Maatalous- ja maaseutuhallinnon kehittämisvaihtoehtoja selvittävä työryhmä
MMM009:00/2015 Kehittäminen
1. Selvittää ja arvioida nykyisen neliportaisen maatalous- ja maaseutuhallinnon tehtävien organisointi- ja rahoitusvaihtoehdot tulevina vuosina asiakaspalvelun edellytykset ja taloudelliset reunaehdot huomioon ottaen. Selvitys koskee MMM:n hallinnonalan maatalous- ja maaseututehtävien prosesseja laajasti ottaen huomioon sekä keskusvirastoissa hoidettavat tehtävät että alue- ja paikallistasolla hoidettavat tehtävät. Työryhmän tulee tehdä esitys eri toimijoiden työnjaosta, rahoitusmallista ja tehtävien organisointitavasta.
2. Valmistella esitykset ehdotusten edellyttämistä säädös- ja budjettimuutoksista 30.9.2015 mennessä.
Työryhmän tulee laatia väliraportti 31.5.2015 mennessä. Väliraportissa kuvataan ja arvioidaan ainakin seuraavia vaihtoehtoja:
1) Vahva kuntahallinto sekä tähän malliin pohjautuva tilaaja-tuottajamalli;
2) Vahva aluehallinto sekä tähän malliin pohjautuva tilaaja-tuottajamalli; sekä
3) Vahva keskushallinto.
Myös muunlaisia vaihtoehtoja selvitetään tarpeen ...
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero MMM009:00/2015
Asianumerot 925/06.02/2016
Asettaja maa- ja metsätalousministeriö
Toimikausi/aikataulu 23.3.2015 – 31.12.2016
Asettamispäivä 18.3.2013
Lähtökohdat
Hallituksen rakennepoliittisen ohjelman toimeenpanoa koskevassa päätöksessä (29.11.2013) maa- ja metsätalousministeriö on sitoutunut selvittämään kuntien tehtävien tehostamista ja vähentämistä maaseutuhallinnon järjestämisen osalta . Rakennepoliittisen ohjelman toi-meenpanon yhteydessä selvitetään kuntien maataloushallinnon tehtäviä niin, että vaikutus kuntien menoihin vuonna 2017 olisi -1,5 milj. euroa. Säästöä tavoitellaan EU:n ja kansallisten tukijärjestelmien yksinkertaistamisella, sähköisen asioinnin mukanaan tuomalla hallinnon te-hostamisella ja kuntien maaseutuhallinnon yhteistoiminta-alueiden (YT-alue) maaseutuhallinnon tehtäviä tehostavalla vaikutuksella.
Valtion virastorakenteen tehostamisen mahdollisuuksia selvitetään valtionvarainministeriön asettamassa Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys hankkeessa (VIRSU). Hankkeen asettamispäätöksessä viitataan hallituksen rakennepoliittisen ohjelman toimeenpanoa koskevan päätöksen kohtaan 3.9, jonka perusteella hanke on asetettu.
VIRSU hankkeessa toiminut Valtiollisen ja kunnallisen aluehallinnon ja kuntien työnjakoa selvittävä alatyöryhmä selvitti syksyn 2014 aikana eri vaihtoehtoja siitä, miten valtion ja kuntien välinen työnjako tulisi muodostaa VIRSU hankkeen asettamissa rajoissa. Yhtenä selvityksen kohteena oli kuntien ja valtion maataloustukihallinnon tehtävien jako ja uudelleen järjestäminen. Aluehallinnon strategisen johtamisen ryhmässä (ASTRA) päädyttiin siihen, että maataloustukihallinnon tehtävien organisointia tarkastellaan VIRSU-hankkeesta riippumattomalla aikataululla, koska katsottiin, että tehtäväkentän kartoittaminen ja varsinaisen selvityksen laatiminen VIRSU-alatyöryhmälle annetussa aikataulussa ei olisi riittävällä tavalla mahdollista. Näin ollen asiasta päätettiin laatia erillisselvitys syyskuuhun 2015 mennessä. Selvityksen laadinta kirjattiin myös Valtiollisen ja kunnallisen aluehallinnon ja kuntien työnjakoa selvittävän alatyöryhmän loppuraporttiin. Loppuraportissa mainitaan erityisesti, että selvityksessä tulisi ottaa kantaa siihen, edellyttääkö maataloustukihallinnon tehtävät paikallista läsnäoloa ja toimeenpanoa, vai vaihtoehtoisesti alueellista läsnäoloa tai ei lainkaan läsnäoloa.
