty tarkoin perustein siten, että metsästys ei vaaranna Suomen susikantaa. Suomen riistakeskuksen esityksessä kiintiöalueet on valittu ennen kaikkea turvallisuus- ja vahinkoperustein. Painopiste on alueilla, joilla on esiintynyt huomattavia susien aiheuttamia vahinkoja tai turvallisuushuolia. Esityksessä suuri osa kiintiöstä kohdistuu Länsi-Suomeen, jossa susikanta on vahvin. Lisäksi metsästystä esitetään kohdennettavan metsäpeura-alueille sekä laumoihin, joissa on havaittu Luken aineistojen perusteella koirasusia tai susien lähisukulaisuutta. Suomen riistakeskus on hyödyntänyt esityksessään ja kiintiöalueiden valinnassa laajasti erilaisia tietolähteitä, kuten vahinkotilastoja, havaintotietoja, DNA-aineistoa, suurriistavirka-aputilastoja ja tietoa poikkeusluvista. Suomen riistakeskuksen tiedote aiheesta 25.11.2025: Esitys suden pyynnin toteuttamiseksi. 

Suomen riistakeskuksen esitys maa- ja metsätalousministeriölle suden kiintiömetsästyksestä ja muut lausuntopyyntömateriaalit ovat saatavilla verkossa maa- ja metsätalousministeriön Lausuntolla-sivulla kohdassa ”Lausuntopyyntö luonnoksesta MMM:n asetukseksi alueellisen kiintiön nojalla sallittavasta suden metsästyksestä metsästysvuonna 2025–2026 ”. 

Kevään hallituksen esitys (HE 21/2025) ja eduskunnan hyväksymät metsästyslain 41 §:n muutokset koskivat metsästyslain poikkeuslupien nojalla sallittavan kannanhoidollisen metsästyksen sääntelyä. Muutosten tavoitteena oli mahdollistaa suurpetojen poikkeusluvalla tapahtuva niin sanottu kannanhoidollinen metsästys. Luontodirektiivin liitteen IV tiukasti suojeltujen lajien (suurpedoista karhu ja ilves) suojelusta voidaan poiketa 16 artiklan nojalla. Tämä poikkeussääntely on metsästyslain 41 ja 41a §:ssä.

Suden metsästystä koskevien metsästyslain muutosten taustalla on suden suojeluaseman muutoksen vieminen kansalliseen lainsäädäntöön (Hallituksen esitys metsästyslain muuttamisesta Hankeikkunassa). Muutoksilla mahdollistetaan suden kannanhoidollinen metsästys metsästyslain 10 §:n nojalla säädettynä kiintiömetsästyksenä. Tällöin kyse ei ole poikkeusluvalla tapahtuvasta metsästyksestä.

Euroopan parlamentti päätti suden suojeluaseman muutoksesta luontodirektiivissä 8.5.2025 ja Euroopan unionin neuvosto 5.6.2025. Suden suojeluasema muuttui täysin rauhoitetusta eli tiukasti suojellusta lajista suojelluksi lajiksi. Suden metsästys on tällöin lähtökohtaisesti mahdollista, kunhan samalla huolehditaan siitä, että suden metsästys ei ole ristiriidassa lajin suotuisan suojelun tason säilyttämisen kanssa.

Suotuisan suojelun taso on Euroopan unionin luontodirektiivin artiklassa 1 ja sen alakohdassa i. säädetty tavoite suden suojelulle. Luontodirektiivin liitteiden lajien suotuisan suojelutason määrittely tehdään luontodirektiivin 17 artiklan mukaisessa menettelyssä joka kuudes vuosi tehtävän raportoinnin yhteydessä. 

Viimeksi suden suojelutaso on arvioitu vuosien 2019–2024 raportissa, joka on toimitettu Euroopan komissiolle lokakuussa 2025. Susi arvioitiin olevan suotuisalla suojelun tasolla boreaalisella vyöhykkeellä eli tunturi-Lapin eteläpuolella. Alpiinisella vyöhykkeellä eli Tunturi-Lapissa suden arvioitiin olevan epäsuotuisalla suojelun tasolla.
Direktiivin 1.i artiklassa säädetään suotuisan suojelutason sisällöstä. Luontodirektiivin mukaan lajin suojelun taso katsotaan suotuisaksi, kun:

  • kyseisen lajin kannan kehittymistä koskevat tiedot osoittavat, että tämä laji pystyy pitkällä aikavälillä selviytymään luonnollisten elinympäristöjensä elinkelpoisena osana
  • lajin luontainen levinneisyysalue ei pienene eikä ole vaarassa pienentyä ennakoitavissa olevassa tulevaisuudessa
  • lajin kantojen pitkäaikaiseksi säilymiseksi on ja tulee todennäköisesti olemaan riittävän laaja elinympäristö.

Sen sijaan lajin uhanalaisuusarviointi eli niin sanottu Punainen kirja on eri asia, joka tehdään Kansainvälisen luonnonsuojeluliiton IUCN:n arviointikriteerien mukaisesti, jotka ovat erilaiset kuin luontodirektiivissä säädetty suotuisan suojelutason määritelmä. Edellisen kerran suden uhanalaisuusarviointi on tehty vuonna 2019, jolloin käytetyn viimeisimmän kanta-arvion (2018) mukaan susia oli 165–190. Sen jälkeen susikanta on kasvanut yli kaksinkertaiseksi (430 maaliskuussa 2025).

Sillä, että susi on Suomessa luokiteltu IUCN:n kansallisessa uhanalaisuusluokittelussa erittäin uhanalaiseksi, ei ole suotuisan suojelutason arvioinnissa merkitystä, sillä Euroopan Yhteisöjen tuomioistuin on ratkaisussaan C‑629/23 todennut, että vaikka Viron susikanta on luokiteltu IUCN:n punaisen kirjan luokkaan ”vaarantunut”, toteaa tuomioistuin – kuten julkisasiamies totesi ratkaisuehdotuksensa 85 kohdassa –, että lajin suotuisan suojelun tason käsitteen määrittelemiseksi luontodirektiivin 1 artiklan i alakohdassa tai missään muussakaan kyseisen direktiivin säännöksessä ei viitata IUCN:n punaiseen kirjaan eikä sen laatimiskriteereihin lajin suotuisan suojelun tason tai sen puuttumisen indikaattorina.

Edelleen EY-tuomioistuimen ratkaisussa todetaan, että kuten Euroopan komissio totesi kirjallisissa huomautuksissaan, arviointimenetelmä lajien luokittelemiseksi IUCN:n punaiseen kirjaan eroaa menetelmästä, jota on käytettävä luontodirektiivin 1 artiklan i alakohdan nojalla. 

Tuomioistuimen ratkaisun mukaan on niin – kuten julkisasiamies ratkaisuehdotuksensa 86 kohdassa lähinnä korosti –, että tiedot, kriteerit ja arvioinnit, jotka ovat johtaneet lajin luokitteluun IUCN:n punaiseen kirjaan, voivat kuulua tieteellisiin tietoihin, jotka asianomaisen jäsenvaltion on otettava huomioon omaa arviointiaan varten, mutta lajin luokitteleminen IUCN:n punaiseen kirjaan – ja täsmällisemmin todettuna sen luokkaan ”vaarantunut” kansallisella tasolla – ei sellaisenaan sulje pois sitä, että kyseisen lajin suojelun tasoa asianomaisen jäsenvaltion alueella pidetään kuitenkin suotuisana, jos luontodirektiivin 1 artiklan i alakohdan toisessa alakohdassa säädetyt kumulatiiviset edellytykset täyttyvät.

MMM ei tiedä, miksi saukko on noussut eduskuntakeskustelussa esiin. MMM:llä ei ole ollut minkäänlaisia suunnitelmia saukon metsästyksen aloittamisesta. Saukko on luontodirektiivin liitteen IV laji, ja sitä koskee luontodirektiivin 12 ja 16 artiklat. Näin muodoin saukosta säädetään metsästyslain 41a §:ssä ja sen rauhoituksesta voidaan poiketa luontodirektiivin 16 artiklan sallimissa tapauksissa. Koska saukko on mainittu 41a§:ssä, oli se tästä syystä mukana hallituksen esityksessä siltä osin kuin oli kyse pykälän teknisistä muutoksista.

Maa- ja metsätalousministeriö
Jord- och skogsbruksministeriet
Ministry of Agriculture and Forestry
 

Hallituskatu 3 A , Helsinki

PL 30, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16 001

kirjaamo.mmm(at)gov.fi

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Saavutettavuusseloste

Sivukartta

Kysy ja anna palautetta
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Ruoka ja maatalous
      • Ruokaturva
      • Politiikka
        • Ruokapolitiikka
        • Maatalouspolitiikka
        • EU:n yhteinen maatalouspolitiikka 2023 - 2027
          • Ajankohtaista
          • CAP-suunnitelma
          • Lainsäädäntö
          • Ympäristövaikuttavuusarvio
          • Taustatietoa valmistelusta
            • Työryhmät ja työpajat
        • Parlamentaarinen maatalouden tulos- ja kehitysnäkymien arviointiryhmä
        • Kansallinen maatalouspolitiikan valmistelu
        • Maataloustuet
        • Maataloustukien merkitys
        • Markkinajärjestelyt
        • Päätöksenteko EU:ssa
        • EU-asioiden kansallinen valmistelu
        • Kestävä ja kannattava ruokajärjestelmä
          • Kansallinen ruokastrategia
            • Kannattavuus ja reiluus
            • Huoltovarmuus
            • Luonnon kantokyky
            • Ruokakulttuuri ja hyvinvointi
            • Kehitettävät valmiudet
          • Kasvuohjelma
          • Hankeikkuna
          • Osallistuminen ja lausunnot
          • Uutiset ja tiedotteet
          • Keskustelua ruokajärjestelmästä - blogi
          • Materiaalipankki
          • Yhteydenotto
      • Lainsäädäntö
        • EU-lainsäädäntö
        • Kansallinen lainsäädäntö
          • Yleiset säädökset
          • EU:n suorat tuet
          • Ohjelmatuet
          • Ohjelmakorvaukset
          • Kansalliset tuet
          • Satovahinkokorvaus
          • Tulvavahinkokorvaus
          • Hevoskasvatuksen ja hevosurheilun edistäminen
          • Elintarvikemarkkinalaki
      • Tuet ja avustukset
        • Maatalouden tukijärjestelmä
          • Ehdollisuus
          • Sosiaalinen ehdollisuus
        • EU:n suorat tuet
          • Nuoren viljelijän tuki
        • Kansalliset maataloustuet
        • Hedelmä- ja vihannesalan tuottajaorganisaatiot
        • EU:n rahoittamat tiedotus- ja menekinedistämistoimet
        • Hevostalouden edistäminen
          • Valtionavustukset
        • Mehiläishoitotuki
        • Porotalouden tuet
          • Porokysely 2017
        • Tilaneuvonta
        • Yleisavustushaku maatalouden neuvontapalveluiden ja eräiden muiden kehittämistoimien valtionavustuksesta
      • Elintarvikkeet
        • Turvallisuus ja valvonta
          • Elintarvikehygienia
          • Torjunta-ainejäämät
          • Elintartarvikekontaktimate- riaalit
          • Vierasaineet
          • Muovit
        • Eläimistä saatavien elintarvikkeiden vienti
        • Eläimistä saatavien elintarvikkeiden tuonti
        • Elintarviketiedot, alkuperämerkinnät, ravitsemus- ja terveysväitteet
        • Muuntogeeniset ja uuselintarvikkeet
        • Elintarvikkeiden täydentäminen ja ravintolisät
        • Erityisille ryhmille tarkoitetut elintarvikkeet
        • Ravitsemus
        • Elintarvikeparanteet
      • Vastuullinen ruokajärjestelmä
        • Ruokaketjun kehittäminen
        • Lähiruoka
          • Kehittämisen työkaluja
        • Luomu
        • Julkiset ruokahankinnat
          • Materiaaleja ruokahankinnoista
          • Ruokapalveluiden hankintaopas
        • Peltojen kiinteistörakenteen kehittäminen
        • Kasvualustat ja kuivikkeet
        • EU:n nimisuojajärjestelmä
        • Maatilan ympäristötyö
        • Eläinten hyvinvointi
        • Luonnontuotteet
        • Kouluruokaohjelma
          • Kouluruokaohjelman kiinnostavimmat
        • Yhteinen ruokapöytä
      • Biokaasu
      • Tietoa ja tilastoja
    • Eläimet ja kasvit
      • Lainsäädäntö ja suojapäätökset
      • Eläinten hyvinvointi
        • Eläinsuojelulaki
          • Kysymyksiä ja vastauksia
        • Tuotantoeläinten hyvinvoinnin neuvottelukunta
        • Tieteellisiin ja opetustarkoitukseen käytettävien eläinten hyvinvoinnin neuvottelukunta
        • Seura- ja harrastuseläinten hyvinvoinnin neuvottelukunta
        • Koe-eläimet
          • Kysymyksiä ja vastauksia koe-eläimistä
          • Eläinkokeettomat testimenetelmät
        • Lopetusasetus
      • Tarttuvat eläintaudit
        • Afrikkalainen sikarutto
      • Eläinten, alkioiden ja sukusolujen tuonti, vienti ja sisämarkkinakauppa
      • Eläinten lääkitseminen
        • Laki eläinten lääkitsemisestä
        • Mikrobilääkeresistenssi
      • Eläinjalostus sekä eläinten rekisteröinti ja merkitseminen
      • Eläimistä saatavat sivutuotteet ja niistä johdetut tuotteet
        • Eläimistä saatavien sivutuotteiden tuonti EUn ulkopuolelta
        • Eläimistä saatavien sivutuotteiden vienti
      • Maatalouden kasvien ja eläinten geenivarojen suojelu
      • Rehut
      • Lannoitevalmisteet
      • Siementuotanto, kasvinjalostus ja hukkakaura
      • Taimiaineistot
      • Kasvinsuojelu
        • Kasvinterveys
        • Kasvinsuojeluaineet
        • Biologisessa torjunnassa ja pölytyksessä käytetyt makroeliöt
        • Neuvottelukunta
      • Kasvien tuonti ja vienti
    • Metsät
      • Ajankohtaista
      • Strategiat ja ohjelmat
        • Kansallinen metsästrategia 2035
          • Strategian toteutus
            • Kärkihankkeet
            • TKI-ohjelma
            • Hankekuvaukset
            • Organisaatio
          • Seuranta
          • Asiakirjat ja raportit
        • Metsäpoliittinen selonteko 2050
        • Metso-ohjelma
        • Maankäyttösektorin ilmastosuunnitelma
          • Toimenpiteet
        • Suomen biotalousstrategia
        • Muita strategioita ja ohjelmia
      • Metsälainsäädäntö
      • Metsätalous
        • Suomen metsävarat
        • Metsätalouden kestävyys
          • Metsien käsittely
          • Metsälaki
          • Metsänhoidon suositukset
          • Kestävyyttä koskevat laskelmat
          • Metsien taloudellinen merkitys
        • Metsät ja ilmastonmuutos
          • Metsien hiilinielut
          • Metsäpinta-alan laajentaminen
        • Metsien terveys
        • Metsävaratiedot
        • Metsätalouden tuet
        • Metsänviljelyaineisto ja metsänjalostus
      • Monimuotoisuus ja suojelu
        • Talousmetsien monimuotoisuus
          • Tuki talousmetsien luonnonhoitoon
        • METSO-ohjelma
          • Hankelomakkeet
        • Metsien suojelu Suomessa
        • Geenivarojen suojelu
        • Vieraslajien torjunta
        • Monimuotoisuutta tukevat alueet (OECM)
      • Metsien ekosysteemipalvelut
        • Metsien virkistyskäyttö
        • Luonnontuotteet
        • Metsien arvostus
        • Riista ja metsästys
        • Vapaa-ajan kalastus
      • Puun käyttö
        • Metsäteollisuus Suomessa
        • Puurakentaminen ja puutuotteet
        • Puun energiakäyttö
          • Energiabiomassojen kestävyys
        • Metsäbiotalous
      • Kansainväliset ja EU:n metsäasiat
        • Kansainvälinen metsäpolitiikka
        • EU:n metsäasiat
          • Metsät EU:n energia- ja ilmastopolitiikassa
            • Energiabiomassojen kestävyys
          • Metsäkato ja laittomat hakkuut
          • EU-metsäjaosto
          • Metsät EU:n biodiversiteettipolitiikassa
        • FOREST EUROPE - Euroopan metsäministerikonferenssit
        • YK:n metsäfoorumi
        • Pohjoismainen ja Itämeren maiden metsäyhteistyö
        • Kahdenvälinen metsäyhteistyö
      • Metsähallinto
    • Maaseutu
      • Maaseudun kehittämisyksikkö
      • Maaseudun kehittäminen
        • Miten maaseutua kehitetään
        • Maaseudun kehittäjien verkostot
      • Maaseutupolitiikka
        • Maaseutupoliittinen selonteko
        • Harvaan asuttujen alueiden parlamentaarinen työryhmä
          • Harvaan asuttujen alueiden parlamentaarinen työryhmä 2020 - 2023
        • Maaseutupolitiikan neuvosto MANE
        • Ohjelmatyö
        • Tutkimus- ja kehittämishankkeet
        • Maaseutubarometri
      • Maaseutuvaikutusten arviointi
      • Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020
        • Lainsäädäntö
      • EU:n yhteinen maatalouspolitiikka 2023-2027
      • Leader
      • Yrittäjyys maaseudulla
        • Elintarvikealan yrittäjyys
      • Maaseudun kehittämishankkeet
      • Maaseudun innovaatiot
      • Maatalouden ympäristötyö
        • Maaseutumaisema ja maisemanhoito
        • Vesistöt
        • Ilmasto
        • Luonnon monimuotoisuus
        • Maaperä
      • Luonnonhaittakorvaukset
      • Maatalouden kilpailukyky
        • Investoiva maatila
        • Sukupolvenvaihdokset maatilalla
        • Maatilarakentajan muistilista
        • Rakentamissäädökset
      • Maaseutualueiden kaavoitus ja alueidenkäyttö
      • Saaristopolitiikka
        • Saaristoasiain neuvottelukunta
        • Lainsäädäntö
        • Ohjelmatyö
        • Tutkimus- ja hanketyö
        • Saaristoluokitus
      • Maaseutu - uutisia ja tiedotteita
    • Kalat
      • Strategiat ja ohjelmat
        • Kalataloushallinnon strategia
        • Vapaa-ajan kalatalouden kehittämisstrategia
        • EMKVR:n Suomen toimintaohjelma 2021-27
        • Manner-Suomen vesiviljelystrategia 2030
        • Kansallinen kalatiestrategia
        • Kotimaisen kalan edistämisohjelma
        • Kalastusmatkailun kehittämisohjelma
        • Lajikohtaiset hoitosuunnitelmat ja strategiat
        • Muut strategiat ja ohjelmat
      • Keskeinen lainsäädäntö
      • Kalataloushallinnon sähköinen asiointi
      • Vapaa-ajankalastus
        • Valtion kalastonhoitomaksu
        • Kalastuksen valvonta
        • Kalastonhoitomaksuina kertyneiden varojen käyttö ja jakaminen
          • Maa- ja metsätalousministeriön myöntämät avustukset
          • ELY-keskusten myöntämät avustukset
          • Yleisavustus kalatalousalan neuvontapalvelujen järjestämiseen
        • Viehe- ja pyydyskalastus
        • Kalastus Ahvenanmaalle ja Lapin rajajoilla
        • Maa- ja metsätalousministeriön avustukset kalastusmatkailuun
      • Elinkeinokalatalous
        • Elinkeinokalatalouden tuet
        • Kalastuksen säätely
        • Kalastuksen valvonta ja kiintiöseuranta
          • Jäljitettävyys
        • LIS-kalastus (IUU-Fishing)
      • Kalastusrajoitukset ja kalavarojen hoito
        • Rajoitukset Saimaalla
          • Rajoitukset Saimaalla 2016-2021
        • Pyyntimitat ja rauhoitusajat
        • Kalavarojen hoito
      • Vaelluskalat
        • Vaelluskalaohjelma NOUSU
          • Avustukset
          • NOUSU-hankkeen tulokset
    • Riista
      • Strategiat ja hoitosuunnitelmat
        • Valtakunnalliset riistapoliittiset strategiat
        • Suurpetojen hoitosuunnitelmat
          • Susikannan hoitosuunnitelman päivitys -hanke
        • Hirvieläinten hoitosuunnitelmat
        • Muut hoitosuunnitelmat
      • Keskeinen lainsäädäntö
      • Metsästys ja riistanhoito
        • Metsästysoikeus
        • Metsästyskortti ja riistanhoitomaksu
        • Suomen riistavarat
        • Elinympäristöjen hoito
        • Laiton pyynti
        • Metsästys valtion mailla
      • Metsästyksen rajoittaminen ja ministeriön asetukset
        • Pyyntivälineet ja pyyntimenetelmät
        • Metsästysajat
        • Pyyntilupa ja alueellinen kiintiö
        • Poikkeuslupa
      • Riistavahingot
        • Riistavahingot.fi -palvelu
        • Suurpetovahingot
          • Viljelys-, eläin- ja irtaimistovahingot
          • Porovahingot
        • Hirvivahingot
          • Metsävahingot
          • Maatalousvahingot
        • Muiden riistaeläinten aiheuttamat vahingot
        • Vahinkojen ennaltaehkäisy
        • Suurriistavirka-apu
        • Korvaushakemuslomakkeet
      • Suurpedot
        • Kannanhoidollinen metsästys
      • EU:n lajisuojelu ja kansainvälinen riistapolitiikka
        • EU:n lajisuojelu ja strategiat
        • Pohjoismainen yhteistyö
        • Kansainväliset sopimukset ja järjestöt
      • Riistahallinto
      • Erityisavustukset
      • SOTKA-hanke
        • Kosteikkojen poikastuotantoalueet
        • Levähdysalueilta syysmuuttoon
        • Pesimärauha vieraspedoilta
        • Riekko-hanke
        • Tutkimus
        • Uudet rahoitusmallit ja lainsäädäntö
        • Hankkeen taustaa
        • Pilottihanke 2019
    • Vesi
      • Lainsäädäntö
      • Vesien hoito
      • Vesihuolto
        • Tehtävät
        • Haasteet
        • Historia
        • Tilastoja
      • Kansallinen vesihuoltouudistus
        • Vesihuoltolain uudistus
      • Pohjavedet
      • Tulvat ja kuivuus
        • Päätös - tulvariskisuunnitelmat
      • Padot ja säännöstely
      • Rahoitus
      • Kansainvälinen vesipolitiikka
        • Yhteistyö rajavesistöillä
          • Apajapaikat
        • Vesiosaamisen vienti ja kasvu
        • Kiina-Eurooppa vesifoorumi
      • Vesivastuusitoumus
    • Maanmittaus, paikkatiedot ja huoneistot
      • Paikkatietopoliittinen selontoeko
        • Hankkeen valmisteluvaihe 2017 - 2018
          • Paikkatietopoliittinen selonteko, valtioneuvostolle luovutettava versio
          • Osaselvitykset
          • Blogi
          • Tapahtumat, seminaarit ja työpajat
            • Kick off 13.12.2017
            • Kesäseminaari 2017
            • Tulevaisuudessa enemmän hyötyjä paikkatiedoista -seminaari 2018
      • Paikkatietoinfrastruktuurin kehittäminen
      • Lainsäädäntö
      • Kiinteistöjärjestelmä ja maanmittaustoimitukset
      • Kartat ja peruspaikkatieto
      • Paikkatietotutkimus
      • Huoneistotietojärjestelmä
        • Jatkokehittäminen (HTJ2-hanke)
        • Keskeinen lainsäädäntö
        • Huoneistotietojärjestelmähanke - perustiedot
    • Luonto ja ilmasto
      • Ilmastonmuutokseen sopeutuminen
        • Kansallinen ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelma 2030
        • EU:n sopeutumistyö
        • MMM:n hallinnonalan sopeutumistoimet
        • Ilmastonmuutos haltuun – Lisätietoa
      • Luonnon monimuotoisuus
        • Helmi-ohjelma
        • EU:n ennallistamisasetus
      • Energia- ja ilmastopolitiikka
        • Maankäyttösektorin toimenpidekokonaisuus
          • Arkisto
          • Toimenpiteet
          • Maankäyttösektorin ilmastosuunnitelma
          • Hiilestä kiinni -kokonaisuus
          • Ilmastokestävä maatalous
          • Ilmastokestävä metsätalous
          • Maankäytön muutokset ja kosteikot
          • Puutuotteet hiilivarastoina
          • Osaaminen, koulutus ja neuvonta
          • Hiilimarkkinat ja -kompensaatiojärjestelmät
          • Tutkimus- ja innovaatio-ohjelma
            • Hiilestä kiinni -vaikuttavuuskiihdyttämö
          • Tieto-ohjelma
          • Kestävän kasvun ohjelma
          • Rahoitushaut
        • Kansallinen energia- ja ilmastopolitiikka
        • EU:n energia- ja ilmastopolitiikka
          • LULUCF-asetus
          • Metsien hiilinielut
        • Kansainvälinen ilmastopolitiikka
        • Selvityksiä ja hankkeita
      • Geenivarat
      • Vieraslajit
        • Vieraslajiasioiden neuvottelukunta
          • Toimikausi 1.6.2018 - 31.5.2023
          • Toimikausi 1.6.2013 - 31.5.2018
        • Hallintasuunnitelmat
      • Maaperän kestävä käyttö
      • Bioenergia
      • Ympäristövaikutusten kompensaatio
    • Bio- ja kiertotalous
      • Biotalousstrategia
      • Hankkeet
      • Metsäbiotalous
      • Biotalous maataloudessa
      • Sininen biotalous
      • Bioenergia
        • Biokaasu
        • Puun energiakäyttö
      • Kiertotalous
      • Ravinnekierrätys ja bioenergia
        • Ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjelma
        • Ravinnekiertotuki
        • Saaristomeri-ohjelma maataloudessa
        • Selvitys maatilojen biokaasuinvestointien vauhdittamisesta
        • Energia- ja materiaalitehokkuus
    • Tutkimus ja kehittäminen
      • Tutkimusstrategiat ja tutkimussuunnitelmat
      • Hakuilmoitukset
      • Lomakkeet ja ohjeet
      • MMM:n rahoittamat TKI-hankkeet
        • Food 2.0 -hankkeet 2025 - 2029
        • Makerasta rahoitetut maa- ja elintarviketalouden TKI-hankkeet
        • Makerahaut - Kysymyksiä ja vastauksia
        • Makera 2025
          • Hyönteispatogeeniset sienet osaksi mansikkapunkin integroitua torjuntaa
          • Herneen ja härkäpavun itävyyden säilyminen varmuusvarastoituna
          • Uhkaavasti leviävät rikkakasvit
          • Maatalousyrittäjien asenteiden ja arvojen vaikutus ympäristötoimenpiteiden toteutukseen
          • Osaava maatilayrittäjä
          • Huoltovarmuutta ja kannattavuutta tukeva maatalouden rakennekehitys
          • Farmers 2.0 - avaimet kannattavaan liiketoimintaan
          • Kotimainen ruoantuotanto ja uudistuvat kansalliset ravitsemussuositukset – kohti tiiviimpää vuorovaikutusta
          • Elintarvikevalvonnan tarkastusmäärä: vaikutus lainsäädännön noudattamiseen sekä syyt tarkastusmääräeroihin Suomessa
          • Uusien proteiinilähteiden elintarviketurvallisuus
          • Chronic inflammation of digestive tract in broilers establishing the causes to alleviate the problem
          • Lampaiden hyvinvoinnin ja terveyden vaikutus lampaanlihan laatuun ja turvallisuuteen
          • Kuinka arvioida pihatoiden lypsylehmien syömis- ja makuutarpeen tyydyttymistä eläinsuojelutarkastuksissa?
        • Makera 2024
          • Typen hyväksikäytön tehostaminen nautakarjatuotannossa
          • Lypsylehmien jaloittelun hyvinvointi- ja ympäristötekijät
          • Nautakarjatuotteiden ympäristövaikutusten elinkaariarvioinnin kehittäminen Suomessa
          • Mailasista monipuolisuutta nautakarjatilojen nurmirehuvalikoimaan
          • Streptococcus uberis -utaretulehdusbakteerin esiintyminen, riskit ja geneettinen vaihtelu lypsykarjoissa
          • Maaperän rakenne, hiili ja biodiversiteetti maatalouden vesienhallinnassa: virtuaalipellot kokonaiskuvan
          • Peltomaan ravinnevarojen parempi hyödyntäminen
          • Terveellisempi ja turvallisempi kaura: HAitalliset yhdisteet pois KAurasta
          • Mikrobilääkkeiden käyttö vähentäminen sikojen tuotannossa bakteriofagien avulla
          • Taimistojen toimintavarmuus ja taimilaatu -kasvintuhoojariskien hallinta
          • Hyvinvointia vähemmällä väkirehulla - lypsylehmien tuotoskauden alun ruokinta kuntoon
          • Perunan kuoppataudin epidemiologia ja hallinta
          • Riistaruokinnan aiheuttamat ympäristöterveysriskit maatalouselinympäristöissä
          • Luontopohjaiset ratkaisut kasvinterveyden hallintaan
          • Suomi EU:n maatalouspolitiikan tekijänä: politiikkavaihtoehdot ja niiden vaikutukset
        • Makera 2023
          • Ruokaketjun toimivuus ja arvonmuodostus
          • Ruokatulevaisuudet: Näkymiä ja tekoja maatalouspolitiikan ja ruokajärjestelmän murroksissa
          • Maatalouden rahoitusasema muuttuvassa toimintaympäristössä
          • Kansalaisten ja kasvintuottajien Viestit geeniEditoinnin Tulevaisuudesta
          • Kasvijuomien ja vegaanisten jälkiruokien elintarviketurvallisuus
          • Kuvantamisteknologioista ratkaisuja kasvihuonetuotannon haasteisiin
          • Kilpailukykyä ja kestävyyttä täsmäviljelyllä: todennettua tietoa teknologian hyödyistä ja data käyttöön
          • Living lab -maatilojen datat käyttöön tiloilla, tutkimuksessa, koulutuksessa ja neuvonnassa
          • Peltorobotiikalla kestäviä viljelykäytäntöjä
          • Kohti kestävää kiertotaloutta: Kierrätyslannoitteiden ja -kasvualustojen kasvinsuojeluainejäämät ja niiden hallinta
          • Perunan kuorirokon aiheuttamien riskien vähentäminen ja hallinta
          • Enemmän energiatehokkuutta ja hyvinvointia lypsylehmille uuden teknologian ja genomisen valinnan kautta
          • Porsaiden kastraatiosta luopumisen vaikutukset Suomen sikaketjussa
          • Hidaskasvuisen broilerin tuotantomahdollisuudet Suomessa
        • Makera 2022
          • Talousosaamisella kohti kilpailukykyistä avomaan puutarhatuotantoa
          • Kyberpoikkeamanhallinnan prosessit ja toimintaohjeet elintarviketuotannossa ja –jakelussa
          • Kehittyvien, kasvavien ja suurten kotieläintilojen johtamisen menestystekijät
          • Teknologia tuoreiden kasvituotteiden hävikin vähentämiseen
          • Nurmesta proteiinia valkuaistäydennysrehuihin ja elintarvikkeisiin
          • Biokiertomoduuli – Liiketoimintaa hajautettuun ruokajärjestelmään
          • Kansainväliset kauppasopimukset, kestävä kehitys ja Suomen maa- ja elintarviketalous
          • Genomimuokkauksen tuomat mahdollisuudet viljelykasvien sopeuttamiseksi muuttuvaan ilmastoon
          • IPM – tuottavuutta ja vastuullisuutta elintarviketuotantoon
          • Arktista humalaa pelloilta panimoille
          • Suomalaisen naudanlihan saatavuuden turvaaminen
          • Sika- ja siipikarjatuotannon vesistövaikutusten vähentämisen mahdollisuudet
          • Emakoiden lääkitys ja mikrobisto
          • Lammaslaitumien zoonoosit
          • Ratkaisuja lypsykarjan hyvinvoinnin parantamiseen vasikoiden vierihoidon avulla
          • Uni hevosen hyvinvoinnin mittarina
          • Kampylobakteerin tartuntalähteiden ja -reittien tunnistaminen
        • Makera 2021
          • Perunaruton populaation tuntemus perunantuotannon kestävyyden avuksi
          • Drosophila suzukiin hallintakeinot marjatuotannossa
          • Sokerijuurikkaan optimaalisen tuholaistorjunnan ja varoitusjärjestelmien kehittäminen muuttuvassa ympäristössä
          • Juolavehnän ja öljykasvien tuhoeläinten vaihtoehtoiset hallintamenetelmät
          • Ilmasto- ja ympäristöviisaat lajikkeet nurmituotantoon: Genomityökalut käyttöön timotein ja ruokonadan jalostuksessa
          • Viljava vihannesmaa − kestävä tuotanto
          • Ehjä häntä kertoo sian kokonaishyvinvoinnista
          • Terve ja vastustuskykyinen vasikka
          • Maidontuotannon ilmastokuormituksen kustannustehokas pienentäminen
          • Laiduntamismenetelmien ja viljelijöiden asenteiden vaikutukset lypsylehmien hyvinvointiin ja maaperän hiilen sidontaan
          • Rehuaineiden kivennäispitoisuus ja vaikutus sian ja siipikarjan sonnan fosforin liukoisuuteen ja kivennäissisältöön
          • Fosfori, maaperä ja ilmastonmuutos rehuntuotannossa
          • Suomen ruokajärjestelmän haavoittuvuus: keskinäisriippuvuuksien verkko toimintakyvyn haasteena
          • Elintarvikkeiden ja ruokajärjestelmän elinkaariarviointimetodologian kehittäminen ja harmonisointi
          • Ravitsemuksellisen laadun sisällyttäminen ruoan ympäristövaikutusten arvioimiseen ja viestintään – tuoteryhmäkohtainen lähestymistapa
          • Uusia työkaluja Clostridium botulinum -riskin arviointiin ja hallintaan valmisruokateollisuudessa
          • Elintarviketurvallisuutta toistuvasti vaarantavien toimijoiden valvonta: riskiperusteisen valvonnan kehittäminen
        • Makera 2020
          • Kaukokartoitusmenetelmät peltojen laadun arviointiin ja pisteytykseen – Kohti kestävää peltoreformia
          • Politiikkatoimet maatalouden rakenteen kehittämiseen
          • Maatalousyrittäjien tulonmuodostus ja työajan käyttö
          • Tuottajien yhteistyön markkinavaikutukset
          • Toimiva säätösalaojitus turvepeltojen hiili- ja ravinnepäästöjen vähentäjänä
          • Orgaanisten maiden ilmastopäästöjen hillintä nautakarjatiloilla
          • Maan hiiltä viljelytoimilla, satovarmuutta maan hiilestä
          • Puutarhatuotannon uusien menetelmien elinkaariset ympäristövaikutukset
          • Vastuullinen elintarvikesektori - kohti globaaleja kestävän kehityksen tavoitteita
          • Mikromuovit maatalousmaassa – Päästöt, vaikutukset ja vähentäminen
          • Porkkanakempin ja porkkanan varastotautien hallinta uusilla biologisilla menetelmillä
          • Perunan kuoppataudin syyt ja seuraukset
          • Jauhiaistorjunnan uudet strategiat kasvihuonetuotannossa
          • Äärevien kasvuolojen vaikutus kylvösiemenen itävyyteen ja elinvoimaan
          • Lypsylehmien kuolemaan johtavat syyt ja riskitekijät
          • Lintuinfluenssan leviämiseen vaikuttavien riskitekijöiden kartoitus ja sen alueellinen ja ajallinen esiintyminen Suomen kananmuna- ja broilerituotannossa
          • Kaniinien hyvinvointi
          • Villisian aiheuttamien maatalousvahinkoriskien hallinta
        • Makera 2019
          • Kansainväliset kauppasopimukset, Brexit ja Suomen maa- ja elintarviketalous
          • Menestyvät maataloustuottajat
          • Pellonomistaja- ja viljelijälähtöiset digitaaliset ratkaisut peltojen omistus- ja tilusrakenteen kehittämisessä
          • Automatic monitoring of the health of newborn piglets and sows during the first days of lactation
          • Digitalisaatio - mahdollisuudet käytännön sovelluksiksi
          • Hiililaskuri Taloustohtoriin
          • Lypsylehmän resurssitehokkuuden ja ympäristökestävyyden jalostaminen
          • Naudanlihantuotannon omavaraisuuden ja tehokkuuden parantaminen
          • Tulevaisuuden kestävät karkearehuvalinnat
          • Genomivalinnalla punahomeen kestäviä kauralajikkeita
          • Elintarvikepetosten torjunta: elintarviketurvallisuuden ja yritysten toimintamahdollisuuksien vahvistaminen
          • Biohajoavien tasojen käyttö broilerien virikkeenä
          • Kolibasilloosin hallinta siipikarjan tuotantoketjussa
          • Kryptosporidioosi – nouseva zoonoosiuhka nautakarjoissa
          • Mikrobilääkkeet Minimiin
          • Porojen kastrointikipu ja hyvinvointi
          • Perunan kuorirokon epidemiologian erityispiirteet ja torjunta Suomessa
          • Perunateollisuuden sivuvirtojen kasvinterveysriskit
          • Nurmi hiilinieluna
          • Suomen pölyttäjähyönteiskantojen tila, seuranta ja hyönteispölytyksen taloudellinen merkitys maataloudelle
          • Valkoposkihanhien aiheuttamien maatalousvahinkojen ennaltaehkäisy
          • RYE-SUS
          • ProFaba
          • AC_DC-weeds
          • BARISTA
          • LegumeGap
        • Makera 2018
        • Tutkimus- ja kehittäminen -momentilta rahoitetut TKI-hankkeet
        • T & K 2021
        • T & K 2020
        • T & K 2019
        • Rahoitus ennen vuotta 2019
        • Rahoitus ennen vuotta 2016
        • Muut hankkeet
        • ERA-NET -yhteistyö
        • Laserkeilausdatan hyödyntämispilotit
      • SCAR Suomi
      • Mato 2
        • Tutkimusohjelma
      • MATO 2016 - 2020
        • Tutkimusohjelma
        • Ohjelman teemat
          • Politiikkavaikutukset
          • Tilatason ympäristötehokkuus
          • Maaperä
          • Tiedosta toimintaan
          • Kiertotalous
          • Uusiutuvat energialähteet
          • Ekosysteemipalvelut
        • Rahoituksen hakeminen
        • Rahoitetut hankkeet
          • MAHTAVA
          • ORANKI
          • KiertoVesi
          • TOIMI
          • MAAESP
          • PEBI
          • KOTOMA
          • NESTERAVINNE
          • VILKAS
          • TerveKasvi
          • TehoToimi
          • PERA
          • MYTTEHO
          • TYPPITASELASKURI
          • LumoVesi
          • P-kerros
          • Narutesti
          • eTU
          • Yhdessä kokeillen
          • PÖLYHYÖTY
          • PYSTI
          • HYKERRYS2
          • VAME
          • PELTOKUITU
          • JUURIHIILI
        • Vuosiseminaari
        • MATO-ohjelman koordinaatio
          • MATO-ohjelman ohjausryhmä
        • Ajankohtaista maatalouden ympäristönsuojelussa
      • Kansallinen tutkimusyhteistyö
      • Kansainvälinen tutkimusyhteistyö
        • Kansainvälinen tutkimusyhteistyö-EU
        • Kansainvälinen tutkimusyhteistyö - Pohjoismaat
      • MMM:n hallinnonalan tutkimuslaitokset
    • EU ja kansainväliset asiat
      • EU-asioiden valmistelu
        • Maatalous- ja elintarvikejaosto
        • EU-asioiden komitea
        • EU-ministerivaliokunta
        • Yhteistyö eduskunnan kanssa
      • Päätöksenteko Euroopan unionissa
        • Neuvosto
        • Puheenjohtajamaat
        • MEK ja Coreper
        • Euroopan parlamentti
        • Komissio
        • Komiteat
        • Eurooppa-neuvosto
      • EU:n monivuotinen rahoituskehys
      • EU:n yhteinen maatalouspolitiikka
        • EU:n yhteinen maatalouspolitiikka 2023-2027
      • Kansainväliset järjestöt
        • FAO
        • OECD
        • PROBA
      • Pohjoinen alueellinen yhteistyö
        • Arktinen neuvosto
        • Barentsin metsätyöryhmä
      • Kahdenvälinen yhteistyö
        • Maatalous- ja elintarvikeyhteistyö Kiinan kanssa
      • Kauppapolitiikka ja taloudelliset ulkosuhteet
        • WTO
        • EU:n kahdenväliset vapaakauppasopimukset
        • Elintarvikkeiden vienninedistämistoimet
      • Kehityspolitiikka ja ruokaturva
        • Maailman ruokapäivä
      • Kansainvälinen luonnonvarapolitiikka
        • Kestävän kehityksen rahoitus
        • Arktinen kansainvälinen luonnonvarapolitiikka
        • Vesikysymykset kansainvälisessä luonnonvarapolitiikassa
        • Nexus kansainvälisessä luonnonvarapolitiikassa
        • Digitalisaatio kansainvälisessä luonnonvarapolitiikassa
      • EU:n Itämeristrategia
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
      • Vuosiarkisto
    • Uutiset
      • Vuosiarkisto
    • Päätökset
    • Puheet
    • Tapahtumat
    • MMM:n blogit
      • MMM:n blogi
      • Keskustelua ruokajärjestelmästä
      • Uusiutuva Suomi -blogi
    • Verkkolähetykset
    • Jalat maassa -podcast
    • Uusiutuva Suomi -sanakirja
    • MMM sosiaalisessa mediassa
    • Lausuntopyynnöt
    • Kuulutukset, ilmoitukset ja tiedoksiannot
    • Hankintailmoitukset
    • Tarjouspyynnöt
    • Hankerahoitus, määrärahat, avustukset
    • Tilaa tiedotteita ja uutisia
    • Tilaa uutiskirjeitä
    • Kunniamerkkien hakeminen
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
    • Kala- ja riistahallinnon julkaisuja
    • Muut julkaisut
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Ministeri, valtiosihteeri ja erityisavustajat
        • Kuvia ministeristä
      • Virkamiesjohto
    • Maa- ja metsätalousministeriö työpaikkana
      • Tutustu MMM:n henkilöstöön
      • Harjoittelijana ministeriössä
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Ohjaus ja talous
      • Suunnittelun asiakirjat
      • Seurannan asiakirjat
      • Tulosohjaus
    • Hallinnonala
    • Valmiusasiat
    • Ennakointi
    • Kestävä kehitys
      • Kestävän kehityksen toimintaohjelma, Agenda 2030
      • Kestävä rahoitus
    • Rahoitusmahdollisuudet
      • Valtiontuet
      • Valtionavustukset
    • Historiaa
    • Yhteystiedot ja asiointi
      • MMM:n henkilöstö
      • MMM:n henkilöstö yksiköittäin
      • Viestinnän yhteystiedot
      • Tietopyyntö ministeriöön
    • Yhteisötunnus, graafinen ohjeisto, logot
    • Asiakirjajulkisuus ja tietopyynnöt
      • Tietopyyntö ministeriöön
    • Ilmoittajansuojelu
    • Korruption vastainen toiminta
    • Tietosuoja
      • Käyttäjän oikeudet ja henkilötietojen tarkistaminen
      • Tietosuojaselosteet
      • Evästeistä verkkosivustolla
    • Tietosuojaseloste
    • Saavutettavuusseloste
    • Tietoa viitottuna
    • MMM:n verkkoviestintäkonsepti
  • Lainsäädäntö
    • Hallinnonalan keskeinen lainsäädäntö
    • Maatalous
      • CAP-lainsäädäntö
    • Maaseutu ja rakentaminen
      • CAP-lainsäädäntö
    • Eläimet, elintarvikkeet ja terveys
      • Uutta kansallista elintarvikelainsäädäntöä
      • Uutta EU:n elintarvikelainsäädäntöä
      • Eläimet, elintarvikkeet ja terveys - lainsäädäntö
      • Elintarvikelain kokonaisuudistus
      • Komission suojapäätökset
    • Kasvintuotanto ja eläinravitsemus
    • Metsät
    • Kalastus
    • Riista
    • Vesivarat
    • Maanmittaus ja paikkatiedot
    • Saaristo
  • Yhteystiedot ja asiointi

Yhteystiedot