Maaseutuvirasto teki esiselvityksen (Maataloustukihallinnon uudistamista koskeva selvitys, Maaseutuviraston DNRO 279/09/2015) taustana hallituksen rakennepoliittinen ohjelma sekä ASTRA-ryhmän 26.8.2014 kokouksen pöytäkirjan maininta siitä, että selvitystyö tehdään huo-mioiden mm. Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastuskertomuksen (4/2013) suosituk-set. Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastuksen kannanotoissa todetaan mm., että maatalouden tukihallinnon monimutkaisuuden vuoksi kokonaisuuden ohjaus on vaikeaa, ja merkittäviä hallinnon tehostamishyötyjä voisi olla saavutettavissa, jos rakenteita yksinkertaistettaisiin. Tarkastuksen kannanotoissa todetaan lisäksi, että merkittävin yksittäinen hallinnollisen taakan vähentämisen kannalta oleellinen tekijä olisi tukijärjestelmien yksinkertaistaminen, joka kuitenkin merkitsisi maatalouspolitiikan tavoitteiden muuttamista. Kannanotoissa kuitenkin huomautetaan, että tukihallinnon laillisuuden taso on ollut hyvä, ts. käytännössä järjestelmä on toiminut hyvin.
Maaseutuviraston esiselvityksessä keskityttiin ns. viljelijätukihallinnon tehtäviin kunnissa, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa ja keskushallinnossa. Selvityksen ulkopuolelle rajattiin Manner-Suomen Maaseudun kehittämisohjelman 20072013 ja 20142020 ns. maaseudun kehittämiseen liittyvät hanke- ja yritystuet sekä rakennetuet.
Asettaminen ja organisointi
Jäsenmuutospäätös
14.10.2015 Maa- ja metsätalousministeriö
Työryhmän toimikauden jatkaminen 31.12.2016 saakka
29.9.2015 Maa- ja metsätalousministeriö
Jäsenmuutospäätös
1.7.2015 Maa- ja metsätalousministeriö
Jäsenmuutosesitys
25.6.2015 Maaseutuvirasto
Asettamispäätös
18.3.2015 Maa- ja metsätalousministeriö
Muut asiakirjat ja muistiot
Jäsenten nimeäminen /ELY-keskusten ylijohtajat
18.3.2015 Pohjois-Karjalan ELY-keskus
Jäsenten nimeäminen, Evira/1492/0020/2015
6.3.2015 Elintarviketurvallisuusvirasto Evira
Jäsenten nimeäminen
5.3.2015 Maaseutuvirasto
Jäsenten nimeäminen
5.3.2015 Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f.
Jäsenten nimeäminen
5.3.2015 Työ- ja elinkeinoministeriö
Jäsenten nimeämispyyntö
Maa- ja metsätalousministeriö
Jäsenten nimeäminen
2.3.2015 Maa- ja metsätaloustuottajian Keskusliitto MTK ry
Jäsenten nimeäminen
2.3.2015 Maaseudun kehittäjät ry.
Jäsenten nimeäminen, 555/03/2015
2.3.2015 Suomen Kuntaliitto
Jäsenten nimeäminen
2.3.2015 Valtiovarainministeriö
Jäsenten nimeäminen /ELY-keskusten maaseutuyksiköt
24.2.2015 Hämeen ELY-keskus, maaseutuyksikkö
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet